Svensk Innebandy genomför läger i Singapore för att bredda sporten internationellt

I månadsskiftet maj/juni åker damlandslaget och en delegation från Svensk Innebandy till Singapore för ett förberedande läger inför VM som spelas i december. Förutom själva lägret syftar även resan till att bidra till utvecklingen och att öka intresset för innebandyn i Singapore och Asien. ”Genom den här resan kommer vi på bästa möjliga sätt kunna förbereda oss inför VM i Singapore som kommer vara något alldeles speciellt, samtidigt som vi bidrar till den internationella utvecklingen och intresset inför VM, säger Sofie Andersson, elit-och landslagschef på Svenska Innebandyförbundet.
Foto: Per Wiklund/Svensk Innebandy

I slutet på maj reser damlandslaget och en delegation från Svenska Innebandyförbundet till Singapore. På schemat står träning, förberedelse och lagsammanhållning inför VM i december.

Lägret blir även ett tillfälle för Svenska Innebandyförbundet att hjälpa till att få sporten att utvecklas och växa internationellt. Ett fullspäckat program väntar där representanter från Svensk Innebandy kommer att hålla i ett flertal aktiviteter på plats.

– Det är viktigt att innebandyn växer sig starkare internationellt utanför topp fyra nationerna, Sverige, Finland, Tjeckien och Schweiz för att sporten ska utvecklas. I vårt uppdrag ligger att arbeta för att intresset för sporten ska växa, i det uppdrag ingår även att bidra till en utveckling inte bara hos oss själva, berättar Mikael Ahlerup, Generalsekreterare för Svenska Innebandyförbundet.

– Våra landslag är bäst i världen och ett av våra viktigaste skyltfönster för sporten. Satsningen på ett läger som innehåller att vi samtidigt bidrar till internationell utveckling är något vi talar mycket om bland topp fyra nationerna. Det är sidan tidigare flera svenska klubblag som bidrar till utveckling på det här sättet. Vi ser det här lägret som ett första steg för förbundet och kommer att utvärdera insatsen för att framöver bidra vid fler tillfällen och i olika länder för att utveckla och få innebandyn att växa internationellt.

På schemat väntar ett gediget program, på och utanför planen med bland annat.:

• Vänskapslandskamp Sverige-Singapore inför publik, med meet-and-greet efter matchen
  • Internmatch inför publik med domare från Singapore, med meet-and-greet efter matchen
  • Träningar för skolelever med svenska landslagsspelare
  • Svenska coacher håller träning för Singapores damlandslag
  • Två dagars tränarutbildning
  • Målvaktsträning av svenska damlandslagets målvaktstränare, där tränare bjuds in för att se och lära
  • Deltagande i en studie som genomförs av Singapore Sports Institute
  • Media och PR events för att promota VM i december

Truppen som reser till Singapore består av totalt 40 personer, inklusive spelare, ledare och delegationen från Svenska Innebandyförbundet.

– För damlandslaget blir detta en fantastisk förberedelse för att känna på den långa resan, klimatet, komma ihop oss ännu mer som grupp och där vi kan göra specifika förberedelser inför VM. Det här blir också ett ypperligt tillfälle där vi sportsligt kan bidra till den internationella utvecklingen och specifikt utvecklingen i Singapore och Asien, säger Sofie Andersson.

Resan till Singapore möjliggörs genom ett samarbete mellan Svenska Innebandyförbundet och Singapores Innebandyförbund.

Truppen till lägret i Singapore offentliggörs vid ett senare tillfälle.

Foto: Per Wiklund/Svensk Innebandy