Succé för BioLyftet – utbildningen för företag som vill ställa om till hållbara material

BioLyftet drog igång med flera fullbokade utbildningar och frukostmöten under 2019. När året summeras har 220 deltagare genomfört utbildningen på olika platser i landet, från Östersund till Lund. Nu fortsätter satsningen.

Erik Perzon talar på frukostseminarium hos Wargön Innovation. Foto: Malin Emmoth/Wargön Innovation.

BioLyftet är en kostnadsfri tvådagars utbildning för små och medelstora företag som vill höja kunskapen om biobaserade och återvunna material.

– Vi ser att det finns ett stort behov av ökad kunskap om alternativa material och lösningar. Många av företagen är idag helt beroende av sina leverantörers kunskap och utbud, berättar Erik Perzon från RISE som projektleder utbildningen på uppdrag av BioInnovation.

Utbildningen består av en kunskapsdel och en coachande workshopdel. Företagen som gått utbildningen är nöjda och flera har uttryckt önskemål om en fördjupning. Därför planerar BioLyftet inte bara för fler basutbildningar under 2020 utan även fördjupningsdagar.

– Det första steget för många företag är inte att starta ett stort utvecklingsprojekt utan att förstå de frågor som biobaserade marknader handlar om – då är BioLyftet ett bra sätt att komma igång. Det stora intresset vi sett för utbildningen visar att den ligger rätt i tiden, säger Nils Hannerz, forsknings- och innovationschef på IKEM.

– Vi är glada över att cirka 80 företag redan tagit chansen att gå utbildningen, intresset har varit stort. Textil- och modeindustrin står inför stora utmaningar och det har väl aldrig funnits ett bättre tillfälle att vidareutbilda sig och medverka till bättre produkter och förpackningar. Det skapar hållbara konkurrensfördelar när samhället börjar rulla igen, säger Cecilia Tall, generalsekreterare på TEKO.

En av deltagarna som gått utbildningen är Anna Bilén, vd för Shyness Interior som säljer bäddtextil, dukar och kuddar av naturmaterial.

– BioLyftet har gett mig bekräftelse på att vi är på rätt väg och verktyg för att utmana på rätt punkter i vår värdekejda. Utan utbildningen hade vi nog börjat lite överallt. Men nu har vi en strategi för vad vi ska utveckla i vårt hållbarhetsarbete och har fått till en bra rytm i förändringen, berättar Anna Bilén.

Digitalt seminarium 27 maj
Den 27 maj bjuder BioLyftet in till ett digitalt seminarium med inspiration och information med exempel på hur hållbara material används i olika produkter, framtidsspaningar om vad som sker inom området, samt information om utbildningen BioLyftets innehåll och kommande aktiviteter.

Läs mer: https://www.bioinnovation.se/kalendarium/biolyftet-digitalt-frukostseminarium/

Om BioLyftet
Initiativet till BioLyftet kommer från det strategiska innovationsprogrammet BioInnovation som även finansierar utbildningen. Den genomförs tillsammans med branschorganisationerna IKEM (Kemi- och innovationsindustrierna i Sverige), TEKO (Sveriges textil- och modeföretag) och Skogsindustrierna under ledning av RISE. Läs mer om var BioLyftet arrangerar utbildningar på www.bioinnovation.se/projekt/biolyftet.

Läs mer om BioLyftet och Shyness Interiors erfarenheter i BioInnovations årsrapport: https://www.e-magin.se/paper/2gv74ddp/paper/1#/paper/2gv74ddp/1

Erik Perzon, RISE
Projektledare
e-post: erik.perzon@ri.se
tfn: 076-147 63 87

Cecilia Tall
Generalsekreterare TEKO
e-post: cecilia.tall@teko.se
tfn: 08-762 66 63

Nils Hannerz
Forsknings och innovationschef IKEM
e-post: nils.hannerz@ikem.se
tfn: 010-455 38 85

BioInnovation är ett strategiskt innovationsprogram initierat av Skogsindustrierna, IKEM och TEKO. Programmet finansieras av Vinnova, Energimyndigheten och Formas samt de intressenter från näringsliv, akademi, institut och offentlig sektor som deltar. Målet är att öka förädlingsvärdet och konkurrenskraften i den svenska biobaserade sektorn genom att skapa bästa möjliga förutsättningar för att ta fram nya biobaserade material, produkter och tjänster, läs mer på www.bioinnovation.se.

Pressinbjudan till webbinarium: Hållbarhetskriterier och livscykelanalys för skogsbruk1.6.2020 10:50:00 CESTPressinbjudan