Strategin för tillväxt, miljömål och tekniska innovationer prestenteras av VWCV.

Volkswagen Transportbilar växlar upp. Som ett steg i transformationsstrategin GRIP 2025+ tillsätter bolaget en ny division dedikerat till mobilitetstjänster och autonom körning. Samtidigt utökas och förnyas produktportföljen med nya Caddy, en helt ny Multivan (även tillgänglig som laddhybrid) och, inom två år, med helt elektriska I.D BUZZ samt en ny Amarok.

Nya Multivan är en del i strategin för ökad tillväxt och minskad miljöpåverkan för Volkswagen Transportbilar

Södertälje 29 mars 2021 – Volkswagen Transportbilar (VWCV) fortsätter systematiskt sin transformation inom områden som miljö, digitalisering och mobilitetstjänster. Detta sker som en del i strävan om en kraftig tillväxt inom de närmsta åren. Vid den årliga presskonferensen den 25 mars bekräftade VD Carsten Intra att bolaget under strategin GRIP 2025+ nått viktiga milstolpar inom flera områden. På produktsidan har vi redan sett världspremiär av den nya Caddy och bolaget kommer redan om några veckor presentera lite mer fakta kring den helt nya Multivan, som även blir tillgänglig som laddhybrid när den lanseras i slutet på detta år. Den helelektriska ID. BUZZ och ID. BUZZ CARGO, liksom en helt ny Amarok, följer sedan om ett par år.

Ny division samlar autonom körning och nya mobilitetstjänster
Volkswagen Transportbilar tar en ledande roll i utvecklingen av autonom körning i Volkswagen-koncernen. Detta görs i samarbete med företaget Argo AI, som Volkswagen är delägare i tillsammans med Ford. ”Vi räknar med att se autonoma system från Volkswagen Transportbilar i kommersiellt bruk 2025", förklarade Carsten Intra. Nya mobilitetstjänster (MaaS: Mobility as a Service och TaaS: Transport as a Service) utvecklas också av VWCV i hög takt. Ett exempel på MaaS-erbjudanden är samåkningstjänsten MOIA, som redan är verksam i Hamburg och Hannover. Som ett exempel på framtida TaaS-erbjudanden presenterade Intra en start-up vid namnet Cito, som kommer att öppna sin tjänst i sommar. Cito är en digital B2B-plattform för kurirtjänster. Startkapitalet kommer bland annat från den så kallade Innovation Fund II, som förvaltas av koncernens företagsråd.

Fortsatt elektrifiering av flottan
Företagsledningen har nu också förankrat hållbarhetsmålen i strategin. I detta avseende fokuserar VWCV dels på elektrifiering av flottan, inklusive den nya Multivan som en plug-in hybrid i år och det helt elektriska ID. BUZZ i slutet på nästa år. En annan fokuspunkt är att fortsätta arbetet med att minska miljöpåverkan i produktionsprocessen genom att reducera energianvändningen och minska förbrukningen av vatten och lösningsmedel, samt att minska avfall och koldioxidutsläpp. Målsättningen för Volkswagen Transportbilar är en halvering till år 2025, jämfört med 2010. I Hannover har man redan idag nått en 39 procentig minskning i produktionsanläggningen där.

Pressmeddelandet i sin helhet, på engelska eller tyska, finns att läsa på den internationella pressdatabasen.

Konceptbild på den helt nya Amarok som förväntas lanseras om två år.
Konceptbilen ID. BUZZ surfvan. Den produktionsfärdiga versionen lanseras i slutet på nästa år.
Under den årliga presskonferensen den 25 mars presenterade VD Carsten Intra företagets framtidsplaner
Nya Caddy som personbil har precis börjat säljas i Sverige
Caddy Cargo är den helt nya versionen av Sveriges mest populära transportbil
Ett brett utbud av campers/hgusbilar erbjuds. Under 2020 ökade orderingången med 60%
Till år 2025 räknar Volkswagen Transportbilar med att ha lanserat de första tjänsterna med självkörande fordon
Från 2010 till år 2025 ska Volkswagen Transportbilar ha halverat sitt avfall och energibehov, samt halvera sin vatten- och lösningsmedelsförbrukningen.
Produktionsanläggningarna moderniseras för att bli mer hållbara och för att kunna bygga de nya modellerna som lanseras

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Under 2019 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500.000 fordon som producerats på fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30%, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter och Crafter.

Multivan - Receptet för en sann allkonstnär inom bilvärlden13.4.2021 17:03:08 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 13 April 2021 – Genom att addera personbilskomfort och en helt ny nivå av flexibilitet skapades ännu ett ikoniskt varumärke inom "Folkabuss-familjen" när den första Multivan visades upp 1985. Då baserad på T3-generationen av Transporter. Många år och flera generationer senare, är det snart dags för Volkswagen Transportbilar att presentera en helt ny Multivan. En livsstilsprodukt som är sann till sin historia och som samtidigt adderar allt som dagen bilköpare efterfrågar.

65 år sedan den första folkabussen byggdes i Hannover9.3.2021 17:52:09 CET | Pressmeddelande

Hannover/Södertälje, 9 mars 2021 – Efter bara ett års byggande, i mars 1956, startade produktionen av ”folkabussen” i den då helt nya produktionsanläggningen i Hannover. Fram till dagens datum har över 10,3 miljoner bilar byggts där, varav 9,2 miljoner varit skåpbilar, minibussar, pickuper, campingbilar och andra derivat av den klassiska Transporter som idag tillverkas i sin generation 6.1. Just nu pågår en omfattande modernisering och omstrukturering av produktionsanläggningen. Med lanseringen av den nya Multivan senare i år och ID. BUZZ nästa år, kommer fabriken för första gången att producera både laddhybrider (PHEV) och fullt elektriska modeller (EV), tillsammans med traditionella drivlinor.

VWCV får klartecken för att fortsätta utveckla självkörande funktioner och mobilitetstjänster1.3.2021 12:58:42 CET | Pressmeddelande

Hannover/Södertälje, 26 februari 2021 – Volkswagen Transportbilar (VWCV) avancerar utvecklandet och implementationen av självkörande teknik för Volkswagen Group, där den elektriska ID. BUZZ är tänkt att bli den första självkörande bilen från gruppen. ”Med beslut från styrgruppen för utvecklingsprogrammet av självkörande funktioner inom Volkswagen AG, stakar vi ut riktningen för framtidens mobilitet. Självkörande elektriska fordon kommer att bli en viktig del i urban mobilitet och trafiksäkerhet. Våra fordon är det logiska valet att först utrusta med dessa system”, förklarar Carsten Intra, CEO för Volkswagen Transportbilar, efter styrgruppsmötet på Volkswagen Group den 26 februari.