Stora problem med hot, våld och droger på biblioteken

Var femte biblioteksanställd känner sig otrygg och vittnar om brister i säkerheten. Tidningen Visions undersökning som gjordes bland 1 355 bibliotekarier visar att arbetssituationen är ohållbar på många bibliotek.

Visions medlemmar vittnar i undersökningen om att de har sömnsvårigheter och ångest på väg till och från jobbet, att situationen på biblioteken har blivit värre de senaste åren och att de upplever en större otrygghet kopplat till drogpåverkan och drogförsäljning inne i biblioteken. Arbetsmiljöproblemen har varit så pass stora att var femte funderat på att byta jobb på grund av ordningsproblem.

- Biblioteken fyller en viktig funktion som mötesplats och bidrar till folkbildning, vi behöver värna om att bibliotek kan vara tillgängliga med god service. Det är allvarligt att arbetsmiljön är dålig för många som arbetar i biblioteken. Därför kräver Vision mer stöd från arbetsgivaren för att hantera den otrygga arbetsmiljön. Vi vill se flera åtgärder för att öka personalens trygghet; som tex rutiner för systematiskt säkerhetsarbete, se över möbleringen, tillgång till fler larm, att det ska göras riskbedömningar innan förändringar införs och att det ska ges förutsättningar för att skapa bra samarbeten med lokala aktörer såsom polis och lokalföreningar, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision.

Faktaruta:

41 % upplever att ordningsproblem blivit värre under senare år

26 % uppger att deras hälsa har påverkats negativt av ordningsproblem de senaste två åren

18 % upplever otrygghet varje vecka eller oftare på grund av besökare

Bakgrund: Undersökningen gjordes av Tidningen Vision. En enkät skickades i oktober till 1 355 medlemmar i Vision som jobbar på bibliotek. Svarsfrekvensen var 52 procent. En övervägande majoritet av de svarande arbetar på folkbibliotek, ett fåtal på skolbibliotek.

Granskningen i sin helhet:

Nyligen kom Brottsförebyggande rådet, Brå, med en rapport som visar att alla folkbibliotek i Sverige utsatts för brott och ordningsstörningar under de senaste tolv månaderna: https://www.bra.se/publikationer/arkiv/publikationer/2020-09-15-simhallar-och-bibliotek.html

För mer info, vg kontakta:

Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision tel: 070 746 2124

Åsa Bolmstedt, chefredaktör Tidningen Vision tel: 073 841 0912

Stora kostnadsökningar för inhyrd personal i Västmanlands län26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kostnaderna för hyrpersonal i landets kommuner har ökat med 330 procent under tio år. Samtidigt har bara var femte kommun räknat på merkostnaden för hyrpersonal, enligt en ny undersökning av fackförbundet Vision. I Västerås stad uppgick kostnaderna för konsulter och tillfälligt inhyrd personal till 33 807 000 kronor under 2022. Kostnaden för hela Västmanlands län vad gäller inhyrd personal uppgick 2022 till 97 408 000 kronor. Att jämföra med 2012 då denna kostnad uppgick till 12 921 000 kronor.

Stora kostnadsökningar för inhyrd personal i Värmlands län26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kostnaderna för hyrpersonal i landets kommuner har ökat med 330 procent under tio år. Samtidigt har bara var femte kommun räknat på merkostnaden för hyrpersonal, enligt en ny undersökning av fackförbundet Vision. I Karlstads kommun uppgick kostnaderna för konsulter och tillfälligt inhyrd personal till 35 298 000 kronor under 2022. För hela Värmlands län uppgick kostnaden för hyrpersonal till 75 176 000 kronor för 2022. Att jämföra med 2012 då kostnaden för hela länet uppgick till 7 512 000 kronor.

Stora kostnadsökningar för inhyrd personal i Örebro län26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kostnaderna för hyrpersonal i landets kommuner har ökat med 330 procent under tio år. Samtidigt har bara var femte kommun räknat på merkostnaden för hyrpersonal, enligt en ny undersökning av fackförbundet Vision. I Örebro kommun uppgick kostnaderna för konsulter och tillfälligt inhyrd personal till 13 757 000 kronor under 2022. Kostnaden för hela Örebro län vad gäller hyrpersonal uppgick 2022 till 52 229 000 kronor . Att jämföra med 2012 då kostnaden för inhyrd personal i länet uppgick 36 357 000 kronor.