Svenska flygbolaget BRA punktligast i världen 2019

93,2 % av BRA:s flyg landade på tid under 2019, vilket gör att BRA nu befäster positionen som världens punktligaste flygbolag.

Internationellt jämförs flygbolags punktlighet med ankomst inom 15 minuter från angiven tidtabell.

BRA:s ankomstpunktlighet för helåret 2019 på 93,2 % inom 15 minuter innebär att BRA ligger långt bättre till, än något av de flygbolag som till exempel statistikföretagen Cirium eller Flightstats presenterar punktlighetsstatistik för.

Cirium presenterar främst statistik från betalande partners. BRA samarbetar varken med Cirium eller Flightstats, vilket innebär att de inte har tillgång till BRA:s punktlighetsdata.

Detta innebär bland annat att när andra hämtar punktlighetsdata från Flightstats eller Cirium för jämförelser, till exempel med tåg, får de inte komplett och korrekt data.

Ett annat exempel är CNN, som har angett det latinamerikanske Copa Airlines som det punktligaste flygbolaget 2019 (med 89,79 % av flygen på tid), med hänvisning till en annan internationell statistikkälla: OAG.com.

BRA har helt nyligen inlett ett samarbete med OAG. Därmed finns inte BRA:s punktlighetsdata för 2019 hos OAG ännu - men det kommer.

Bakgrundsfakta, källor:

Enligt Cirium: “LONDON, January 2 2020 – Russia’s Aeroflot has been named as the world’s most on-time mainline airline in the annual On-Time Performance (OTP) Review released today by travel data and analytics expert Cirium.

The OTP Review identifies the world’s best performing airlines and airports for on-time flight operations in 2019.

According to the long-running analysis by Cirium, which provides the definitive ranking of the top ten most on-time airlines and airports globally, by size and region, 86.7 percent of Aeroflot’s flights operated on-time in 2019.

Meanwhile, Latin American airline LATAM clinches top ranking of the global network airline category with 86.7 percent of the flights in its network arriving on time.

The 2019 review also reveals that the most punctual airline in Europe is also Aeroflot. In the Asia Pacific, ANA takes top spot; Copa Airlines is most on-time in Latin America; and in the Middle East and Africa, Qatar Airways beats Emirates to top ranking.

Japanese airline StarFlyer is named the world’s most punctual low cost carrier with 91.4 percent of flights arriving on-schedule.”

Enligt CNN: ”The most punctual airline in the world -- with 89.79% of flights on time -- is Latin American airline Copa Airlines.”

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter i Sverige och med cirka 2 miljoner årliga passagerare, har BRA en marknadsandel av svenskt inrikesflyg om cirka 30 %.

BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder sedan 2018 alla att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

Flygbolaget BRA:s vd Geir Stormorken kommenterar regeringens förslag om kreditgarantier till svensk flygbransch17.3.2020 19:31:35 CETPressmeddelande

”Regeringens till synes generösa kreditgaranti är säkert bra, men det vi behöver är insatser som ger både omedelbara och långsiktiga likviditetseffekter - inte lån med kreditkostnader. Vi behöver även bättre tillämpbara permitteringsregler.” ”Regeringens kreditgaranti innebär ingen stimulans till branschen i allmänhet. Det sänker inga kostnader och ger inget andrum till företagen i en oerhört utsatt bransch”. ”Att ta stora lån för att betala löpande kostnader och därmed skjuta växande skulder framför sig när ingen vet hur länge detta kommer att vara, är inte något som vi varken kan eller vill.” ”Kreditgarantin från regeringen förändrar tyvärr inte något för BRA här och nu. Kommer inte stöd för att minska kostnaderna inom kort, riskerar BRA, som flyger till flest orter i Sverige och som har det största flyglinjenätet med 28 flyglinjer inom landet under år 2019-2020, att tvingas till drastiska åtgärder – med nedläggning av ytterligare flyglinjer och ännu färre flygavgångar”.

Medarbetare hos flygbolaget BRA bekräftad med COVID-19 – har ej träffat resenärer eller kollegor5.3.2020 17:32:03 CETPressmeddelande

Det föreligger ingen uppenbar risk för smittspridning inom eller via BRA. Personen som bär på smittan har inte varit på arbetet sedan den 20 februari, det vill säga sedan långt innan personen själv smittades. Personen har inte heller arbetat eller träffat kollegor efter det förmodade smittotillfället. BRA har inte heller kontaktats av den pågående smittspårning som sjukvården bedriver.