Svenska Dagbladet startar daglig nyhetspodd
Svenska Dagbladet lanserar en ny daglig nyhetspodd med mål att ta positionen som förstaval för tidningens strategiska målgrupp. Det är den första poddlanseringen av flera planerade i en offensiv satsning på podcast som SvD gör under 2021.

Svenska Dagbladet ökar nu takten i den förändringsprocess som ska ta tidningen till en ny position på mediemarknaden. Det innebär flera konkreta satsningar.
– Vi har en bra bild av vår målgrupp och vad vi måste leva upp till för att svara mot deras behov. Vi vet också att vi behöver finnas i de kanaler där målgruppen är, det innebär att vi nu gör en offensiv satsning på podcast, säger Anna Careborg, chefredaktör och vd för Svenska Dagbladet.
Målet är att den nya podcasten ska bli förstavalet bland dagliga nyhetspoddar hos SvD:s strategiska målgrupp.
Nyhetspodden ska komplettera den framgångsrika SvD-podden ”Ledarredaktionen”, som med med drygt 70 000 lyssningar i veckan är en av Sveriges största poddar inom politik och samhälle.
Under vintern har rekryteringen till satsningen pågått parallellt med utvecklingen av podden. Över 600 journalister sökte de utannonserade tjänsterna.
– Vi gick ut rätt blygsamt när vi annonserade efter folk, men vi fick ett fantastiskt gensvar, säger projektledare Maria Sundén Jelmini.
Karin Bülow Orrje har rekryterats till rollen som programledare. Hon kommer närmast från en programledarroll på SR och var tidigare programledare på Expressen. Hon delar under våren programledaruppdraget med SvD:s politikprofil Annie Reuterskiöld, som regelbundet varit med i SR-podden Det politiska spelet.
Som producenter rekryterar SvD in Daniel Persson Mora som lämnar en tjänst på UR där han varit poddutvecklare och bland annat producerat den prisbelönta podd/radio-serien Hjärta och hjärna med Emma Frans, samt Siri Hill, senast producent och dokumentärmakare på P3 nyheter.
Podden byggs för att svara mot de behov som finns hos SvD:s strategiska målgrupp. Det innebär utöver en initierad nyhetsuppdatering att ge lyssnaren flera perspektiv och unik inblick i skeenden. Det är framför allt SvD:s egna journalister som kommer att medverka i podden, vilket också kommer att göra den till något annat än en ren nyhetspodd.
– Vi ska ge lyssnaren olika perspektiv på de största nyheterna, men också en känsla av att vara med bakom kulisserna. Hur gick snacket egentligen efter presskonferensen? Vad säger de som verkligen har insyn i politiken? Nyheten kommer alltid att vara i fokus, men vi kommer att väva in olika perspektiv, säger Maria Sundén Jelmini.
Lanseringen beräknas till andra hälften av februari och nyhetspodden är den första poddlanseringen av flera planerade från Svenska Dagbladet under 2021.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Sundén Jelmini, projektledare, SvD. Tel: 070-161 99 03 E-post: maria.jelmini@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder





Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet lyfter närheten till stjärnorna i ny kampanj för OBOS Damallsvenskan15.4.2021 08:45:00 CEST | Pressmeddelande
Nära till stjärnorna är namnet på Sportbladets nya kampanj för OBOS Damallsvenskan. Genom en inspirerande film lanseras kampanjen nu inför seriestarten den 17 april.
SvD-trio gör ny podd – går på djupet i svensk inrikespolitik15.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet lanserar nu ännu en podcast till läsarna för att öka engagemanget och erbjuda en journalistik som svarar just mot deras behov. Den här gången handlar det om en initierad podd om svensk inrikespolitik. Den leds av SvD:s namnkunniga trio, Annie Reuterskiöld, Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson.
Axel Lindén får Aftonbladets litteraturpris8.4.2021 08:05:00 CEST | Pressmeddelande
Författaren Axel Lindén, som skrivit “Fårdagboken” och “Tillstånd”, tilldelas Aftonbladets litteraturpris 2020. “Axels Lindéns författarskap skildrar ett i grunden förtvivlat tillstånd, men också ett envist motstånd och motvallsliv. Det hanterar också, med humor, det egna hyckleriet, de alltför stora orden, politiken och den förmodade godheten”, säger Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson.
Aftonbladet instiftar klimatjournalistpris7.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
I höst delas Aftonbladets klimatjournalistpris ut för första gången. Johan Rockström, professor i miljövetenskap, är en av jurymedlemmarna. ”Det är väldigt viktigt att premiera det skickliga journalistiska hantverket för att översätta vetenskap till spännande klimatjournalistik”, säger Johan Rockström.
Raoul Grünthal lämnar Schibsted 31.3.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Schibstedkoncernen meddelar att Raoul Grünthal, chef över den svenska verksamheten och affärsområdet Next, har valt att lämna bolaget efter 15 år.
Niklas Hydén rekryteras till VD för nystartade Sweship25.3.2021 10:30:51 CET | Pressmeddelande
Sweship är ett helt nytt bolag för distributionslösningar inom e-handel som samägs av Schibsted och Bonnier News. Nu rekryteras Niklas Hydén till ny VD för bolaget.
Millennials nås effektivt via displayannonsering24.3.2021 10:43:48 CET | Pressmeddelande
Linjär-tv är inte längre den mest effektiva mediekanalen för att bygga långsiktig medieeffekt hos millennials. En ny studie visar att det istället är displayannonsering som är mest effektivt i att generera långsiktig medieeffekt i den unga målgruppen. Studien ger helt nya insikter om hur annonsering i olika medier leder till ökad säljdrivande och varumärkesbyggande effektivitet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum