Svensk medverkan i internationell standardisering inom miljöaspekter av plast

SIS, Swedish Standards Institute har startat en arbetsgrupp som ska ta till vara på svenska intressen och påverka den internationella standardiseringen inom miljöaspekter av plast. – Vi ser ett ökat behov av standarder för att kunna bidra till globala lösningar på plastproblematiken och plastens roll i ett hållbart samhälle. Samtidigt som CEN och ISO startar nya kommittéer startar vi nu en svensk arbetsgrupp. Just nu letar vi fler aktörer som vill vara med och stärka den svenska rösten inför ISO-mötet i Sydkorea i september och CEN-mötet i Belgien i oktober, säger Nazdaneh Yarahmadi som är ordförande för den nya arbetsgruppen.

Sverige är aktivt och driver standardiseringsarbetet framåt inom plaståtervinning, biobaserad plast och bionedbrytning av plast. SIS/TK 156 är den svenska kommittén för standardisering av plast, där organisationer kan vara med och påverka innehåll och riktlinjer för framtida nationella och internationella standarder. Inom kommittén har en ny arbetsgrupp inom miljöaspekter startats för att aktivt just på det området påverka utformningen av standarder inom det europeiska standardiseringsorganet CEN och det internationella standardiseringsorganet ISO.

– Vi arbetar för tydligare definitioner kring plast i en cirkulär ekonomi. Det är viktigt att alla aktörer i värdekedjan använder samma terminologi, bland annat för att kunna jämföra och utvärdera resultat, säger Nazdaneh Yarahmadi, forskningsledare RISE och ordförande för arbetsgruppen inom miljöaspekter.

Målet är att få acceptans för svenska synpunkter i den internationella standardiseringen, så att alla internationella standarder lever upp till svenska krav och riktlinjer, någonting som underlättar för svenska företag att verka på en global marknad.

– Just nu håller CEN på att bilda en styrgrupp för miljöaspekter som ska koordinera EU-kommissionens mandatförslag till CEN för plast och miljö. Genom SIS tekniska kommitté SIS/TK 156 kan företag och organisationer vara med och påverka innehållet i de kommande harmoniserade standarderna inom området, säger Johan Dahlgren projektledare plaststandardisering, SIS.

Läs SIS debattartikel ”Plast är bra – om den hanteras rätt” publicerad i tidningen Ny Teknik

Märkning av drivmedel införs med standardiserade symboler8.10.2018 10:03Pressmeddelande

En ny märkning för drivmedel och för nya fordon införs i hela EU. Senast den 12 oktober ska märkningen vara genomförd. Syftet är att underlätta för konsumenterna att välja rätt drivmedel för sitt fordon. Symbolerna för märkningen har tagits fram på uppdrag av EU-kommissionen inom ett europeiskt standardiseringsarbete inom CEN där SIS tillsammans med svenska intressenter representerade Sverige.

Sexleksaker standardiseras – för ökad säkerhet och trygghet4.10.2018 12:28Pressmeddelande

SIS har tillsammans med en rad intressenter startat ett standardiseringsarbete som ska bidra till högre kvalitet och säkerhet på sexleksaker. – En nyligen publicerad studie* visar att incidenterna har ökat bland användare av sexleksaker vilket kan leda till behov av vård samt onödiga samhällskostnader. Detta kan lättare undvikas med hjälp av bättre säkerhetskrav och tydligare konsumentinformation, säger Anna Sjögren, projektledare på SIS, Swedish Standards Institute.