Diskrimineringsombudsmannen

Stor ökning av tips och klagomål om diskriminering

Dela

Antalet anmälningar, tips och klagomål om diskriminering som inkommer till DO ökade under förra året. Detta framkommer i en ny statistikrapport som DO publicerar idag. Ökningen sammanfaller tidsmässigt med införandet av ett nytt webbformulär för att lämna tips och klagomål.

Under förra året inkom 3524 anmälningar, tips och klagomål till DO. Det kan jämföras med år 2019 då antalet var 2631. Statistiken visar alltså på en tydlig ökning på 34 procent under året. Merparten av ökningen sker efter den 1 september då ett nytt webbformulär för att lämna tips och klagomål infördes.Det går inte att säga att det är den enda förklaringen, men införandet av webbformuläret kan ses som en bidragande orsak till ökningen.

DO:s rapport visar att de vanligaste diskrimineringsgrunder som anges i anmälningar, tips och klagomål är etnisk tillhörighet och funktionsnedsättning. Etnisk tillhörighet anges i 40 procent av de anmälningar, tips och klagomål som inkom förra året och som rör diskriminering, och funktionsnedsättning i 32 procent. 

Rapporten visar också att anmälningar, tips och klagomål som rör diskrimineringsgrunden ålder ökar, främst inom områdena varor och tjänster och hälso- och sjukvården.

–  Det här är en tydlig signal från människor att man upplever sig utsatt för diskriminering. Och det bekräftar att DO:s verksamhet är angelägen för den enskilde och att det krävs insatser för att motverka och förebygga diskriminering i Sverige, säger DO Lars Arrhenius.

Den statistik som presenteras i rapporten är av deskriptiv karaktär. Det innebär att DO i första hand redovisar antalet inkomna anmälningar, tips och klagomål och vilka förändringar som skett över tid. DO ger inte några djupgående förklaringar av resultat eller förändringar över tid.

– Tanken är att det här ska bli en årlig rapport och min förhoppning är att vi till nästa år också ska kunna gå lite mer på djupet vad gäller vissa av resultaten och även kunna ge svar på vad de förändringarna kan tänkas bero på, säger Lars Arrhenius.

Fakta

DO:s rapport, "Statistik över anmälningar, tips och klagomål som inkommit till DO åren 2015–2020”, som presenteras idag innehåller statistik över de anmälningar, tips och klagomål som inkommit till Diskrimineringsombudsmannen (DO) under perioden 2015–2020, med särskilt fokus på de anmälningar, tips och klagomål som inkom 2020.

Statistiken grundar sig på de anmälningar, tips och klagomål som DO registrerar i sitt diarium. Sammanställningen utgår från den information som uppgiftslämnaren har lämnat och är inte i sig en bedömning av huruvida diskriminering i diskrimineringslagens mening har skett. Statistiken visar vad anmälningar, tips och klagomål som inkommer till DO rör. Den ger dock därmed inte bilden av hur förekomsten av diskriminering i samhället ser ut.

Tillsammans med andra kunskapsunderlag är rapporten en del i arbetet med att bygga upp och tillgängliggöra kunskap, i detta fall deskriptiv statistisk kunskap om anmälningar/tips/klagomål.

Att på övergripande nivå analysera inkomna anmälningar, tips och klagomål ger kunskap som kan användas i myndighetens arbete att verka mot diskriminering. Det kan exempelvis handla om kunskap om vad anmälningar, tips och klagomål visar när det gäller i vilka delar av samhället som diskriminering förkommer, vilka diskrimineringsgrunder som anges i anmälningarna/tipsen/klagomålen, och om antalet anmälningar, tips och klagomål förändrats över tid.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

Diskrimineringsombudsmannen
Diskrimineringsombudsmannen
Råsundavägen 18
169 04 Solna

08-120 20 700http://www.do.se/

Diskrimineringsombudsmannen (DO) är en myndighet som arbetar för ett samhälle fritt från diskriminering.

Följ Diskrimineringsombudsmannen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Diskrimineringsombudsmannen

Färjerederi erkänner diskriminering av kvinnor som nekades ombordstigning på färja28.12.2020 13:34:40 CET | Pressmeddelande

Ett färjerederi i Stockholmsområdet erkänner nu att det var diskriminering när två kvinnor nekades ombordstigning på ett av bolagets fartyg med hänvisning till deras etniska tillhörighet. Mot bakgrund av erkännandet har DO träffat en överenskommelse med bolaget som innebär att kvinnorna får totalt 50 000 kronor i ersättning. Diskrimineringen skedde efter att bolaget hade fått ett anonymt tips om att en våldsam uppgörelse mellan andra personer, som bolaget uppfattade hade samma etniska tillhörighet som kvinnorna, skulle äga rum ombord.

DO: Hotell avvisade kvinnor med hänvisning till etnisk tillhörighet22.12.2020 09:11:00 CET | Pressmeddelande

DO har beslutat att väcka talan mot ett bolag som driver ett hotell i Märsta. Detta efter att hotellets receptionist avvisade två kvinnor som hade bokat ett rum på hotellet. Receptionisten hänvisade till kvinnornas etniska tillhörighet och uppgav att man en gång haft problem med andra personer med samma etniska tillhörighet. Enligt DO har hotellbolaget genom agerandet utsatt kvinnorna för diskriminering.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum