Navet

Studie med halv miljon svenskar: Vi renoverar inte hållbart

Dela

Viljan att renovera och bygga hållbart finns bland svenska konsumenter, men när de väl står inför att renovera eller bygga om hemma är det få som tänker hållbarhet och klimat. Det innebär att behovet av information om den stora klimatpåverkan våra hus och byggande har är stor.

Insikt och datainsamling, bild: ICHB & Navet
Insikt och datainsamling, bild: ICHB & Navet

Viljan att renovera och bygga hållbart finns bland svenska konsumenter, men när de väl står inför att renovera eller bygga om hemma är det få som tänker hållbarhet och klimat. Det innebär att behovet av information om den stora klimatpåverkan våra hus och byggande har är stor.

Det visar en studie som har gjorts med hjälp av AI-teknik omfattande totalt 511 327 konsumenter i Sverige. Rapporten ”Vem bryr sig om hållbar renovering?” har tagits fram av NAVET Analytics på uppdrag av Informationscentrum för hållbart byggande (ICHB) – ett initiativ från Boverket – och Svensk Byggtjänst.

- Syftet med studien är att förstå hur medvetna konsumenterna är om byggande som miljöproblem och att hitta lämpliga vägar att nå fram till dessa med hållbarhetsargument. Tyvärr visar studien att vi har en lång väg att vandra om vi på individnivå ska kunna bidra till att nå klimatmålen, säger Johan Nuder koordinator på ICHB.

Bakgrunden till studien är att våra hus är en av de värsta miljöbovarna, väl i paritet med både trafiken och industrin. För att ta reda på mer om hur svenska konsumenter tänker och beter sig kring hållbarhet vid renovering och byggande har AI-teknik använts för att kartlägga svenska konsumenters sökaktiviteter på Internet i kombination med insiktsanalys.

Enorma mängder information på Internet som refererar till hållbarhet och hållbart beteende har samlats in genom nyhetsbevakning, bloggar, inlägg i sociala ­medier och beteenden i sökmotorer. I materialet ingår 511 327 svenska konsumenter, 1 200 artiklar, 2 miljoner sökningar i sökmotorer och 27 000 inlägg från över 10 000 konton på Facebook, Twitter och Instagram.

- Vi har efter analys av materialet konstaterat att intresset generellt för hållbarhet ökar bland svenska konsumenter, vilket återspeglas i ett jämnt stigande sök på internet under de senaste fem åren. Det intresset syns dock inte när den svenska konsumenten ska renovera eller bygga om, säger Alexander Alvén, affärsområdeschef för NAVET Analytics.

Studien visar att de flesta källsorterar, avstår plastpåsen när de handlar och åker till återvinningsstationen. Däremot är intresset lågt när det kommer till byggande.

Benägenheten till en förändring skiljer sig mellan olika personlighetsgrupper. I studien har man därför tittat närmare på vilka argument de olika personlighetsgrupperna bäst nås av.

OBS! Själva rapporten kan laddas ner här: https://navet.se/aktuellt/publikationer/https://ichb.se/

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Insikt och datainsamling, bild: ICHB & Navet
Insikt och datainsamling, bild: ICHB & Navet
Ladda ned bild
Hållbara konsumenter, bild: ICHB & Navet
Hållbara konsumenter, bild: ICHB & Navet
Ladda ned bild

Länkar

Om

Navet
Navet
Järnvägsgatan 11
252 24 Helsingborg

042-16 90 30https://www.navet.se/

Navet är specialiserade affärskonsulter som sedan 1989 hjälpt kunder till Bättre Affärer inom tre samverkande affärsområden:

- NAVET Analytics
- NAVET Corporate finance
- NAVET Affärssystem

Navet är oberoende och verkar där du verkar. Som kund får du en unik lösning, för varje kund har sina speciella förutsättningar. Det handlar om nyfikenhet och vetgirighet. Att förstå just ditt företag och dess möjligheter. Att lyssna in för att kunna leverera bättre affärer. År efter år.

Följ Navet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Navet

Skåne i topp bland storstadslänen när det gäller husbyggnadsinvesteringar18.1.2021 09:00:00 CETPressmeddelande

I Skåne bedöms den samlade volymen påbörjade husbyggnadsinvesteringar för 2020 att landa strax över 2019 års volym. Det kan jämföras med de andra storstadslänen, Stockholm och Västra Götaland, där husbyggnadsinvesteringarna bedöms ha minskat med ca 3 respektive 10 procent. Det visar NAVET Analytics senaste konjunkturrapport för Sveriges byggmarknad, som levereras en gång i kvartalet.

Producerande företags interna processhantering är viktigast utifrån ett hållbarhetsperspektiv vid renovering och byggande11.1.2021 09:00:00 CETPressmeddelande

Viljan att renovera och bygga hållbart finns bland svenska konsumenter. Det visar studien ”Vem bryr sig om hållbar renovering?” som tagits fram av NAVET Analytics på uppdrag av Informationscentrum för hållbart byggande (ICHB) – ett initiativ från Boverket – och Svensk Byggtjänst där över en halv miljon konsumenter i Sverige studerats med hjälp av AI. Viljan för att renovera och bygga hållbart finns men vad tycker konsumenterna om vad producerande företag kan göra för hållbarheten?

Summering 2020 - Många olikheter med tidigare ekonomiska kriser4.1.2021 09:00:00 CETPressmeddelande

NAVET Analytics, som arbetar med löpande omvärldsanalyser och konjunkturbevakning med fokus på bygg- och fastighetsmarknaden, reflekterar kring krisåret 2020 och effekterna när det gäller investeringar och marknadsförutsättningar. På många sätt skilde sig utvecklingen på bygg- och fastighetsmarknaden jämfört med tidigare ekonomiska kriser och det går att hitta förklaringar i såväl krisens ursprung som vilka kundgrupper krisen främst berör.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum