Svante Hagman ny ordförande för Sveriges Byggindustrier

I samband med årets Byggstämma valdes Svante Hagman, NCC AB, till ny förbundsordförande för Sveriges Byggindustrier.

- Det ska bli mycket spännande att leda Sveriges Byggindustrier in i framtiden. Två viktiga framtidsfrågor för oss som bransch är hur vi skapar en sund konkurrens och en hållbar samhällsutveckling. Det är inte minst viktigt eftersom byggbranschen idag utvecklas mycket snabbt och samhällets behov av nya bostäder, vägar och järnvägar är större än på länge, säger Svante Hagman, ny förbundsordförande för Sveriges Byggindustrier.

- En annan viktig fråga är kompetensförsörjning. Många av våra medlemsföretag har idag svårt att rekrytera personal. Därför måste branschen bli mer attraktiv för fler. Jag har själv verkat i byggbranschen i många år och vet att det finns så mycket spännande och roliga saker att jobba med. Jag vill att flera ska få upptäcka det, säger Svante Hagman.

Till ny vice ordförande valdes Carin Stoeckmann, Vd Byggmästar´n i Skåne.

Den tidigare ordföranden Tore Nilsson från Peab AB lämnade i samband med Byggstämman förbundsstyrelsen. Nilsson avtackades för sina insatser i förbundsstyrelsen, som han varit en del av sedan 2012 och ordförande för sedan 2013. Även vice ordförande Jan Henriksson, Q-gruppen AB, avtackades för sina insatser i förbundsstyrelsen.

Sveriges Byggindustriers förbundsstyrelse för perioden 2017/2018 består, efter stämmans två nyval och tre kompletteringsval, av följande elva ledamöter jämte en adjungerad ledamot:

• Svante Hagman,NCC AB (förbundsordförande)
  • Carin Stoeckmann, Byggmästar’n i Skåne AB (vice förbundsordförande)

• Mikael Bennarp, FEAB Isolerproffs AB (nyval)

• Sören Bergström, JM AB

• Anette Frumerie, Besqab (kompletteringsval)

• Gunnar Hagman, Skanska Sverige AB (kompletteringsval)
  • Thomas Håkanson, Ekens Golv AB (omval)

• Thomas Jansson, NA Bygg AB (omval)

• Roger Linnér, Peab AB (kompletteringsval)

• Urban Nilsson, AB Berggren & Bergman (omval)

• Jonas Steen, FO Peterson & Söner Byggnads AB (nyval)

• Anders Göransson, Castanum Förvaltning AB (Adjungerad)

Utöver Tore Nilsson lämnade även Gull-Britt Jonasson (Finja AB) och Jan Henriksson (Q-gruppen AB) förbundsstyrelsen.

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.