Svensk medverkan i internationell standardisering inom miljöaspekter av plast

SIS, Swedish Standards Institute har startat en arbetsgrupp som ska ta till vara på svenska intressen och påverka den internationella standardiseringen inom miljöaspekter av plast. – Vi ser ett ökat behov av standarder för att kunna bidra till globala lösningar på plastproblematiken och plastens roll i ett hållbart samhälle. Samtidigt som CEN och ISO startar nya kommittéer startar vi nu en svensk arbetsgrupp. Just nu letar vi fler aktörer som vill vara med och stärka den svenska rösten inför ISO-mötet i Sydkorea i september och CEN-mötet i Belgien i oktober, säger Nazdaneh Yarahmadi som är ordförande för den nya arbetsgruppen.

Sverige är aktivt och driver standardiseringsarbetet framåt inom plaståtervinning, biobaserad plast och bionedbrytning av plast. SIS/TK 156 är den svenska kommittén för standardisering av plast, där organisationer kan vara med och påverka innehåll och riktlinjer för framtida nationella och internationella standarder. Inom kommittén har en ny arbetsgrupp inom miljöaspekter startats för att aktivt just på det området påverka utformningen av standarder inom det europeiska standardiseringsorganet CEN och det internationella standardiseringsorganet ISO.

– Vi arbetar för tydligare definitioner kring plast i en cirkulär ekonomi. Det är viktigt att alla aktörer i värdekedjan använder samma terminologi, bland annat för att kunna jämföra och utvärdera resultat, säger Nazdaneh Yarahmadi, forskningsledare RISE och ordförande för arbetsgruppen inom miljöaspekter.

Målet är att få acceptans för svenska synpunkter i den internationella standardiseringen, så att alla internationella standarder lever upp till svenska krav och riktlinjer, någonting som underlättar för svenska företag att verka på en global marknad.

– Just nu håller CEN på att bilda en styrgrupp för miljöaspekter som ska koordinera EU-kommissionens mandatförslag till CEN för plast och miljö. Genom SIS tekniska kommitté SIS/TK 156 kan företag och organisationer vara med och påverka innehållet i de kommande harmoniserade standarderna inom området, säger Johan Dahlgren projektledare plaststandardisering, SIS.

Läs SIS debattartikel ”Plast är bra – om den hanteras rätt” publicerad i tidningen Ny Teknik

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Nu kan miljöteknikleverantörer verifiera sina produkter mot ny standard12.9.2017 08:19Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram en internationell ISO-standard för verifiering av miljöteknik (Environmental Technology Verification, ETV) som även fastställts som svensk standard. Företag kan verifiera produkter mot standarden och därmed uppvisa att teknikens miljöprestanda lever upp till standardens krav. – Detta är saknat då många inköpare upplever svårigheter med att lita på påståenden om miljöteknikers prestanda, säger Raul Carlsson, forskningsingenjör Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté.

Standardiseringsarbete drar igång för att höja kvaliteten på snabbtester för droganalys24.8.2017 13:34Pressmeddelande

I veckan har SIS, Swedish Standards Institute, nystartade standardiseringskommitté för snabbtester för droganalys* haft sitt första möte. Kommitténs uppdrag blir bland annat att utforma kvalitetskrav som ett stöd till exempel vid upphandling, göra anvisningar för olika typer av analysutförare och annat för att få ett säkert och strukturerat användande av dessa tester.

Byggbranschen i behov av ledningssystem för samverkan29.6.2017 12:40Pressmeddelande

I dag publicerar SIS, Swedish Standards Institute, en ny internationell standard i svensk översättning som ska hjälpa företag och organisationer att öka affärsnyttan genom samverkan. – Vi måste bättra oss när det gäller att ta till vara värdet av samverkan. Med den här standarden tar vi ett stort kliv framåt, säger John Thorsson, affärschef på NCC och ordförande i SIS tekniska kommitté som representerar Sverige i det internationella arbetet inom ISO.

SIS vill se fem åtgärder för högre kvalitet och säkerhet på apotek20.6.2017 08:58Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har lämnat sitt remissvar till regeringen på utredningen SOU 2017:15 som handlar om kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. – Vi bedömer att standarder kan bidra till stärkt kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. Ett av våra förslag är ett särskilt kvalitetsledningssystem för apotek, säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute*.