Strejk avblåst – Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation har idag accepterat medlarnas bud

Kommunal och Svenska kyrkan arbetsgivarorganisation är överens om ett nytt kollektivavtal samt villkoren i ett nytt modernt omställningsavtal.

Den 8 april varslade Kommunal om stridsåtgärder efter att förhandlingarna strandat. Den 29 april gick Kommunal ut i strejk. Idag har Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation accepterat medlarnas bud och strejken är avblåst.

- Vi har förhandlat fram ett starkt kollektivavtal där bland annat allhelgona blir en storhelg. Vi har också förbättrat möjligheterna för de anställda att få yrkesutveckling och omställningsmöjligheter, detta har vi gjort utan kraftiga försämringar i kollektivavtalet, säger Malin Ragnegård ordförande Kommunal.

Överenskommelsen innebär bland annat att Kommunal säkrat tidigare framförhandlade löneökningarna som kommer att betalas ut retroaktivt från 1 april. Överenskommelsen innebär även att allhelgona blir en storhelg samt att löneavtalet omfattar alla anställda på Kommunals avtalsområde. Vidare är parterna överens om villkoren i ett nytt, modernt, omställningsavtal som säkrar upp trygghet efter anställning, visstid och vid arbetsbrist. Löneavtalet omfattar alla anställda på Kommunals avtalsområde.

- Jag är mycket glad att konflikten nu är över och att vi lyckats förhandla fram ett likvärdigt omställningsavtal som övriga arbetsmarknaden. Det är ett styrkebesked för medlemmarna i Kommunal. Med denna överenskommelse betalas de tidigare framförhandlade löneökningarna ut retroaktivt, allhelgona blir en storhelg och medlemmarna får ett nytt omställningsavtal, säger Johan Ingelskog, Kommunals avtalssekreterare.

Fakta om kollektivavtalet
Avtalet innehåller lönehöjningar i nivå med märket och att allhelgona blir en storhelg. Inga försämringar har gjorts vad gäller medlemmarnas anställningsvillkor. Villkoren för omställningsavtalet är likvärdiga de omställningsavtal som har förhandlats fram på övrig svensk arbetsmarknad.

Kollektivavtalet gäller fr.o.m. den 1 april 2022 t.o.m. den 31 mars 2023 och berör cirka 5 600 medlemmar.

Kommunal tecknar nytt avtal för räddningstjänstpersonal i beredskap2.5.2022 11:01:00 CEST | Pressmeddelande

Kommunal har tecknat ett nytt avtal för räddningstjänstpersonal i beredskap, en viktig yrkesgrupp i Sveriges totala nationella beredskap. I det nya avtalet tar vi rejäla kliv mot ytterligare förbättrade anställningsvillkor för medlemmarna som är beredskapsanställda inom räddningstjänsten. Bra villkor är avgörande för att möta bristen på yrkeserfaren och välutbildad räddningstjänstpersonal i hela landet.

Kommunal skjuter fram varsel21.4.2022 08:30:09 CEST | Pressmeddelande

Kommunal har på uppmaning av medlarna beslutat att skjuta fram datumet för varsel gällande kollektivavtalet med Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation till den 29 april kl. 09.00. Varslet berör en blockad och en strejk för vissa arbetstagare, dessa åtgärder kommer i så fall träda i kraft samtidigt. Anledningen till att varslet skjuts upp är frågornas ytterst komplicerade natur och för att ge medlarna och båda parter mer tid att nå en lösning i konflikten, detta enligt god sed på svensk arbetsmarknad. - Vi vill hitta en lösning som är bra för medlemmarna i Kommunal. En strejk är alltid en sista utväg och absolut inget vi gör lättvindigt. Nu får vi se om mer tid till medling kan leda till ett bra avtal. Kommunal står fast vid kravet om likvärdiga omställningsmöjligheter som flertalet på svensk arbetsmarknad redan har, utan villkorsförsämringar, säger Johan Ingelskog, avtalssekreterare Kommunal. Fakta om Kommunals varsel Medling fortskrider fram till den 29 april och samtal förs just nu