Svenska Bandyförbundet rekryterar idrottsprofil – Karin Torneklint blir sportchef

Karin Torneklint, tidigare förbundskapten för svenska friidrottslandslaget, anställs som sportchef på Svenska Bandyförbundet. Hon ska i huvudsak jobba med elitidrottsutveckling och organisation kring landslagen. Hon kommer även att jobba med högre utbildningsfrågor. Tjänsten är på halvtid med start den 1 december 2021.

Foto: Romus Ramström / Deca Text & Bild

Karin Torneklint är civilekonom i grunden, före detta friidrottare, tränare och företagsledare. Sedan mars 2013 hon varit förbundskapten för det svenska friidrottslandslaget och blev då den första kvinnliga förbundskaptenen i Svensk Friidrott. Under flera år var hon tränare för bland andra Jenny och Susanna Kallur. Hon har tidigare jobbat som fystränare för IBF Faluns dam och herrlag i innebandy under fem år. Nu kliver hon in i Svenska Bandyförbundets kansliorganisation på den nytillsatta tjänsten som sportchef.

– Det känns otrolig spännande att få prova på något helt nytt. Att jag inte kan sporten och inte har jobbat inom bandy tidigare gör att jag nu får tillfälle att lära känna en helt ny sport vilket är en otrolig förmån, säger Karin Torneklint.

– Min roll blir framför allt att genom organisatoriskt arbete och att skapa nya arbetssätt möjliggöra för bandyn att utvecklas. Det är främst mina erfarenheter som förbundskapten och att leda arbetet med elitidrottsutveckling som gör att jag är bra på att skapa och forma en organisation som gynnar elitidrott. Men det kommer krävas ett bra samarbete med bland annat landslagskommittén och med alla som jobbar med utbildningsfrågor, som är ett prioriterat område. Att lyssna in blir min viktigaste uppgift för att sen kunna bidra och det känner jag mig ödmjuk inför, fortsätter Karin Torneklint.

Värvning som visar vägen framåt

Svenska Bandyförbundet har under året satsat stort på en till stora delar ny kansliorganisation där man arbetar strategiskt med att kvalitetssäkra verksamheten och jobba på ett tydligt, framåtriktat sätt. Att rekrytera Karin Torneklint är en del i den strategin.

– Vi är superglada för den här profilstarka värvningen och med Karin Torneklints kompetens och bakgrund så kommer hon att stärka hela vår organisation inom områden där vi tidigare inte har haft någon tjänsteman, säger Pär Gustafsson, generalsekreterare på Svenska Bandyförbundet.

– Jag vet att Karin var eftertraktad från många håll och vi är väldigt nöjda med att hon valde att kliva in i bandyns värld. Rekryteringen av Karin är ett tecken på att Svenska Bandyförbundet är på rätt väg med vår satsning på svensk bandy, avslutar Pär Gustafsson.

Karin Torneklint
+46 70-670 60 42

Foto: Romus Ramström / Deca Text & Bild
Vid all annan användning ska fotografen kontaktas.
När bilderna publiceras uppge alltid:  Foto: Kent Eng / Svenska Bandyförbundet
Pressbilderna får användas i journalistiska sammanhang som rör Svenska Bandyförbundet. Vid all annan användning ska fotografen kontaktas. När bilderna publiceras uppge alltid: Foto: Kent Eng / Svenska Bandyförbundet
Foto: Deca Text & Bild

Svenska Bandyförbundet har till uppgift att främja och administrera den organiserade bandyn i Sverige, och att företräda den internationellt.

Här är spelarna som är uttagna till damlandslagets läger i Skövde inför Dam-VM i januari 202226.11.2021 15:42:24 CET | Pressmeddelande

Förbundskapten Olle Wiberg och assisterande förbundskapten Hanna Dahlström har valt ut 20 spelare till kommande landslagsläger för damlandslaget i Skövde den 3 – 5 december. Lägret är den sista gemensamma samlingen inför Dam-VM i Stockholm den 9 – 16 januari 2022. Samlingen är den största landslagssamlingen någonsin då samtliga flick- och damtrupper samlas för landskamper och träningsmatcher i samband med invigningen av det nya taket över Arena Billingens isbana.

Förbundskaptener utsedda till ny historisk U21 Dam-landslagstrupp4.11.2021 11:41:44 CET | Pressmeddelande

Christer Andersson har utsetts till förbundskapten och Frida Rutqvist till assisterande förbundskapten för den helt nya, och därmed historiska, U21 Dam-truppen. Tidigare i höstas kunde Svenska Bandyförbundet berätta att ett nytt landslag har inrättats. Luckan mellan F17 och damlandslaget kompletteras nu med en U21 Dam-trupp och Andersson och Rutqvist har fått förtroendet att leda truppen.