Svenska Dagbladet startar daglig nyhetspodd
Svenska Dagbladet ökar nu takten i den förändringsprocess som ska ta tidningen till en ny position på mediemarknaden. Det innebär flera konkreta satsningar.
– Vi har en bra bild av vår målgrupp och vad vi måste leva upp till för att svara mot deras behov. Vi vet också att vi behöver finnas i de kanaler där målgruppen är, det innebär att vi nu gör en offensiv satsning på podcast, säger Anna Careborg, chefredaktör och vd för Svenska Dagbladet.
Målet är att den nya podcasten ska bli förstavalet bland dagliga nyhetspoddar hos SvD:s strategiska målgrupp.
Nyhetspodden ska komplettera den framgångsrika SvD-podden ”Ledarredaktionen”, som med med drygt 70 000 lyssningar i veckan är en av Sveriges största poddar inom politik och samhälle.
Under vintern har rekryteringen till satsningen pågått parallellt med utvecklingen av podden. Över 600 journalister sökte de utannonserade tjänsterna.
– Vi gick ut rätt blygsamt när vi annonserade efter folk, men vi fick ett fantastiskt gensvar, säger projektledare Maria Sundén Jelmini.
Karin Bülow Orrje har rekryterats till rollen som programledare. Hon kommer närmast från en programledarroll på SR och var tidigare programledare på Expressen. Hon delar under våren programledaruppdraget med SvD:s politikprofil Annie Reuterskiöld, som regelbundet varit med i SR-podden Det politiska spelet.
Som producenter rekryterar SvD in Daniel Persson Mora som lämnar en tjänst på UR där han varit poddutvecklare och bland annat producerat den prisbelönta podd/radio-serien Hjärta och hjärna med Emma Frans, samt Siri Hill, senast producent och dokumentärmakare på P3 nyheter.
Podden byggs för att svara mot de behov som finns hos SvD:s strategiska målgrupp. Det innebär utöver en initierad nyhetsuppdatering att ge lyssnaren flera perspektiv och unik inblick i skeenden. Det är framför allt SvD:s egna journalister som kommer att medverka i podden, vilket också kommer att göra den till något annat än en ren nyhetspodd.
– Vi ska ge lyssnaren olika perspektiv på de största nyheterna, men också en känsla av att vara med bakom kulisserna. Hur gick snacket egentligen efter presskonferensen? Vad säger de som verkligen har insyn i politiken? Nyheten kommer alltid att vara i fokus, men vi kommer att väva in olika perspektiv, säger Maria Sundén Jelmini.
Lanseringen beräknas till andra hälften av februari och nyhetspodden är den första poddlanseringen av flera planerade från Svenska Dagbladet under 2021.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Sundén Jelmini, projektledare, SvD. Tel: 070-161 99 03 E-post: maria.jelmini@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum