SvD anställer nyhetsbrevsreporter
Svenska Dagbladet växlar upp satsningen på nyhetsbrev och anställer nu Jonas Ekblom som tidningens första nyhetsbrevsreporter. Han ansluter till gruppen som arbetar med SvD:s Morgonrapporten och får som en del i sitt uppdrag att fortsätta utveckla nya nyhetsbrev.

– Det känns fantastiskt att få vara med och ta Svenska Dagbladet till nästa nivå. Som journalist vill man vara relevant, aktuell och där läsarna finns – och då ser vi att nyhetsbrev spelar en central roll i dagens föränderliga medieklimat, säger Jonas Ekblom.
Han har en bakgrund från bland annat Sveriges Radio och på Reuters, i Washington och Bryssel, och har vunnit flera internationella journalistpriser.
Morgonrapporten är ett nyskapande nyhetsbrev och sedan två år en del av SvD:s morgonerbjudande, där läsarna guidas genom nyhetsbruset med noga utvalda nyheter och analyser. Morgonrapporten är ett personligt kurerat alternativ till de automatiserade varianter som idag finns på de flesta svenska nyhetssajter.
– Teamet bakom Morgonrapporten har gjort ett fantastiskt jobb och tagit den till en nivå där omkring 70 000 personer läser rapporten varje dag. Jonas Ekblom har det senaste året skrivit Morgonrapporten och varit en viktigt del i utvecklingen framåt. Därför känns det väldigt kul att vi nu kan tillsvidareanställa honom och fortsätta satsningen på nyhetsbrev på en mer permanent basis. Våra läsare efterfrågar uppenbarligen den här produkten, säger SvD:s chefredaktör och vd Anna Careborg.
Morgonrapporten har utvecklats av ett korsfunktionellt team bestående av utvecklare, redaktörer, ux:are och reportrar. Produkten har tagits fram med läsarna i fokus och har genererat ett enormt gensvar.
– Det här är ett nyhetsbrev som ser enkelt ut, men som bygger på ett extremt fokus på detaljer och tonalitet och som vi arbetar med genom att lyssna på våra läsare. Vi har tagit emot omkring 30 000 kommentarer, tankar och idéer från våra läsare sedan vi publicerade vår första Morgonrapport, säger Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef.
De lärdomar som teamet bakom Morgonrapporten dragit kommer nu att tas vidare i en satsning på nyhetsbrev, som är en del i ett större förändringsarbete på Svenska Dagbladet. Målet är att ta SvD till en ny position och skapa en modern tidning som fullt ut lever upp till läsarnas behov.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef. Telefon: 070 - 626 10 50 E-post: johan.silfversten@svd.se
Jonas Ekblom, nyhetsbrevsreporter.Telefon: 079 - 098 18 06 E-post: jonas.ekblom@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Soraya Hashim leder Aftonbladet Kulturs nya ljudbokspodd22.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet Kultur lanserar nya podcasten Ljudbokspodden. En satsning som leds av journalisten Soraya Hashim och produceras av Martin Aagård. ”Jag vill att Ljudbokspodden ska ge fler lager till lyssningen för de som redan är inbitna ljudboksfans och samtidigt öppna dörrar till den världen för de som är nybörjare”, säger Soraya Hashim.
Eric Rosén ny biträdande kulturchef på Aftonbladet21.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet Kultur rekryterar Eric Rosén som ny biträdande kulturchef. Han har sedan årsskiftet arbetat i ett projekt med kulturredaktionen men går från 1 juni in permanent i rollen som biträdande kulturchef. ”Eric är en erfaren publicist, stark på digital utveckling, en skicklig redaktör och en fantastisk skribent. Det ska bli så roligt att få fortsätta jobba ihop”, säger Karin Pettersson, kulturchef på Aftonbladet.
Sportbladet lyfter närheten till stjärnorna i ny kampanj för OBOS Damallsvenskan15.4.2021 08:45:00 CEST | Pressmeddelande
Nära till stjärnorna är namnet på Sportbladets nya kampanj för OBOS Damallsvenskan. Genom en inspirerande film lanseras kampanjen nu inför seriestarten den 17 april.
SvD-trio gör ny podd – går på djupet i svensk inrikespolitik15.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet lanserar nu ännu en podcast till läsarna för att öka engagemanget och erbjuda en journalistik som svarar just mot deras behov. Den här gången handlar det om en initierad podd om svensk inrikespolitik. Den leds av SvD:s namnkunniga trio, Annie Reuterskiöld, Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson.
Axel Lindén får Aftonbladets litteraturpris8.4.2021 08:05:00 CEST | Pressmeddelande
Författaren Axel Lindén, som skrivit “Fårdagboken” och “Tillstånd”, tilldelas Aftonbladets litteraturpris 2020. “Axels Lindéns författarskap skildrar ett i grunden förtvivlat tillstånd, men också ett envist motstånd och motvallsliv. Det hanterar också, med humor, det egna hyckleriet, de alltför stora orden, politiken och den förmodade godheten”, säger Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson.
Aftonbladet instiftar klimatjournalistpris7.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
I höst delas Aftonbladets klimatjournalistpris ut för första gången. Johan Rockström, professor i miljövetenskap, är en av jurymedlemmarna. ”Det är väldigt viktigt att premiera det skickliga journalistiska hantverket för att översätta vetenskap till spännande klimatjournalistik”, säger Johan Rockström.
Raoul Grünthal lämnar Schibsted 31.3.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Schibstedkoncernen meddelar att Raoul Grünthal, chef över den svenska verksamheten och affärsområdet Next, har valt att lämna bolaget efter 15 år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum