Svenska institutet i Paris storsatsar på nutida svensk design
Invigningen av de nyinredda gästlägenheterna som sker i september 2019 utgör startskottet för Swedish Design Moves Paris, en säsong med nutida svensk design och hantverksskicklighet för den franska allmänheten. Utöver utställningen av gästlägenheterna, Hem x 6, visas även Nationalmuseums utställning, Designprocesser, som synliggör skapandeprocessen från material till föremål.
Nationalmuseum, Statens fastighetsverk, Beckmans Designhögskola, Paris College of Art och ett antal svenska företag och formgivare har bidragit till att fylla kulturhuset med design präglad av hållbarhet, innovation och kvalitet i alla led.
HEM x 6 – svensk inredning flyttar utomlands
I Svenska institutets 1500-talsbyggnad, Hôtel de Marle, finns sex gästbostäder som varje år utgör ett uppskattat tillfälligt hem för 80–100 svenska forskare, kulturarbetare och konstnärer. Gästbostäderna har nu renoverats och speglar svensk design och hantverk.
Svenska institutet i Paris har gjort det konstnärliga urvalet av företag som deltar i utställningen.
De sju huvudutställarna har valt sina respektive formgivare:
• Carl Malmsten AB – Anna Kraitz
• TEA – Ulf Agnér
• Svenskt Tenn – i Estrid Ericsson and Josef Franks anda
• Gärsnäs – Färg & Blanche
• DUX – Septembre Architecture & Urbanisme
• Beckmans College of Design Stockholm och Paris College of Art
Därtill har Kasthall specialvävt olika mattor till alla rum efter formgivarnas önskemål.
För att skapa en helhetsupplevelse av svensk design har dessutom ett antal företag genom samarbetsavtal knutits till Hem x 6. Bland dem finns ASTRID, Design House Stockholm, Edsbyn, Electrolux, EngmoDun, Gense, Handtryckta tapeter, LINUM, Magniberg, Massproductions, Professional Secrets, Skruf Glasbruk, Stockholm Auktionsverk, Stolab, String Furniture och Wästberg.
”Sverige äger en fantastisk mötesplats mitt i de myllrande Maraiskvarteren i Paris. Det är unikt. Vi är stolta över att kunna visa upp svensk nutida design för den franska publiken”, säger Ewa Kumlin, chef för SI Paris. ”I denna etapp av vår designresa vill vi ge kärlek och design till våra gästbostäder. Känslan av omsorg ska genomsyra varje detalj. Tillsammans med våra främsta företag och formgivare arbetar vi för att skapa en svensk designambassad i Paris för våra besökare.”
Gästbostäderna kommer att vara tillgängliga för allmänheten mellan den 8 september och den 13 oktober 2019 och kommer därefter att visas upp i september månad de kommande fem åren. Under hela utställningstiden bereds allmänheten tillträde till de lägenheter som står tomma.
DESIGNPROCESSER – en utställning om den kreativa processen bakom ett antal designföremål
Hur växer design fram? Hur ser processen ut mellan idé till färdigt föremål? Med exempel från projektet NM& – som resulterade i Nationalmuseums restauranginredning – visas arbetsmaterial, skisser och filmer som skildrar hur den kreativa processen går till. I utställningen ingår möbler så väl som lampor och matserviser, och besökaren får en bild av hur föremålen växer fram, från prototyp till serietillverkning.
Utställningen pågår från 8 september till 27 oktober. Den visades på Nationalmuseum 13 oktober 2018–9 juni 2019.
”Att visa nya sidor av svensk design internationellt kan inspirera till att vilja besöka Sverige och ta del av svensk kreativitet och innovation. Vi i Designprogrammet är stolta över att vara en del av att visa upp kreativa svenska designers för en fransk publik”, säger Michael Persson Gripkow, projektledare för Designprogrammet på Visit Sweden.
Swedish Design Moves Paris har initierats av Svenska institutet i Paris i samarbete med Team Sweden Paris (Visit Sweden, Sveriges Ambassad i Frankrike, Business Sweden, Svenska handelskammaren) och med stöd av Designprogrammet inom regeringens exportstrategi, som syftar till att bredda kännedomen om svensk design.
PRESSFIKA – SAVE THE DATE!
Torsdag 5 september från 14.00 till 17.30 förhandsvisas de renoverade lägenheterna samt utställningen Designprocesser.
Kontakter
Tulle DurlingPress Officer international media
Tel:+46 -73 257 25 14, +46 -8 453 79 25tulle.durling@si.seBilder
Dokument
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet22.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum