Stora köp av elflexibilitet genomförda via E.ONs digitala handelsplats SWITCH

Med målet att möjliggöra tillväxt trots den kapacitetsbrist som råder i vissa delar av landet, introducerade E.ON under 2019 en digital handelsplattform för nätkapacitet – SWITCH. Och plattformen fyller sitt syfte. Sedan januari i år har energi om över 2,5 GWh köpts via handelsplattformen i Uppsala och på Gotland. Det motsvarar den normala årsförbrukningen av el i 1 000 lägenheter.

Foto: Anders Tukler

Under slutet av förra året introducerades handelsplattformen SWITCH på marknaden. På handelsplattformen kan elanvändare och elproducenter bidra med kapacitet till elnätet i situationer med hög belastning. På så vis kan elnätet används optimalt och kapacitetsbrist undvikas. Malmöregionen introducerades först av E.ON, och under januari har ytterligare två områden; Uppsala och Gotland, fasats in av Vattenfall.

– Vattenfall Eldistribution har tagit beslut om att inte överskrida abonnemangsgränsen mot Svenska kraftnät genom att använda den digital handelsplattformen och flexibilitets resurser. I januari, när energianvändningen gick upp och vi fick behov av flexibilitet, genomförde vi flera stora avrop via E.ONs digitala handelsplattform i Uppsala, säger Yvonne Ruwaida, projektledare för den svenska CoordiNet demonstrationen. Vi är väldigt nöjda med plattformens användarvänlighet och funktionalitet!

I Uppsala är bland annat Vattenfalls egna värmepumpar, fastighetsbolaget Vasakronan och Ngenic, som aggregerar 300 hushållskunder samt reservkraft i form av generatorer, anslutna till SWITCH . I Malmöregionen är även andra elnätsägare involverade: Kraftringen, Ystads Energi och Bornholms Energy & Forsyning, med danska stamnätsägaren Energinet i ryggen. Det gör att det går att se möjligheter för marknadsplattformen inte bara lokalt, utan även regionalt.

– Fortsatta investeringar i elnätet är ett måste för att möta det växande elbehovet, men flexibilitetstjänster är också en viktig del av lösningen. De stora köp av elflexibilitet som nu har genomförts via SWITCH visar att tekniken fungerar, men vi ser att regelverket kring handeln behöver moderniseras, säger Peter Sigenstam, enhetschef för Strategi & Reglering på E.ON Energidistribution.

Idag kan tjänsten avropas som en del av nätkapacitetsreserven. För framtiden behöver intäktsregleringen ge incitament för inköp av flexibilitetstjänster, som ger kostnadstäckning och avkastning i förhållande till traditionella investeringar i elnätet.

Faktaruta – så fungerar det

E.ON befinner sig i framkant som utvecklare av den digitala plattform samt tjänsten för köp av flexibilitet som utgör basen för demonstrationerna i Malmö, Uppsala och på Gotland.
När ett ökat elbehov uppstår i ett område med kapacitetsbrist, vanligtvis kalla vinterdagar med svaga vindar, kan flexibilitetsleverantörer genom SWITCH erbjuda sig att öka sin elproduktion eller dra ned på sin elanvändning. Leverantörernas bud matchas därefter mot det aktuella behovet.

Om CoordiNet

SWITCH drivs inom ramen för det EU-finansierade projektet CoordiNet Projektet startade den 1 januari 2019 och pågår fram till år 2022. Förutom E.ON Energidistribution, Vattenfall Eldistribution, och Svenska Kraftnät deltar bland annat:

RWTH Aachen University https://www.rwth-aachen.de/, Energiforskhttps://www.energiforsk.se/, Gotlands Elnät https://gotlandsenergi.se/, Upplands Energi https://www.upplandsenergi.se/

och de företag och hushåll som deltar på marknadsplattformen.

Foto: Anders Tukler
Foto: Ed Webster/Flickr
Logotyp för projektet SWITCH

E.ON investerar drygt 120 miljoner i Malmöregionens elnät21.6.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2022 investerar E.ON drygt 120 miljoner kronor i det regionala och lokala elnätet i Malmös, Staffanstorps och Vellinge kommuner. Investeringarna syftar till att öka elnätets kapacitet och resiliens. –Vår ambition är att stödja grön energiomställning och att skapa förutsättningar för kommunernas tillväxt, men också att öka elnätets robusthet, säger Peter Hjalmar, regionchef syd, E.ON.

E.ON och Mer Sverige ingår samarbete för elbilsladdning: Öppnar upp för varandras laddkunder16.6.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Elbilsförare som är laddkunder hos E.ON eller Mer Sverige kommer från och med den 21 juni 2022 kunna ladda sina elbilar vid båda bolagens publika laddstationer. – Antalet elbilar på de svenska vägarna fördubblades under 2021. Förhoppningsvis gör vi nu livet lättare för Sveriges många elbilsförare, säger Michel Thomas, Director Solar, eMobility & Decentral Energy Solutions på E.ON.