Svenska Dagbladet storsatsar på redaktionen

Det svenska medielandskapet förändras snabbt, bara de senaste veckorna har vi sett tidningar läggas ner eller tvingas till stora sparpaket. Svenska Dagbladet har de senaste åren haft en positiv utveckling och tar nu nästa steg i transformeringen för att säkra en fortsatt tillväxt.
Under våren har en fullständig genomlysning av Svenska Dagbladet genomförts där läsarnas behov och användarupplevelsen varit i fokus. Undersökningen har gett nya insikter som lett fram till de stora och strategiska satsningar som nu görs. Det handlar om vad läsarna verkligen behöver och vilka krav de ställer på en modern tidning online.
– Vi har vänt och vridit på varje del av hela företaget Svenska Dagbladet, både redaktion och affär, för att se hur vi ännu tydligare kan sätta läsaren i fokus. Det handlar om allt från vad vi skriver om, hur och när vi presenterar det till hur vår kundservice ska fungera, säger Svenska Dagbladets tf publisher Anna Careborg.
Förändringsarbetet kommer att ske i etapper de närmsta tre åren. De första åtgärderna som genomförs redan i höst är:
• Kraftigt ökade resurser till redaktionen. I en första etapp handlar det om tio nya tjänster, både fasta anställningar och projekt.
• Nya arbetsmetoder. Läsarnas behov ska vara i fokus i allt Svenska Dagbladet gör. Det sker bland annat genom att nyhetsdesken byggs om till ett läsarnav med uppgift att säkerställa att användarupplevelsen alltid är i centrum.
• Satsning på innovation. För affär handlar det om nya metoder för att hitta fler och nya intäktskällor, för redaktion bland annat om att Svenska Dagbladet ska ligga i framkant när det gäller hur nyheter presenteras för läsarna.
– Det här är det största förändringsarbetet som Svenska Dagbladet genomför på många år. Det kommer att bli tufft, men när vi om tre år nått vår nya position kommer Svenska Dagbladet att vara en tidning som på ett helt nytt sätt sätter läsaren i centrum för all verksamhet.
Det övergripande målet med det förändringsarbete som nu inleds är att skapa långsiktiga relationer med läsarna. I linje med det slutar Svenska Dagbladet att fokusera på antal digitala prenumeranter, för att istället optimera antalet digitalt engagerade prenumeranter.
– Vi ser att det blir allt viktigare att bygga långsiktiga relationer med våra läsare för att behålla betalningsviljan och då måste vi ha fler sätt att mäta framgång. Alla de insikter vi fått pekar mot att det är på engagerade och trogna prenumeranter vi ska lägga vårt fokus, säger Anna Careborg.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Careborg, tf publisher, Svenska Dagbladet. E-post:anna.careborg@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
