Schibsted

SvD anställer nyhetsbrevsreporter

Dela
Svenska Dagbladet växlar upp satsningen på nyhetsbrev och anställer nu Jonas Ekblom som tidningens första nyhetsbrevsreporter. Han ansluter till gruppen som arbetar med SvD:s Morgonrapporten och får som en del i sitt uppdrag att fortsätta utveckla nya nyhetsbrev.
Jonas Ekblom blir nyhetsbrevsreporter på Svenska Dagbladet – tidningens första med den titeln och det uppdraget. Nyhetsbrev är en allt viktigare del av Svenska Dagbladet, med allt fler läsare. Foto: Gustaf Månsson/SvD
Jonas Ekblom blir nyhetsbrevsreporter på Svenska Dagbladet – tidningens första med den titeln och det uppdraget. Nyhetsbrev är en allt viktigare del av Svenska Dagbladet, med allt fler läsare. Foto: Gustaf Månsson/SvD

– Det känns fantastiskt att få vara med och ta Svenska Dagbladet till nästa nivå. Som journalist vill man vara relevant, aktuell och där läsarna finns – och då ser vi att nyhetsbrev spelar en central roll i dagens föränderliga medieklimat, säger Jonas Ekblom.

Han har en bakgrund från bland annat Sveriges Radio och på Reuters, i Washington och Bryssel, och har vunnit flera internationella journalistpriser.

Morgonrapporten är ett nyskapande nyhetsbrev och sedan två år en del av SvD:s morgonerbjudande, där läsarna guidas genom nyhetsbruset med noga utvalda nyheter och analyser. Morgonrapporten är ett personligt kurerat alternativ till de automatiserade varianter som idag finns på de flesta svenska nyhetssajter.

– Teamet bakom Morgonrapporten har gjort ett fantastiskt jobb och tagit den till en nivå där omkring 70 000 personer läser rapporten varje dag. Jonas Ekblom har det senaste året skrivit Morgonrapporten och varit en viktigt del i utvecklingen framåt. Därför känns det väldigt kul att vi nu kan tillsvidareanställa honom och fortsätta satsningen på nyhetsbrev på en mer permanent basis. Våra läsare efterfrågar uppenbarligen den här produkten, säger SvD:s chefredaktör och vd Anna Careborg. 

Morgonrapporten har utvecklats av ett korsfunktionellt team bestående av utvecklare, redaktörer, ux:are och reportrar. Produkten har tagits fram med läsarna i fokus och har genererat ett enormt gensvar.

– Det här är ett nyhetsbrev som ser enkelt ut, men som bygger på ett extremt fokus på detaljer och tonalitet och som vi arbetar med genom att lyssna på våra läsare. Vi har tagit emot omkring 30 000 kommentarer, tankar och idéer från våra läsare sedan vi publicerade vår första Morgonrapport, säger Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef.  

De lärdomar som teamet bakom Morgonrapporten dragit kommer nu att tas vidare i en satsning på nyhetsbrev, som är en del i ett större förändringsarbete på Svenska Dagbladet. Målet är att ta SvD till en ny position och skapa en modern tidning som fullt ut lever upp till läsarnas behov.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef. Telefon: 070 - 626 10 50  E-post: johan.silfversten@svd.se
Jonas Ekblom, nyhetsbrevsreporter.Telefon: 079 - 098 18 06 E-post: jonas.ekblom@svd.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Jonas Ekblom blir nyhetsbrevsreporter på Svenska Dagbladet – tidningens första med den titeln och det uppdraget. Nyhetsbrev är en allt viktigare del av Svenska Dagbladet, med allt fler läsare. Foto: Gustaf Månsson/SvD
Jonas Ekblom blir nyhetsbrevsreporter på Svenska Dagbladet – tidningens första med den titeln och det uppdraget. Nyhetsbrev är en allt viktigare del av Svenska Dagbladet, med allt fler läsare. Foto: Gustaf Månsson/SvD
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Kungsbron 13
111 22 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye