SvD anställer nyhetsbrevsreporter

– Det känns fantastiskt att få vara med och ta Svenska Dagbladet till nästa nivå. Som journalist vill man vara relevant, aktuell och där läsarna finns – och då ser vi att nyhetsbrev spelar en central roll i dagens föränderliga medieklimat, säger Jonas Ekblom.
Han har en bakgrund från bland annat Sveriges Radio och på Reuters, i Washington och Bryssel, och har vunnit flera internationella journalistpriser.
Morgonrapporten är ett nyskapande nyhetsbrev och sedan två år en del av SvD:s morgonerbjudande, där läsarna guidas genom nyhetsbruset med noga utvalda nyheter och analyser. Morgonrapporten är ett personligt kurerat alternativ till de automatiserade varianter som idag finns på de flesta svenska nyhetssajter.
– Teamet bakom Morgonrapporten har gjort ett fantastiskt jobb och tagit den till en nivå där omkring 70 000 personer läser rapporten varje dag. Jonas Ekblom har det senaste året skrivit Morgonrapporten och varit en viktigt del i utvecklingen framåt. Därför känns det väldigt kul att vi nu kan tillsvidareanställa honom och fortsätta satsningen på nyhetsbrev på en mer permanent basis. Våra läsare efterfrågar uppenbarligen den här produkten, säger SvD:s chefredaktör och vd Anna Careborg.
Morgonrapporten har utvecklats av ett korsfunktionellt team bestående av utvecklare, redaktörer, ux:are och reportrar. Produkten har tagits fram med läsarna i fokus och har genererat ett enormt gensvar.
– Det här är ett nyhetsbrev som ser enkelt ut, men som bygger på ett extremt fokus på detaljer och tonalitet och som vi arbetar med genom att lyssna på våra läsare. Vi har tagit emot omkring 30 000 kommentarer, tankar och idéer från våra läsare sedan vi publicerade vår första Morgonrapport, säger Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef.
De lärdomar som teamet bakom Morgonrapporten dragit kommer nu att tas vidare i en satsning på nyhetsbrev, som är en del i ett större förändringsarbete på Svenska Dagbladet. Målet är att ta SvD till en ny position och skapa en modern tidning som fullt ut lever upp till läsarnas behov.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef. Telefon: 070 - 626 10 50 E-post: johan.silfversten@svd.se
Jonas Ekblom, nyhetsbrevsreporter.Telefon: 079 - 098 18 06 E-post: jonas.ekblom@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
