Suzanne Reuter i Broadwaymusikal- Humormusikal där kvinnorna sätter tonen

Det har gått åtta år sedan nunnorna rockade loss på Broadway. Svängig musik, en rafflande flykt där Whoopi Goldberg går i kloster – allt samverkade till en internationell musikalsuccé. Den 11 september kommer ”En värsting till syster” till China Teatern i Stockholm.

2Entertain - part of Moment Group AB

Älskad för Vår tid är nu, Lorry och Fröken Frimans krig och mycket annat. Lite
otippat ska nu Suzanne Reuter bli musikalartist, intill bl.a Gladys del PilarCharlott Strandberg och Birgitta Rydberg.

Idag har musikalen spelats i över tjugo länder och baseras på Whoopi Goldbergs Hollywoodfilm (Sister Act,1992). Whoopi Goldberg tog ett personligt banklån för att kunna förverkliga sin dröm om denna musikalproduktion. I West End har Goldberg till och med medverkat personligen.

Philadelphia 1977. Dåtidens funk och disco fängslar klubbsångerskan Deloris (Gladys), som drömmer om att bli en ny Donna Summer, men hon blir istället vittne till ett mord. Polisen övertalar Deloris att vittna i utbyte mot skyddad identitet, som nunna i ett kloster, där en syrlig abbedissa (Suzanne) blir hennes chef.

Livet som nunna driver Deloris till vansinne. Dessutom har intresset för kören rasat senaste tiden och under ledning av Syster Maria Lazarus (Charlott) sjunger kören så falskt att bänkarna gapar tomma. Utan kollekt och besökare hotas verksamheten. Tillsammans med sina klostersystrar byter Deloris ut körens repertoar. Nunnornas andliga sånger övergår till både disco och funk, vilket inte abbedissan tänkt sig. Men då är det försent. Gudstjänsterna är fullsatta, när nunnekören tar ut svängarna.
- När de svartvita slöjorna börjar gunga i takt, bryter även en svårflirtad publik ut i
breda leenden, säger regissören Anders Albien.
- Den mäktiga gospelkören får de gotiska takbjälkarna att lyfta. Kören blir en
förlängning av Rockettes svängande höfter och Supremes discotrio. Deloris hämtar
inspiration från musikscener som nunnorna aldrig varit i närhet av, skrattar Albien.

Deloris måste dock kämpa för att bibehålla bilden av sig själv som oskuldsfull nunna och inte avslöja det syndiga, hemliga livet som barsångerska.
Musikalen nominerades i USA till fem Tony Awards, bl.a Bästa Musikal och Bästa musik. För låtarna står Oscars-vinnare Alan Menken, som hämtat sin inspiration från bl.a Barry White, Donna Summer, Supremes och Earth Wind & Fire. Över 6 miljoner har sett musikalen.

Premiär den 11 september på China Teatern i Stockholm. Spelas hela hösten. Biljettsläpp den 12 mars.

Producent: Nanette Hayes
Svensk översättning & regi: Anders Albien
Koreografi: Siân Playsted
Musikaliskt ansvarig: Jan Radesjö

Produceras av: 2Entertain & Vicky Nöjesproduktion

Pressfrågor: Magnus Stråberg 0705-16 60 90.

Music by: Alan Menken
Lyrics by: Glenn Slater
Book by: Cheri Steinkellner & Bill Steinkellner
Additional Book Material: Douglas Carter Beane
Based on The Touchstone Picture Motion Picture “Sister Act” written by Joseph Howard.
Production is presented by arrangement with Joseph Weinberger Ltd. on behalf of MusicTheatre International of New York.

ENSEMBLE

Lars Almkvist
Anders Nordkvist
Daniel Palm

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i fyra affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är noterat på Nasdaq Stockholm, Main Market.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

2Entertain gör en samproduktion med marknadsledande aktör i Tyskland22.3.2019 12:21:51 CETPressmeddelande

2Entertain gör tillsammans med BB Promotion en samproduktion av musikalen Flashdance. BB Promotion är en av Tysklands ledande aktörer inom produktion och marknadsföring av musikal och show och ingår i Ambassador Theatre Group (ATG), global marknadsledare inom segmentet live entertainment. BB Promotion kommer att vara huvudansvariga för en turné med Flashdance, med 2Entertain som samproducent.

Kultfilmen "Häxorna i Eastwick" blir musikal på Cirkus med Peter Jöback i huvudrollen!14.3.2019 11:31:20 CETPressmeddelande

”The Witches of Eastwick” är romanen av John Updike som på 80-talet filmatiserades och blev till en av decenniets största kultfilmer med samma namn. Berättelsen stöptes om till musikal och sattes för första gången upp på Londons West End. Vi kan nu stolt presentera ”Häxorna i Eastwick” på Cirkus i höst som är något alldeles unikt i dess slag, aldrig tidigare har denna prisbelönta musikal gjorts i Sverige. Premiären är den 19 september på Cirkus i Stockholm.

Ola Salos succéshow kommer till Stockholm och Malmö11.3.2019 09:10:00 CETPressmeddelande

Ola Salo är just nu en av Sveriges mest hyllade artister. Han gör dundersuccé på Rondo i Göteborg med showen It takes a fool to remain sane. Efter sommaren flyttas showen till Malmö Arena, där den spelar under två helger, med premiär den 6 september. Därefter flyttar den kritikerrosade föreställningen till Stockholm med premiär på Hamburger Börs den 26 september där den sen spelas under hela hösten.

SUCCÉSTART FÖR DEN BEJUBLADE KOMEDIN ”BAGAGE” MED DRÖMENSEMBLE - NU SLÄPPS FLER EXTRAFÖRESTÄLLNINGAR!18.2.2019 09:30:00 CETPressmeddelande

Det är ett stort intresse efter premiären för den publik- och kritikerrosade romantiska komedin ”Bagage” med Annika Andersson, Gustaf Hammarsten, Emma Peters och Robin Stegmar i rollerna. Nu är det klart att det blir fler extraföreställningar, upp emot 4000 stycken extrabiljetter släpps idag för att möta intresset för ”Bagage” på anrika Lisebergsteatern i Göteborg!