Stora insatser efter nattens storm

För att ge kunderna strömmen åter arbetar just nu ett stort antal montörer med röjningsarbeten och reparationer efter stormen, som lämnade tusentals kunder utan ström på måndagsmorgonen. Under dagen sätts helikoptrar in för att ge en bättre överblick och stötta arbetet. E.ON uppmanar allmänheten att undvika nedfallna ledningar.

Foto: E.ON

– Ett stort antal träd har fallit på ledningar. Röjningsarbetet är mycket omfattande, utmanande och ibland farligt. Således är det för närvarande svårt att fastslå en tidpunkt då alla fått strömmen tillbaka. Felavhjälpningen till våra kunder har högsta prioritet. Med hänsyn tagen till säkerheten arbetar vi så snabbt vi kan för att våra kunder ska få strömmen åter, och hoppas på förståelse och tålamod, säger Peter Hjalmar, regionchef Syd.

Arbetet sker i E.ONs nätområden söder om Norrköping. I morse saknade drygt 20 000 av E:ONs kunder ström, cirka hälften av dessa har under förmiddagen fått strömmen åter. Värst drabbat i nuläget är norra Skåne, östra Småland samt Kalmar län.

Under natten blåste mycket hårda vindar längs med hela kusten, upp mot ca 25 meter per sekund. Lokalt vid västkusten, i Skåne och på Gotland uppnåddes stormstyrka.

E.ON uppdaterar den digitala avbrottstjänsten med uppdateringar och prognoser för felavhjälpningsarbetet så fort som ny information finns tillgänglig: Allt om strömavbrott samlat på ett ställe - eon.se

E.ON investerar drygt 28 miljoner i Doroteas elnät för att dimensionera för framtida behov25.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2022 investerar E.ON drygt 28 miljoner kronor i det regionala och lokala elnätet i Doroteas kommun. Investeringarna syftar till att öka elnätets kapacitet och resiliens. –Vår ambition är att säkerställa elleveranserna i kommunen, stödja den gröna energiomställningen och att skapa förutsättningar tillväxt, säger Lena Berglund, regionchef nord, E.ON.

E.ON investerar 13 miljoner i Nordanstigs elnät för att dagens och framtidens elbehov25.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2022 investerar E.ON drygt 13 miljoner kronor i det regionala och lokala elnätet i Nordanstigs kommun. Investeringarna syftar till att öka elnätets kapacitet och resiliens. –Vår ambition är att säkerställa elleveranserna i kommunen, stödja den gröna energiomställningen och att skapa förutsättningar tillväxt, säger Lena Berglund, regionchef nord, E.ON.

E.ON investerar drygt 56 miljoner i Karlskronas elnät för att dimensionera för framtida behov24.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2022 investerar E.ON drygt 56 miljoner kronor i det regionala och lokala elnätet i Karlskrona kommun. Sammantaget investerar E.ON över 77 miljoner kronor i Blekinge. Investeringarna syftar till att öka elnätets kapacitet och resiliens. –Vår ambition är att stödja grön energiomställning och att skapa förutsättningar för tillväxt, säger Peter Hjalmar, E.ONs regionchef syd.