SvD anställer nyhetsbrevsreporter

Svenska Dagbladet växlar upp satsningen på nyhetsbrev och anställer nu Jonas Ekblom som tidningens första nyhetsbrevsreporter. Han ansluter till gruppen som arbetar med SvD:s Morgonrapporten och får som en del i sitt uppdrag att fortsätta utveckla nya nyhetsbrev.

Jonas Ekblom blir nyhetsbrevsreporter på Svenska Dagbladet – tidningens första med den titeln och det uppdraget. Nyhetsbrev är en allt viktigare del av Svenska Dagbladet, med allt fler läsare. Foto: Gustaf Månsson/SvD

– Det känns fantastiskt att få vara med och ta Svenska Dagbladet till nästa nivå. Som journalist vill man vara relevant, aktuell och där läsarna finns – och då ser vi att nyhetsbrev spelar en central roll i dagens föränderliga medieklimat, säger Jonas Ekblom.

Han har en bakgrund från bland annat Sveriges Radio och på Reuters, i Washington och Bryssel, och har vunnit flera internationella journalistpriser.

Morgonrapporten är ett nyskapande nyhetsbrev och sedan två år en del av SvD:s morgonerbjudande, där läsarna guidas genom nyhetsbruset med noga utvalda nyheter och analyser. Morgonrapporten är ett personligt kurerat alternativ till de automatiserade varianter som idag finns på de flesta svenska nyhetssajter.

– Teamet bakom Morgonrapporten har gjort ett fantastiskt jobb och tagit den till en nivå där omkring 70 000 personer läser rapporten varje dag. Jonas Ekblom har det senaste året skrivit Morgonrapporten och varit en viktigt del i utvecklingen framåt. Därför känns det väldigt kul att vi nu kan tillsvidareanställa honom och fortsätta satsningen på nyhetsbrev på en mer permanent basis. Våra läsare efterfrågar uppenbarligen den här produkten, säger SvD:s chefredaktör och vd Anna Careborg.

Morgonrapporten har utvecklats av ett korsfunktionellt team bestående av utvecklare, redaktörer, ux:are och reportrar. Produkten har tagits fram med läsarna i fokus och har genererat ett enormt gensvar.

– Det här är ett nyhetsbrev som ser enkelt ut, men som bygger på ett extremt fokus på detaljer och tonalitet och som vi arbetar med genom att lyssna på våra läsare. Vi har tagit emot omkring 30 000 kommentarer, tankar och idéer från våra läsare sedan vi publicerade vår första Morgonrapport, säger Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef.

De lärdomar som teamet bakom Morgonrapporten dragit kommer nu att tas vidare i en satsning på nyhetsbrev, som är en del i ett större förändringsarbete på Svenska Dagbladet. Målet är att ta SvD till en ny position och skapa en modern tidning som fullt ut lever upp till läsarnas behov.

Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef. Telefon: 070 - 626 10 50  E-post: johan.silfversten@svd.se
Jonas Ekblom, nyhetsbrevsreporter.Telefon: 079 - 098 18 06 E-post: jonas.ekblom@svd.se

Eric Rosén ny biträdande kulturchef på Aftonbladet21.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Aftonbladet Kultur rekryterar Eric Rosén som ny biträdande kulturchef. Han har sedan årsskiftet arbetat i ett projekt med kulturredaktionen men går från 1 juni in permanent i rollen som biträdande kulturchef. ”Eric är en erfaren publicist, stark på digital utveckling, en skicklig redaktör och en fantastisk skribent. Det ska bli så roligt att få fortsätta jobba ihop”, säger Karin Pettersson, kulturchef på Aftonbladet.

Axel Lindén får Aftonbladets litteraturpris8.4.2021 08:05:00 CEST | Pressmeddelande

Författaren Axel Lindén, som skrivit “Fårdagboken” och “Tillstånd”, tilldelas Aftonbladets litteraturpris 2020. “Axels Lindéns författarskap skildrar ett i grunden förtvivlat tillstånd, men också ett envist motstånd och motvallsliv. Det hanterar också, med humor, det egna hyckleriet, de alltför stora orden, politiken och den förmodade godheten”, säger Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson.