SvD värvar Henrik Torehammar
För Sveriges Radios lyssnare är Henrik Torehammar en välkänd röst, inte minst som programledare i P1-morgon. Men han har också varit med och byggt upp podden Det politiska spelet, och jobbat med partiledarutfrågningar, nu senast i Ekots lördagsintervju.
Nu lämnar han radion för Svenska Dagbladet, där han blir tidningens nya inrikespolitiska kommentator med uppgift att ge läsarna inblick i politiken och lyfta fram nya perspektiv .
– Det här kom överraskande, men ska bli väldigt spännande. Det är ju ungefär i linje med hur svensk politik är just nu. Efter att i ett drygt decennium pratat om svensk politik ser jag nu fram emot att få skriva om den, med precis den blandning av allvar och respektlöshet som denna älskade, dumma demokrati förtjänar, säger Henrik Torehammar.
Svenska Dagbladet har de senaste året gjort flera strategiska rekryteringar för att skapa förutsättningar för Sveriges mest kvalificerade bevakning av svensk inrikespolitik. Rekryteringen av Henrik Torehammar är i linje med den satsningen.
– Politik är ett av Svenska Dagbladets viktigaste satsningsområden, därför har vi successivt byggt upp vad vi ser som Sveriges bästa politikredaktion. Att dessutom kunna räkna in Henrik Torehammar i den redaktionen är en dröm. Få kan som han förklara politiska skeenden på ett sätt som både är initierat och begripligt, som gör att man känner sig både smart och glad, säger Erik Hedtjärn.
Henrik Torehammar ser fram emot att bli en del av det laget.
– Tillsammans med Sveriges bästa politikredaktion ska det bli ett skrämmande nöje att försöka reda ut politiken i det formativa skede som Sverige står inför, och efter valet, säger han.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Hedtjärn, chef SvD:s politikredaktion. Telefon: 070-788 77 01 E-post: erik.hedtjarn@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6 000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra tjänster, genom marknadsplatser som Blocket, Finn och Oikotie; mediehus som Aftonbladet, Aftenposten, SvD och VG; och digitala tjänster som Lendo och Prisjakt. Vi hjälper också nya lovande företag att växa. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Vår ambition är att upprätthålla ett transparent och öppet samhälle där vi kan lita på varandra.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum