Strategin för tillväxt, miljömål och tekniska innovationer prestenteras av VWCV.

Volkswagen Transportbilar växlar upp. Som ett steg i transformationsstrategin GRIP 2025+ tillsätter bolaget en ny division dedikerat till mobilitetstjänster och autonom körning. Samtidigt utökas och förnyas produktportföljen med nya Caddy, en helt ny Multivan (även tillgänglig som laddhybrid) och, inom två år, med helt elektriska I.D BUZZ samt en ny Amarok.

Nya Multivan är en del i strategin för ökad tillväxt och minskad miljöpåverkan för Volkswagen Transportbilar

Södertälje 29 mars 2021 – Volkswagen Transportbilar (VWCV) fortsätter systematiskt sin transformation inom områden som miljö, digitalisering och mobilitetstjänster. Detta sker som en del i strävan om en kraftig tillväxt inom de närmsta åren. Vid den årliga presskonferensen den 25 mars bekräftade VD Carsten Intra att bolaget under strategin GRIP 2025+ nått viktiga milstolpar inom flera områden. På produktsidan har vi redan sett världspremiär av den nya Caddy och bolaget kommer redan om några veckor presentera lite mer fakta kring den helt nya Multivan, som även blir tillgänglig som laddhybrid när den lanseras i slutet på detta år. Den helelektriska ID. BUZZ och ID. BUZZ CARGO, liksom en helt ny Amarok, följer sedan om ett par år.

Ny division samlar autonom körning och nya mobilitetstjänster
Volkswagen Transportbilar tar en ledande roll i utvecklingen av autonom körning i Volkswagen-koncernen. Detta görs i samarbete med företaget Argo AI, som Volkswagen är delägare i tillsammans med Ford. ”Vi räknar med att se autonoma system från Volkswagen Transportbilar i kommersiellt bruk 2025", förklarade Carsten Intra. Nya mobilitetstjänster (MaaS: Mobility as a Service och TaaS: Transport as a Service) utvecklas också av VWCV i hög takt. Ett exempel på MaaS-erbjudanden är samåkningstjänsten MOIA, som redan är verksam i Hamburg och Hannover. Som ett exempel på framtida TaaS-erbjudanden presenterade Intra en start-up vid namnet Cito, som kommer att öppna sin tjänst i sommar. Cito är en digital B2B-plattform för kurirtjänster. Startkapitalet kommer bland annat från den så kallade Innovation Fund II, som förvaltas av koncernens företagsråd.

Fortsatt elektrifiering av flottan
Företagsledningen har nu också förankrat hållbarhetsmålen i strategin. I detta avseende fokuserar VWCV dels på elektrifiering av flottan, inklusive den nya Multivan som en plug-in hybrid i år och det helt elektriska ID. BUZZ i slutet på nästa år. En annan fokuspunkt är att fortsätta arbetet med att minska miljöpåverkan i produktionsprocessen genom att reducera energianvändningen och minska förbrukningen av vatten och lösningsmedel, samt att minska avfall och koldioxidutsläpp. Målsättningen för Volkswagen Transportbilar är en halvering till år 2025, jämfört med 2010. I Hannover har man redan idag nått en 39 procentig minskning i produktionsanläggningen där.

Pressmeddelandet i sin helhet, på engelska eller tyska, finns att läsa på den internationella pressdatabasen.

Konceptbild på den helt nya Amarok som förväntas lanseras om två år.
Konceptbilen ID. BUZZ surfvan. Den produktionsfärdiga versionen lanseras i slutet på nästa år.
Under den årliga presskonferensen den 25 mars presenterade VD Carsten Intra företagets framtidsplaner
Nya Caddy som personbil har precis börjat säljas i Sverige
Caddy Cargo är den helt nya versionen av Sveriges mest populära transportbil
Ett brett utbud av campers/hgusbilar erbjuds. Under 2020 ökade orderingången med 60%
Till år 2025 räknar Volkswagen Transportbilar med att ha lanserat de första tjänsterna med självkörande fordon
Från 2010 till år 2025 ska Volkswagen Transportbilar ha halverat sitt avfall och energibehov, samt halvera sin vatten- och lösningsmedelsförbrukningen.
Produktionsanläggningarna moderniseras för att bli mer hållbara och för att kunna bygga de nya modellerna som lanseras

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Fabriker finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter, Crafter och senare under 2022 - ID. Buzz och ID. Buzz Cargo.

ID. Buzz-produktion är igång: Upp till 130 000 enheter per år från Hannover17.6.2022 18:55:07 CEST | Pressmeddelande

Volkswagen Transportbilar (VWCV) inleder en ny era i sin fordonstillverkning vid huvudfabriken i Hannover. Produktion av nya helt eldrivna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo startade nyligen och de första bilarna kommer att levereras till kunder i slutet på året. Man arbetar systematiskt med anpassningar för elektrifieringen av anläggningen och för att säkra framtiden för Volkswagen Transportbilar, i linje med koncernens GRIP 2030-strategi. I framtiden finns planer på att kunna bygga upp till 130 000 enheter per år av den nya elektriska folkabussen.

Från konceptbil till produktionsfärdig ID. Buzz – Följ med på resan när den elektriska folkabussen från Volkswagen blev till27.4.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 27 april 2022 – Från konceptbilen Buzz 2017, fram till den serietillverkade ID. Buzz och ID. Buzz Cargo, ligger fem års hårt arbete från utvecklingsteamet hos Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar. I en ny dokumentär från Volkswagen kan man följa hur konstruktörerna lyckades överföra grundprincipen hos den legendariska T1 folkabussen till en helt eldriven minibuss och skåpbil som tillfredsställer alla moderna krav på säkerhet, åkkomfort och vardagsflexibilitet.

Nya Amarok visar upp sig - Karaktärsfull och högteknologisk pickup från Volkswagen Transportbilar26.4.2022 09:34:34 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover 26 april 2022 – I år kommer Volkswagen Transportbilar presentera en helt ny generation av sin bästsäljande pickup Amarok. Med ännu vassare köregenskaper, både på och utanför de asfalterade vägarna, och med det senaste inom assistanssystem. Nya Amarok är utvecklad och designad i Tyskland och Australien, och kommer att byggas i Sydafrika. Siktet är inställt på att försvara sin premiumposition inom pickupens B-segment.

Världspremiär – Här är nya Volkswagen ID. Buzz och ID. Buzz Cargo9.3.2022 19:15:36 CET | Pressmeddelande

Hannover/Wolfsburg/Södertälje, 9 mars 2022 – Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar presenterar tillsammans en av bilvärldens idag mest avancerade och hållbara bilkoncept. ID. Buzz och ID. Buzz Cargo tar avstamp från en av de mest ikoniska bilmodellerna i historien – T1 Folkabussen – uppdaterad för en ny elektrisk era. Minibussen (MPV) och skåpbilen är också de första i sina respektive klasser att levereras med ett klimatneutralt fotavtryck. En hög andel återanvända material och en helt läderfri interiör, som en del i Volkswagen Transportbilars och Volkswagen Personbilars strategi för minskad miljöpåverkan.