Schibsted

SvD växlar upp klimatbevakningen – Peter Alestig ny klimatreporter

Dela
Med Peter Alestig som klimatreporter växlar SvD upp bevakningen av klimatkrisen ytterligare. I dag lanserar tidningen nästa artikelserie i den prisbelönta satsningen Klimatskiftet. Den här gången genom att fokusera på klimatinnovationerna här hemma, i ingenjörernas förlovade land Sverige.
Vägarna är vägar. Transporter står för en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman.
Vägarna är vägar. Transporter står för en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman.

I våras publicerades Klimatskiftet, en serie artiklar där reportern Erica Treijs och fotografen Magnus Hjalmarson Neideman reste världen runt i jakten på klimatteknik som kan bidra till att bromsa den globala uppvärmningen.

Under hösten söker de nya klimatinnovationer – i Sverige. De första delarna i serien Klimatskiftet Sverige publiceras idag.

– Det kan vara så att lösningen till en fossilfri svensk fordonsflotta finns i en trailer i skogen i Västerbotten. Om det inte är lösningen så är det i alla fall en del av en väldigt spännande svensk ingenjörskonst som nu är med och i högt tempo driver utvecklingen framåt mot ett mer hållbart samhälle. Vi letar efter klimatnyheter som ännu inte berättats, men som är viktiga för att journalistiken inte bara ska bli alarmistisk, säger Erica Treijs.

Klimatskiftet Sverige är en del i den satsning på klimat- och miljöjournalistik med hög kvalitet som SvD:s läsare efterfrågar.

– Med Klimatskiftet Sverige vill vi bidra med ett viktigt perspektiv i en stor och omdebatterad fråga. Lika självklart som vi rapporterar om klimatförändringar och Greta Thunbergs agerande ska vi berätta om vad som faktiskt sker inom forskning och innovation. Klimatskiftet Sverige gör skillnad i förståelsen av vad tekniken kan förändra, säger Anna Careborg, tf publisher.

Samtidigt som Klimatskiftet Sverige lanseras förstärker SvD redaktionens satsning på klimatområdet. Peter Alestig lämnar sin roll som nyhetschef på SvD Näringsliv för att ägna sig helt åt klimatbevakningen.

– Vi vet att klimatförändringarna är en av vår tids viktigaste – och svåraste – frågor. Därför är det ett privilegium att få ägna all tid åt att ge SvD:s läsare de bästa förutsättningarna att följa den. Vi kommer att vässa klimatjournalistiken ytterligare, genom att granska och ge fler perspektiv, säger Peter Alestig.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Careborg, tf publisher, SvD. E-post: anna.careborg@svd.se
Peter Alestig, tillträdande klimatreporter. Tel: 070-1622405. E-post: peter.alestig@svd.se.
Erica Treijs, reporter. Tel: 070-634 50 68. E-post:erica.treijs@svd.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Vägarna är vägar. Transporter står för en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman.
Vägarna är vägar. Transporter står för en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman.
Ladda ned bild
Peter Alestig, klimatreporter, SvD.
Peter Alestig, klimatreporter, SvD.
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Magnus Hjalmarson Neideman, fotograf, 
och Erica Treijs, reporter, är har rest runt i Sverige för att skildra Klimatskiftet.
Magnus Hjalmarson Neideman, fotograf, och Erica Treijs, reporter, är har rest runt i Sverige för att skildra Klimatskiftet.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye