Stylt och Pater Noster vinner Hospitality Design Awards

Svenska designbyrån Stylt har vunnit guld i den internationella designtävlingen Hospitality Design Awards. Konceptet och inredningen för den 152 år gamla fyrmästarbostaden vid Pater Noster på ön Hamneskär utanför Marstrand belönades i veckan med juryns specialpris - Special Judges’ Awards: Small-key Hotel.

Hospitality Design Awards arrangeras av Hospitality Design magazine och belönar världens bästa och mest innovativa projekt inom hospitality, med fokus på hotell- och restaurangdesign. Mer än 1000 bidrag deltog i årets tävling som avgjordes i New York den 21 september.

— Vi är otroligt stolta över att vinna juryns specialpris. Utnämningen sätter dessutom fingret på vad vi anser vara den nya lyxen inom vår bransch, nämligen autenticitet, avskildhet, unika naturupplevelser och ett tydligt mänskligt fingeravtryck. Egentligen har ambitionen inte varit att skapa ett boutiquehotell, snarare att göra vår tolkning av och hyllning till det isolerade hem där fyrmästarna och deras familjer levde i över hundra år, säger Stylts grundare och kreative chef Erik Nissen Johansen.

— Ett stort grattis till Stylt och Pater Noster! Det börjar bli en vana att gratulera till prestigefyllda utmärkelser, men inte desto mindre roligt. Pater Noster attraherar internationella besökare att komma hit, och det skapar positiva följdeffekter även för alla andra duktiga besöksnäringsaktörer som verkar i Västsverige säger Fredrik Lindén, VD Turistrådet Västsverige.

På bara ett år har den vindpinade fyrplatsen utanför Marstrand fått massiv internationell uppmärksamhet, vunnit ett flertal priser och figurerat i en rad olika sammanhang. På temat “The Isolated Cinema” under Göteborg Film Festival, var det exempelvis här en person bodde helt själv i en vecka med tillgång till festivalens alla filmer. Därefter ringde Hollywood. Pater Noster hade som enda europeiska destination valts ut till den exklusiva ”goodie-bag” som ges till Oscarsgalans samtliga nominerade.

— Utöver att skapa koncept och inredningsdesign som berör, handlar det om att skapa en komplett gästupplevelse. Här ute får gästerna fånga sin egen middag, lära sig om öns spännande historia, om havet och naturen. Det handlar om att kliva ut ur sin vardag och in i ett hem vid horisonten, säger Erik Nissen Johansen.