Stora delar av Arbetsförmedlingen kan konkurrensutsättas
- Det är tydligt att dagens Arbetsförmedling underpresterar, och förtroendet för myndigheten är mycket lågt. Det är hög tid att Arbetsförmedlingens uppdrag renodlas och att matchningen konkurrensutsätts så att duktiga privata aktörer kan bidra till den en bättre fungerande matchning mot arbetsmarknadens behov, säger Almegas vd Anna-Karin Hatt.
Reformeringen av Arbetsförmedlingen har fått förnyad aktualitet eftersom den stöds av sju av åtta riksdagspartier. I den så kallade januariöverenskommelsen har Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna kommit fram till att Arbetsförmedlingen ska reformerad i grunden och att den ska vara fullt under genomförd 2021.
Förslaget i rapporten är att målinriktade insatser sätts in av utbildnings- och matchningsaktörer redan från dag ett, om behov finns. Det kommer snabba på övergången till arbete betydligt.
- Det måste också löna sig mer att hjälpa de som står längst från arbetsmarknaden i jobb, framförallt varaktigt arbete i bristyrken. Resultatersättningen bör ge tydliga incitament för detta, säger Patrik Eidfelt, tf förbundsdirektör Kompetensföretagen.
Erfarenheterna av konkurrensutsättning av arbetsförmedlingstjänster visar att privata aktörer är bra på att uppfylla kravställningarna i efterfrågade tjänster. Tyvärr har Arbetsförmedlingen inte ännu tillämpat resultatstyrning fullt ut.
Rapporten visar att konkurrensutsättningen av Arbetsförmedlingen bör fortsätta, men att genomförandet behöver förbättras. Ungefär 40 procent av Arbetsförmedlingen kan läggas ut på privata matchningsföretag, resten är administration och myndighetsutövning. Konkurrensutsättningen bör kombineras med en starkare styrning mot resultat. Det höjer effektiviteten och ger högre kvalitetströsklar.
Mer matchning i fokus behövs för att öka arbetsgivarnas intresse av att rekrytera långtidsarbetslösa.
- Idag är rundgången i åtgärder stor för de långtidsarbetslösa, och subventionerade anställningar är ofta dyra och ineffektiva. Vi vill ha mer aktiva insatser där de långtidsarbetslösa matchas mot arbetsmarknadens behov. Utbildning mot bristyrken behöver öka, och ett kompetensavdrag bör införas som ger arbetsgivare incitament att anställa och själva utbilda arbetslösa, säger Fredric Skälstad, branschchef Utbildningsföretagen.
Nedan är Almegas huvudförslag i korthet:
Låt marknaden göra jobbet. All matchning och utbildning bör läggas på externa leverantörer. Idag är Arbetsförmedlingen både beställare och utförare, och man har haft uppenbara problem med att konkurrensutsätta sig själv. Det behövs en central arbetsmarknadsmyndighet. Den ska vara mer fokuserad på att administrera och utveckla de arbetsmarknadspolitiska verktygen. Tillhandahålla en digital infrastruktur för matchning, som platsbanken, och för bedömning av de arbetslösas behov och förutsättningar. Myndigheten kommer även ha en viktig funktion i att utveckla och följa upp valfrihetssystemen
Konkurrensutsätt bättre än idag. Almega föreslåren rad förbättringar av konkurrensutsättningen, bland annat med en ny ersättningsmodell där leverantörerna i högre grad får betalt efter resultat, progression och lyckad matchning.
Sätt in aktiva åtgärder tidigare med stöd av utvecklad profilering och targeting. Idag måste en arbetslös bli långtidsarbetslös innan mer aktiva åtgärder sätts in kring matchning och utbildning. Almega föreslåratt profilering och targeting ska ske redan vid den första inskrivningen hos Arbetsförmedlingen, för att tidigt identifiera individer med behov av aktiva insatser. Modellen för profilering och targeting behöver samtidigt utvecklas i riktning mot att bli ett automatiserat och obligatoriskt digitalt verktyg för anvisning av åtgärder och för val av leverantör.
Resultatstyr arbetsmarknadspolitiken Dagens arbetsmarknadspolitik präglas av ryckighet, rörighet och oförutsägbarhet. De ar- betsmarknadspolitiska verktygen är många och politiska beslut har ofta stora konsekvenser för vilka åtgärder som får snabbt ökade eller minskade volymer. Ett tydligt exempel är extratjänsterna som vuxit lavinartat samtidigt som stora neddragningar gjorts inom utbildning och matchning. De åtgärder som levererade bäst resultat till lägst kostnad bör automatiskt få ökade resursanslag, och omvänt för de minst effektiva åtgärderna.
Ökat fokus på matchning mot kompetensbrist. Arbetsgivarna måste få väl matchade personer att rekrytera för att myndigheten ska vara relevant. Mer resurser måste gå exempelvis till yrkesinriktad utbildning, för att matcha bland annat långtidsarbetslösa mot bristyrken. Idag läggs stora resurser på anställningsstöd, som i väldigt låg grad leder över till osubventionerat arbete. Almega föreslår bland annat ett kompetensavdrag som ger arbetsgivare incitament att utbilda arbetslösa, att en matchningsbonus införs, och att en satsning på matchningsanställningar genomförs.
Kontakter
Almegas pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040
Länkar
Om
För kontakt:
Almegas pressjour på telefon 08-762 70 40
Om Almega:
Almega, Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp med drygt 11 000 medlemsföretag som sammanlagt har närmare 600 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se (http://www.almega.se)
Följ Almega
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Almega
Almega: Tjänstesektorn håller uppe produktiviteten25.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den svenska produktivitetsökningen har varit svag av under de senaste 15 åren. Försvagningen beror inte på tjänstesektorn. Där ökar produktiviteten snabbare än i tjänsteföretag i omvärlden, enligt en ny rapport från Almega. ”Tjänstesektorn skapar dessutom mer värde än vad som syns i nationalräkenskaperna”, säger Patrick Joyce, chefekonom Almega.
Ny skrift: Därför är välfärdsföretagen nödvändiga17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Välfärdsföretagen stärker Sverige. Dessvärre överröstas argumenten som leder detta i bevis ofta i debatten. I en ny skrift tar Almega ett bredare grepp om välfärdsföretagens bidrag till svenska samhället och varför Sverige behöver fler privata aktörer. "Konkurrens leder till högre kvalitet, det gäller givetvis också inom välfärden”, säger Fredrik Segerfeldt, näringspolitisk expert på Almega.
Almega om vårbudgeten: Sverige behöver långsiktiga reformer för tillväxt, inte kortsiktiga insatser15.4.2024 09:22:15 CEST | Pressmeddelande
I dag presenterade regeringen sin ekonomiska vårproposition, inklusive vårändringsbudgeten. Även denna gång utan några långsiktiga strukturreformer. “Sverige halkar efter. Vi vill se reformförslag som stärker tillväxten och ger förutsättningar för jobb och företagande”, säger Fredrik Östbom, näringspolitisk chef på Almega.
Välkommet initiativ till ny AI-strategi för Sverige – här är tjänstesektorns medskick!20.3.2024 11:29:31 CET | Pressmeddelande
Almega välkomnar AI-Swedens förslag till en ny AI-strategi för Sverige som presenterades idag. “Initiativet belyser behovet av mer handlingskraft från regeringens sida och att Sverige omgående behöver få på plats en ny nationell AI-strategi som främjar svensk konkurrenskraft.”, säger Moa Tivell, näringspolitisk expert på Almega. Samtidigt är det tjänstesektorn som kommer i högsta grad påverkas av generativ AI.
Tjänsteindikatorn: Vändpunkten närmar sig för tjänstesektorn19.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter ett tufft 2023 ökar optimismen bland tjänsteföretagen. Det visar Almegas senaste Tjänsteindikator. ”Nedgången planar ut och sannolikt vänder det uppåt redan under det andra kvartalet”, säger Patrick Joyce, chefekonom på Almega. Samtidigt tyder Almegas arbetsmarknadsindikator på att jobben fortsätter att bli färre.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum