Svenska Dagbladet storsatsar på redaktionen
Det svenska medielandskapet förändras snabbt, bara de senaste veckorna har vi sett tidningar läggas ner eller tvingas till stora sparpaket. Svenska Dagbladet har de senaste åren haft en positiv utveckling och tar nu nästa steg i transformeringen för att säkra en fortsatt tillväxt.
Under våren har en fullständig genomlysning av Svenska Dagbladet genomförts där läsarnas behov och användarupplevelsen varit i fokus. Undersökningen har gett nya insikter som lett fram till de stora och strategiska satsningar som nu görs. Det handlar om vad läsarna verkligen behöver och vilka krav de ställer på en modern tidning online.
– Vi har vänt och vridit på varje del av hela företaget Svenska Dagbladet, både redaktion och affär, för att se hur vi ännu tydligare kan sätta läsaren i fokus. Det handlar om allt från vad vi skriver om, hur och när vi presenterar det till hur vår kundservice ska fungera, säger Svenska Dagbladets tf publisher Anna Careborg.
Förändringsarbetet kommer att ske i etapper de närmsta tre åren. De första åtgärderna som genomförs redan i höst är:
• Kraftigt ökade resurser till redaktionen. I en första etapp handlar det om tio nya tjänster, både fasta anställningar och projekt.
• Nya arbetsmetoder. Läsarnas behov ska vara i fokus i allt Svenska Dagbladet gör. Det sker bland annat genom att nyhetsdesken byggs om till ett läsarnav med uppgift att säkerställa att användarupplevelsen alltid är i centrum.
• Satsning på innovation. För affär handlar det om nya metoder för att hitta fler och nya intäktskällor, för redaktion bland annat om att Svenska Dagbladet ska ligga i framkant när det gäller hur nyheter presenteras för läsarna.
– Det här är det största förändringsarbetet som Svenska Dagbladet genomför på många år. Det kommer att bli tufft, men när vi om tre år nått vår nya position kommer Svenska Dagbladet att vara en tidning som på ett helt nytt sätt sätter läsaren i centrum för all verksamhet.
Det övergripande målet med det förändringsarbete som nu inleds är att skapa långsiktiga relationer med läsarna. I linje med det slutar Svenska Dagbladet att fokusera på antal digitala prenumeranter, för att istället optimera antalet digitalt engagerade prenumeranter.
– Vi ser att det blir allt viktigare att bygga långsiktiga relationer med våra läsare för att behålla betalningsviljan och då måste vi ha fler sätt att mäta framgång. Alla de insikter vi fått pekar mot att det är på engagerade och trogna prenumeranter vi ska lägga vårt fokus, säger Anna Careborg.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Careborg, tf publisher, Svenska Dagbladet. E-post:anna.careborg@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum