Svensk standard ska öka rättssäkerheten vid validering

SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram en standard för validering av individuell kompetens och därmed även validering av nyanländas kompetens. – Anledningen till att det behövs en ny svensk standard är att det har saknats nationell likvärdighet för validering av individuell kompetens. Många organisationer arbetar på olika sätt och efterfrågar tydliga riktlinjer, säger Tina Bohlin, projektledare SIS.

Standarden, som heter Kvalitetsledning - Validering av individuell kompetens SS 624000, kan användas för all slags validering, det vill säga utvärdering av hur en person uppfyller fastställda krav på kompetens.Standarden ska ge arbetsgivare, branschorganisationer och offentliga arbetsmarknadsorganisationer vägledning i att effektivisera och kvalitetssäkra sina insatser i alla sammanhang där kunskaper, färdigheter och kompetens behöver bedömas och dokumenteras. Den ska också bidra till en ökad rättssäkerhet för de personer som valideras.

– Vi hoppas att den nya standarden ska ge så pass tydlig vägledning i valideringsprocessen att fler utbildningsorganisationer och arbetsgivare ser validering som en naturlig del av den strategiska kompetensförsörjningen, säger Iwh Lauritsen, utredare vid Statens institutionsstyrelse, som deltagit i arbetet.

– Jag är också övertygad om att validering kan bidra till en förbättrad integration, mångfald och jämställdhet. Till exempel är det viktigt att så snabbt som möjligt kartlägga nyanländas kompetens. Validering ökar också möjligheterna till en bättre matchning av kompetens på arbetsmarknaden och till bättre insatser när det gäller kompetensutveckling och utbildning, säger Iwh Lauritsen.

SIS har tagit fram standarden tillsammans med representanter för privata näringslivet, statliga myndigheter och universitet. Den följer principerna i EU-kommissionens rekommendation för validering.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Europeiska länder ska enas om standarder för onlinespel16.10.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att ansvara för det svenska deltagandet i ett europeiskt arbete med att ta fram standarder kring rapporteringskrav för spelbolag som erbjuder onlinespel. Arbetet baseras på ett uppdrag från EU-kommissionen. – Gemensamma europeiska standarder för rapportering kommer att bidra till ett säkrare och tryggare spelande på nätet, säger Björn Nilsson, projektledare SIS.

Nu kan miljöteknikleverantörer verifiera sina produkter mot ny standard12.9.2017 08:19Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram en internationell ISO-standard för verifiering av miljöteknik (Environmental Technology Verification, ETV) som även fastställts som svensk standard. Företag kan verifiera produkter mot standarden och därmed uppvisa att teknikens miljöprestanda lever upp till standardens krav. – Detta är saknat då många inköpare upplever svårigheter med att lita på påståenden om miljöteknikers prestanda, säger Raul Carlsson, forskningsingenjör Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté.

Svensk medverkan i internationell standardisering inom miljöaspekter av plast30.8.2017 12:51Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har startat en arbetsgrupp som ska ta till vara på svenska intressen och påverka den internationella standardiseringen inom miljöaspekter av plast. – Vi ser ett ökat behov av standarder för att kunna bidra till globala lösningar på plastproblematiken och plastens roll i ett hållbart samhälle. Samtidigt som CEN och ISO startar nya kommittéer startar vi nu en svensk arbetsgrupp. Just nu letar vi fler aktörer som vill vara med och stärka den svenska rösten inför ISO-mötet i Sydkorea i september och CEN-mötet i Belgien i oktober, säger Nazdaneh Yarahmadi som är ordförande för den nya arbetsgruppen.

Standardiseringsarbete drar igång för att höja kvaliteten på snabbtester för droganalys24.8.2017 13:34Pressmeddelande

I veckan har SIS, Swedish Standards Institute, nystartade standardiseringskommitté för snabbtester för droganalys* haft sitt första möte. Kommitténs uppdrag blir bland annat att utforma kvalitetskrav som ett stöd till exempel vid upphandling, göra anvisningar för olika typer av analysutförare och annat för att få ett säkert och strukturerat användande av dessa tester.