Stor brist på prov- och testverksamhet för ny betong kan leda till långt byggstopp

Behovet av ökad test- och provningsverksamhet för cement och betong riskerar bli en flaskhals i ett läge där ny råvara behöver användas. Det konstaterar Vinnova i en rapport som regeringen fick den 1 februari 2022.

- Det här visar tydligt på Sveriges sårbarhet. Med ett överhängande hot om att Cementas täkt i Slite inte får fortsatt tillstånd måste test- och provkapaciteten för betong och cement utökas så snart som möjligt. Annars riskerar ett eventuellt byggstopp att bli långt, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen.

Enligt Vinnova kan brist på tillgång av test- och provningsverksamhet även medföra en risk att utveckling av miljöbetong och klimatförbättring inom branschen förhalas.

Det var i november 2021 som Vinnova fick i uppdrag av regeringen att kartlägga befintlig test- och provningsverksamhet för cement och betong (Dnr: N2021/02773). Bakgrunden till uppdraget är en möjlig risk att test- och provningsverksamhet för cement och betong inte finns tillgänglig i tillräcklig skala för att verifiera materialegenskaper när olika komponenter i recept för betong förändras.

Ta del av Vinnovas slutapport här.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Byggföretagen inför skärpta medlemskrav vid användande av underentreprenörer13.5.2022 09:10:00 CEST | Pressmeddelande

Nu justerar Byggföretagen sina medlemskriterier för att ytterligare motverka risken för att kollektivavtalslösa eller osunda företag finns med i entreprenadkedjan. De nya kriterierna innebär att alla medlemsföretag som anlitar underentreprenör ska verka för att svenska kollektivavtalsregler tillämpas mot berörda arbetstagare på arbetsplatsen. Detta ska gälla både som direkt avtalspart och för dennes eventuella underentreprenörer i kontraktskedjan.