Strukton Rail

Strukton Rail tilldelas kontraktet för Västra-, Södra stambanan

Dela

Efter att man vunnit tunga underhållskontrakt som Södra Stambanan 1 och Västkustbanan Syd så kommer nu ytterligare glada nyheter för Strukton Rail. Man har tilldelats uppdraget för Västra-, Södra stambanan.

Uppdraget avser basunderhåll av järnvägsanläggningen som omfattas av följande 6 bandelar: Del av 414 (Gnesta)-(Katrineholm), 416, (Katrineholm)-(Hallsberg), 

420, Katrineholm, 421, (Åby) - (Järna), 422, (Katrineholm) – (Åby) samt
492, Oxelösund – (Flens Övre). Totalt omfattar detta kontrakt 531772 spårmeter.

Uppdraget är en totalentreprenad enligt ABT 06 och omfattar förebyggande och avhjälpande underhåll. Uppdragsgivare är Trafikverket, kontraktssumman är 589miljoner och kontraktslängden är fem år med ytterligare två optionsår.

Det är mycket roligt och spännande att få ta hand om detta, för Strukton Rail nya område. Vi kommer nu snarast att starta upp arbetet med att förbereda uppdraget, skaffa nya etableringar, bemanna projektet med egen personal och påbörja rekrytering säger Joakim Ahlström Contract manager Strukton Rail

Vi flyttar fram våra positioner inom Underhåll och vinner nya spännande uppdrag. Detta är fantastiskt spännande och roligt men också en stor utmaning. Jag är dock trygg med att vi tillsammans och med nya kollegor kommer att klara detta på ett mycket bra sätt säger Lars Schyllander, Affärschef för underhåll, Strukton Rail.

Oerhört glädjande att Trafikverket ger oss detta förtroende. Jag ser med tillförsikt fram emot att vi ska få sätta igång, säger Strukton Rails VD Johan Oscarsson

Tilldelningsbeslutet kan överprövas inom tio dagar från det att tilldelningen meddelats.

Nyckelord

Kontakter

Om

Strukton Rail
Strukton Rail
Västberga Allé 60
126 30 Hägersten

010 - 480 50 00https://www.strukton.se/

Strukton Rail levererar infrastrukturlösningar för järnväg. Vi rustar upp och bedriver underhåll på flera spårsträckor i Skandinavien, med Trafikverket och Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting (SL) som största kunder. Genom proaktivt underhåll vill Strukton Rail bidra till löftet om en punktlig spårtrafik som fyller behoven hos en växande befolkning idag och i framtiden.

Följ Strukton Rail

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Strukton Rail

Øresundsbron ingår avtal med Strukton Rail för järnvägsunderhåll30.10.2020 08:15:00 CET | Pressmeddelande

Øresundsbro Konsortiet tecknar avtal med Strukton Rail, med start den 1 april 2021, för järnvägsunderhåll på Öresundsförbindelsen under sex år med möjlighet till förlängning i mellan ett och fyra år. – Vi är mycket stolta över att ha tilldelats kontraktet och ser med stor glädje fram emot att få både förvalta och inte minst att utveckla järnvägsunderhållet på bron, säger Pernilla Merkenius, kontraktsansvarig hos Strukton Rail. Upphandlingen var ett förhandlat förfarande som inte enbart tog hänsyn till lägst pris utan även till kvalitetsparametrar såsom leverans och organisation. Strukton Rails anbud har bedömts ge det mest fördelaktiga alternativet i enlighet med förfrågningsunderlaget. – Vi kommer att tillämpa flera smarta produkter för att genomföra ett effektivt, nytänkande och förebyggande underhåll på bron, säger Lars Schyllander, chef för underhåll hos Strukton Rail. Øresundsbrons järnväg är väl underhållen och den ständiga målsättningen är att skapa en hållbar förbindelse. – Amb

Strukton har lämnat in sitt yttrande rörande SoU 2020:18 – Framtidens järnvägsunderhåll22.10.2020 13:01:00 CEST | Pressmeddelande

Strukton som utpekad remissinstans har den 21 oktober lämnat sitt yttrande rörande SoU 2020:18 – Framtidens järnvägsunderhåll. Struktons huvudbudskap i yttrandet är att – Vi inte kan ställa oss bakom utredarens överväganden och förslag. - Vi är djup bekymrade över den inriktning och de överväganden samt förslag som detta betänkande för fram. Att återförstatliga 8 drift- och underhållskontrakt, 5 teknikkontrakt samt bygga upp en maskinpool i Trafikverkets regi riskerar att slå sönder den svenska underhållsmarknaden inom järnväg, säger VD Johan Oscarsson. Strukton har lämnat ett fullständigt yttrande i enlighet med betänkandets (SoU 2020:18) disposition, yttrandet finns i sin helhet i länken längst ned. Sammanfattningsvis kan följande punkter lyftas fram ur vårt samlade yttrande; Underhållsverksamheten är inte huvudorsaken till tågförseningar i Sverige – banarbete och infrastrukturfel står endast för att 1,9 procent av tåg är försenade! Ökad kostnadseffektivitet/produktivitetsökning kopp

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum