SvD satsar på journalistik om medicin och hälsa

Svenska Dagbladet värvar två av Sveriges ledande vetenskapsjournalister – Therese Bergstedt från SVT och Ingrid Helander från Läkemedelsvärlden. Satsningen ska ge SvD:s läsare mer evidensbaserad kunskap om fysisk och psykisk hälsa, mat och medicin.

Svenska Dagbladet värvar två av Sveriges ledande vetenskapsjournalister. Therese Bergstedt går in i en ny roll som vetenskapsreporter och Ingrid Helander blir vetenskapsredaktör på tidningen. Foto: Sofia Ekström/SvD

Ingrid Helander, i dag chefredaktör på tidningen Läkemedelsvärlden, kommer till SvD i rollen som vetenskapsredaktör och Therese Bergstedt, i dag vetenskapsjournalist på SVT, blir vetenskapsreporter.

– Med de här rekryteringarna får vi in två av landets vassaste vetenskapsjournalister på redaktionen. Det ger oss möjlighet att göra ännu mer kvalitetsjournalistik inom ett område där vi ser ett väldigt stort intresse av korrekt och evidensbaserad information, säger Viktor Ander, chef för SvD:s avdelning Livet.

Redan före pandemin fanns en stor efterfrågan från läsarna på journalistik kring hälsofrågor och en initierad och seriös vetenskapsbevakning, ett behov som stärkts ytterligare det senaste året.

– Intresset för medicin och hälsa är större än någonsin i samhället. Samtidigt är utbudet av information, och desinformation, enormt. I den kontexten är vetenskapsjournalistiken extra viktig. Jag ser mycket fram emot att vara med och vidareutveckla SvD:s bevakning, säger Ingrid Helander.

Satsningen är ännu ett steg i Svenska Dagbladets förändringsresa mot en ny position och svarar mot läsarnas behov av journalistik inom fysisk och psykisk hälsa, medicin, mat, träning och välbefinnande – områden med ständigt nya forskarrön.

– Att granska, värdera och förklara forskning har aldrig varit viktigare än nu. Jag är väldigt glad över att Svenska Dagbladet gör denna satsning, säger Therese Bergstedt.

Ingrid Helander och Therese Bergstedt blir en del av SvD:s avdelning Livet, som redan i dag har medarbetare som vetenskapsreporter Henrik Ennart och externa experter som Emma Frans, doktor i medicinsk epidemiologi, näringsfysiolog Linda Bakkman och psykolog Jenny Jägerfeld.

– Sedan avdelningen Livet startade för drygt ett år sedan har vi haft stor framgång med vår fördjupande journalistik om bland annat hjärnan och lärandet. Nu tar vi nästa steg i vår satsning på initierad vetenskapsjournalistik inom områden där våra läsare kan känna att de verkligen får kunskap som är direkt användbar, säger SvD:s chefredaktör Anna Careborg.

Therese Bergstedt tillträder i juni och Ingrid Helander efter sommaren.

Viktor Ander, chef SvD Livet. Telefon: 08-13 53 47 E-post: viktor.ander@svd.se

Anna Careborg, chefredaktör och vd, SvD. Foto: Staffan Löwstedt/SvD
Viktor Ander, chef för SvD:s avdelning Livet. Foto: Malin Hoelstad/SvD

Anis don Demina leder årets Rockbjörnen-gala – här är de nominerade1.7.2021 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har det svenska folket nominerat årets finalister till musikpriset Aftonbladet Rockbjörnen 2021. Bland de som kan ta hem Rockbjörnar finns bland annat fjolårets stora vinnare Victor Leksell och nykomlingen Clara Klingenström. “Wow, jag är jättetacksam för att ha blivit nominerad och i hela tre kategorier! Det är så kul med allt det positiva som händer för mig och just Rockbjörnen känns väldigt stort då det är folket som röstar.” säger Clara Klingenström.

tv.nu släpper Streamingbarometern och rankar SVT Play till årets streamingtjänst17.6.2021 09:05:42 CEST | Pressmeddelande

Är streaming kanske svenskens nya favorithobby? Om man tittar på Streamingbarometern 2021 från tv.nu så finns det mycket som pekar på det. Under maj månad gjorde tv.nu en omfattande undersökning på över 2000 streaminganvändare i Sverige för att samla in mer kunskap och insikter om svenskarnas streamingbeteende. Rapporten som har fått namnet “Streamingbarometern”, kommer framöver ta tempen varje år i en djupgående undersökning. Tv.nu är ett bolag inom Schibsted.