SvD satsar på journalistik om medicin och hälsa

Svenska Dagbladet värvar två av Sveriges ledande vetenskapsjournalister – Therese Bergstedt från SVT och Ingrid Helander från Läkemedelsvärlden. Satsningen ska ge SvD:s läsare mer evidensbaserad kunskap om fysisk och psykisk hälsa, mat och medicin.

Svenska Dagbladet värvar två av Sveriges ledande vetenskapsjournalister. Therese Bergstedt går in i en ny roll som vetenskapsreporter och Ingrid Helander blir vetenskapsredaktör på tidningen. Foto: Sofia Ekström/SvD

Ingrid Helander, i dag chefredaktör på tidningen Läkemedelsvärlden, kommer till SvD i rollen som vetenskapsredaktör och Therese Bergstedt, i dag vetenskapsjournalist på SVT, blir vetenskapsreporter.

– Med de här rekryteringarna får vi in två av landets vassaste vetenskapsjournalister på redaktionen. Det ger oss möjlighet att göra ännu mer kvalitetsjournalistik inom ett område där vi ser ett väldigt stort intresse av korrekt och evidensbaserad information, säger Viktor Ander, chef för SvD:s avdelning Livet.

Redan före pandemin fanns en stor efterfrågan från läsarna på journalistik kring hälsofrågor och en initierad och seriös vetenskapsbevakning, ett behov som stärkts ytterligare det senaste året.

– Intresset för medicin och hälsa är större än någonsin i samhället. Samtidigt är utbudet av information, och desinformation, enormt. I den kontexten är vetenskapsjournalistiken extra viktig. Jag ser mycket fram emot att vara med och vidareutveckla SvD:s bevakning, säger Ingrid Helander.

Satsningen är ännu ett steg i Svenska Dagbladets förändringsresa mot en ny position och svarar mot läsarnas behov av journalistik inom fysisk och psykisk hälsa, medicin, mat, träning och välbefinnande – områden med ständigt nya forskarrön.

– Att granska, värdera och förklara forskning har aldrig varit viktigare än nu. Jag är väldigt glad över att Svenska Dagbladet gör denna satsning, säger Therese Bergstedt.

Ingrid Helander och Therese Bergstedt blir en del av SvD:s avdelning Livet, som redan i dag har medarbetare som vetenskapsreporter Henrik Ennart och externa experter som Emma Frans, doktor i medicinsk epidemiologi, näringsfysiolog Linda Bakkman och psykolog Jenny Jägerfeld.

– Sedan avdelningen Livet startade för drygt ett år sedan har vi haft stor framgång med vår fördjupande journalistik om bland annat hjärnan och lärandet. Nu tar vi nästa steg i vår satsning på initierad vetenskapsjournalistik inom områden där våra läsare kan känna att de verkligen får kunskap som är direkt användbar, säger SvD:s chefredaktör Anna Careborg.

Therese Bergstedt tillträder i juni och Ingrid Helander efter sommaren.

Viktor Ander, chef SvD Livet. Telefon: 08-13 53 47 E-post: viktor.ander@svd.se

Anna Careborg, chefredaktör och vd, SvD. Foto: Staffan Löwstedt/SvD
Viktor Ander, chef för SvD:s avdelning Livet. Foto: Malin Hoelstad/SvD

Schibsted lanserar ny annonslösning – matchar kunder med 1,4 miljoner svenskar varje dag30.4.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Eric Rosén ny biträdande kulturchef på Aftonbladet21.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Aftonbladet Kultur rekryterar Eric Rosén som ny biträdande kulturchef. Han har sedan årsskiftet arbetat i ett projekt med kulturredaktionen men går från 1 juni in permanent i rollen som biträdande kulturchef. ”Eric är en erfaren publicist, stark på digital utveckling, en skicklig redaktör och en fantastisk skribent. Det ska bli så roligt att få fortsätta jobba ihop”, säger Karin Pettersson, kulturchef på Aftonbladet.