Svenska Dagbladet storsatsar på redaktionen

Svenska Dagbladet gör nu den största redaktionella satsningen på tio år. I en första etapp handlar det om tio nya tjänster, både fasta anställningar och projekt. Satsningen är en del i den treårsplan Svenska Dagbladet beslutat om och som nyligen kommunicerades till alla anställda. ”Våra läsare har tydligt visat att de är beredda att betala för kvalitetsjournalistik. Det gör den här satsningen möjlig”, säger SvD:s tf publisher Anna Careborg.

Svenska Dagbladet gör nu den största satsningen på tio år. Bland annat förstärks redaktionen med tio nya medarbetare i höst.

Det svenska medielandskapet förändras snabbt, bara de senaste veckorna har vi sett tidningar läggas ner eller tvingas till stora sparpaket. Svenska Dagbladet har de senaste åren haft en positiv utveckling och tar nu nästa steg i transformeringen för att säkra en fortsatt tillväxt.

Under våren har en fullständig genomlysning av Svenska Dagbladet genomförts där läsarnas behov och användarupplevelsen varit i fokus. Undersökningen har gett nya insikter som lett fram till de stora och strategiska satsningar som nu görs. Det handlar om vad läsarna verkligen behöver och vilka krav de ställer på en modern tidning online.

– Vi har vänt och vridit på varje del av hela företaget Svenska Dagbladet, både redaktion och affär, för att se hur vi ännu tydligare kan sätta läsaren i fokus. Det handlar om allt från vad vi skriver om, hur och när vi presenterar det till hur vår kundservice ska fungera, säger Svenska Dagbladets tf publisher Anna Careborg.

Förändringsarbetet kommer att ske i etapper de närmsta tre åren. De första åtgärderna som genomförs redan i höst är:

• Kraftigt ökade resurser till redaktionen. I en första etapp handlar det om tio nya tjänster, både fasta anställningar och projekt.

• Nya arbetsmetoder. Läsarnas behov ska vara i fokus i allt Svenska Dagbladet gör. Det sker bland annat genom att nyhetsdesken byggs om till ett läsarnav med uppgift att säkerställa att användarupplevelsen alltid är i centrum.

• Satsning på innovation. För affär handlar det om nya metoder för att hitta fler och nya intäktskällor, för redaktion bland annat om att Svenska Dagbladet ska ligga i framkant när det gäller hur nyheter presenteras för läsarna.

– Det här är det största förändringsarbetet som Svenska Dagbladet genomför på många år. Det kommer att bli tufft, men när vi om tre år nått vår nya position kommer Svenska Dagbladet att vara en tidning som på ett helt nytt sätt sätter läsaren i centrum för all verksamhet.

Det övergripande målet med det förändringsarbete som nu inleds är att skapa långsiktiga relationer med läsarna. I linje med det slutar Svenska Dagbladet att fokusera på antal digitala prenumeranter, för att istället optimera antalet digitalt engagerade prenumeranter.

– Vi ser att det blir allt viktigare att bygga långsiktiga relationer med våra läsare för att behålla betalningsviljan och då måste vi ha fler sätt att mäta framgång. Alla de insikter vi fått pekar mot att det är på engagerade och trogna prenumeranter vi ska lägga vårt fokus, säger Anna Careborg.

Anna Careborg, tf publisher, Svenska Dagbladet. E-post:anna.careborg@svd.se.

– Vi har vänt och vridit på varje del av hela företaget Svenska Dagbladet, både redaktion och affär, för att se hur vi ännu tydligare kan sätta läsaren i fokus, säger Anna Careborg, tf publisher på Svenska Dagbladet.

PodMe fyller på kassan och fortsätter resan mot en miljon prenumeranter – Schibsted investerar vidare i PodMe23.10.2020 09:02:13 CESTPressmeddelande

Podcastlyssnandet fortsätter att öka starkt, inte minst genom PodMe som med sin disruptiva affärsmodell är en av de mest tongivande aktörerna på marknaden. Nu fortsätter mediekoncernen Schibsted att satsa på bolaget genom att göra en ny investering. Satsningen innebär att PodMe kommer att kunna fortsätta utveckla både plattformen, innehållet och satsa vidare på den internationella expansionen. Tidigare i år gjordes en framgångsrik lansering på den norska marknaden.

SJ ny partner till Svenska hjältar – riktar fokus på miljöhjältar15.10.2020 08:45:00 CESTPressmeddelande

Miljö och klimat är ett av vår tids mest engagerande och viktiga ämnen. Med SJ som ny partner lanserar nu Svenska hjältar en ny kategori – Miljöhjälten. ”Klimat och miljö är några av de bevakningsområden som Aftonbladet har satsat på de senaste åren och det känns kul och viktigt att nu få lyfta upp alla hjälteberättelser som finns där”, säger Lena K Samuelsson, publisher Aftonbladet.

Expressen/GT/KvP ser över distributionen tillsammans med Aftonbladet8.10.2020 14:00:00 CESTPressmeddelande

Bonnier och Schibsted ser tillsammans över kvällstidningarnas distribution till återförsäljarna. Detta för att säkra de tryckta tidningarnas framtid. ”Givet minskande papperstidningsupplagor tittar vi nu på olika möjligheter att effektivisera distributionen. Vi utreder vad olika möjligheter innebär ur olika aspekter, men inga beslut är fattade”, säger Bengt Ottosson, på Bonnier News.