SvD fortsätter rekryteringsoffensiven till redaktionen

Svenska Dagbladet fortsätter stärka redaktionen. Björn Barr och Essy Klingberg ansluter till SvD Kultur, Maxime Persdotter Wallström till Livet-redaktionen och Tina Harr till SvD Junior. Dessutom går bildjournalisten Stina Stjernkvist till visuella avdelningen och Hanna Törnquist går in i rollen som nyhetsbrevsreporter.
SvD fortsätter rekrytera. Stina Stjernkvist, Essy Klingberg, Hanna Törnquist, Björn Barr, Maxime Persdotter Wallström och Tina Harr ansluter nu till olika delar av redaktionen. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD

Rekryteringarna är en naturlig fortsättning på det pågående förändringsarbete Svenska Dagbladet är inne i sedan ett par år. De sex senaste rekryteringarna blir var och en viktiga för att utveckla journalistiken och nå nya SvD-läsare, men också för att långsiktigt öka läsarengagemanget.

– Satsningarna gör att vi nu kan ta nästa steg mot att göra Svenska Dagbladet till förstavalet för allt fler läsare. Vi ser en fortsatt tillväxt i digitala prenumerationsintäkter men också att annonsmarknaden vänt upp efter pandemin. Det gör det möjligt för oss att växa, säger SvD:s chefredaktör och vd Anna Careborg.

Björn Barr kommer närmast från Sveriges Radio, där han arbetat som producent för poddar som ”Det politiska spelet” och ”Kinapodden”. I januari tillträder han som ny redaktör för fördjupningar på SvD:s kulturredaktion. Han kommer bland annat att arbeta med tidningens kulturmagasin på söndagar. Tidigare har Björn Barr varit redaktör på Expressens kulturredaktion och debattredaktör på Aftonbladet.

– Jag har följt Svenska Dagbladets satsning på nyskapande och oberoende kvalitetsjournalistik med stigande intresse de senaste åren. Att få vara med och utforma kulturjournalistiken på en så smart och pigg arbetsplats känns väldigt lustfyllt, säger Björn Barr.

Essy Klingberg ansluter även hon till kulturredaktionen. Hon kommer närmast från Expressen Kultur, där hon varit återkommande skribent. På SvD kommer hon, med start i mitten av november, att vara redaktör för kulturdebatt.

– SvD:s satsning på fördjupad kvalitetsjournalistik är otroligt spännande och jag ser fram emot att bli en del av redaktionen. Jag vill bidra till en kulturdebatt med hög samtidsrelevans som når ut till många, säger Essy Klingberg.

Maxime Persdotter Wallström förstärker SvD:s redaktion Livet där hon blir fast anställd som redaktör och reporter. Inom Livet-redaktionen ryms både vetenskapsfördjupningar, Idag-sidan och experter inom bland annat psykologi och näringsfysiologi.

– Idagsidans och Livets hjärtefrågor har länge varit mina, och det ska bli otroligt roligt att fortsätta göra journalistik om frågor kring vad det innebär att vara människa, i både det stora och i det lilla, med det allvar och den värme som kännetecknar SvD, säger Maxime Persdotter Wallström.

Tina Harr förstärker SvD Junior, nyhetstidningen för barn, som fast reporter och webbredaktör.

– Det känns jättespännande att få vara en del av en så relevant och tonsäker tidning som SvD Junior, som passionerat och ihärdigt jobbar för att vara Sveriges främsta nyhetstidning för barn, säger hon.

Tina Harr har tidigare jobbat för såväl Metro som Expressen, men också skrivit för TT och tidningar som Arbetsliv, Lyckoslanten och Förskoletidningen.

Hanna Törnquist, idag reporter på nyhetsredaktionen, blir fast nyhetsbrevsreporter med uppdrag att utveckla SvD:s nyhetsbrev tillsammans med övriga redaktionen. Hon är också en viktig del i SvD:s ambition att alltid ge läsarna de mest relevanta vinklarna på de största  nyhetsämnena varje dag.

– Jag är otroligt glad över att fortsätta vara en del av Svenska Dagbladets smarta och härliga redaktion. Det ska bli spännande att vara med och ta arbetet med nyhetsbrev till nästa nivå och växla upp bevakningen av dagens viktigaste ämnen. säger Hanna Törnquist.

Stina Stjernkvist, bildjournalist och fotograf, stärker SvD:s visuella avdelning under det viktiga och nyhetsintensiva valåret.

– När jag fick frågan att komma och jobba på Svenska Dagbladet kände jag att jag bara inte kunde motstå att tacka ja. Så jag har pausat mina studier på Handelshögskolan i Stockholm och ser mycket fram emot att jobba med SvD:s bildjournalistik under valåret.

Samtidigt som de här sex rekryteringarna är klara söker Svenska Dagbladet en chef till politikredaktionen, en tidningsredigerare och en nyhetsfotograf, samtliga för fasta anställningar. Dessutom söker SvD poddproducenter, både fasta och projektanställda,  som kan ta SvD till nästa steg i satsningen på ljud.

Djurliv – Schibsted Brand Studio och FirstVet gör poddserie om livet med husdjur7.5.2024 11:35:47 CEST | Pressmeddelande

Hur vet jag att hundvalpen kommer från en bra uppfödare? Hur valpsäkrar jag mitt hem? Och vad gör jag när katten plötsligt kräks mitt i natten? Svaren ges i den nya podden ”Djurliv” där FirstVets chefsveterinär Caroline Caldemar ger råd till de som har ett husdjur eller är nyfiken på att skaffa ett. – Podcast är ett dynamiskt format där vi kan fortsätta utbilda om husdjurs välmående, säger Rebecca Crusoe, marknadschef på FirstVet.

Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.