Schibsted

Svenska nyhetsmedier visar på hög annonseffekt i rapport från GroupM

Dela
Nordens största ROI-databas ligger som grund till rapporten ”Effekten av nyhetsmedia” som släpps denna vecka. I studien har man tittat på annonsörers effekt i kontexten nyhetsmedia, print och digitalt, för att sedan jämföra resultatet med andra medieslag.

– Nyhetsmedia är ett bra val oavsett prioritering, då det är starkt drivande av såväl försäljning som varumärkesuppbyggnad, och ett medieslag som ofta fungerar bra i kombination med andra medier, säger Andreas Nordfors, Marketing Science Director på GroupM.

Studien är inte bara unik i sitt slag utan det är dessutom första gången som svensk nyhetsmedias fyra största aktörer – Bonnier, Schibsted, Stampen och Mediekompaniet – samarbetat kring ett insiktsprojekt av den här storleken.

– Vi på GroupM har Nordens största ROI-databas och det här är första gången som en metastudie genomförs för att påvisa effekten av nyhetsmedia såväl i print som digitalt. Genom att dessutom ta perspektivet både kring försäljnings- och varumärkeseffekt skapas en unik helhetssyn av den fulla impact som nyhetsmedia kan ha på en annonsörs affär, säger Andreas Nordfors.

Bland studiens många utmärkande slutsatser framgår det att nyhetsmedia som kanalval har en viktig roll att spela för annonsörer som vill påvisa effekt. Studien visar på starka synergier mellan nyhetsmedia och performance-medier. Annonsörer som investerar i nyhetsmedia har i genomsnitt 70% högre ROI för sin sökordsannonsering, 30% högre ROI för sin online video-annonsering (till exempel Youtube) och 32% högre ROI för sina medieinvesteringar i social.

– Det är ju bara att titta på senaste årens ”Last-click”-perspektiv som sällan ger en rättvis bild av annonsörens effekt. I dessa fall får ju onekligen aktörer som Google och Facebook för mycket kredd eftersom man är den sista plattformen som målgruppen kommer ifrån innan man hamnar hos varumärket, säger Andreas Edehorn, försäljningschef Stampen Media.

Effekten av nyhetsmedia” presenteras i sin helhet för första gången på Mediedagen 19 september i Stockholm. Rapporten, som introduceras av Andreas Nordfors från GroupM, följs upp av en panel på scen bestående av tre av Sveriges mest tongivande marknadschefer.

Under hösten kommer Bonnier, Schibsted, Stampen och Mediekompaniet bjuda in medieköpare och marknadsförare till gemensamma seminarier.

– Med rapporten tar vi mediehus nästa steg för att tillsammans visa på effekten av nyhetsmedier med en enad röst. Vi vill även göra en förflyttning från att prata i silos om analogt och digitalt, till att istället mäta effekten av nyhetsmedia som kategori, säger Joakim Flodin, vd och Director of Schibsted Marketing Services.

Den bilden av att möta marknaden som en gemensam röst delas av Mediekompaniets försäljningsdirektör Martin Irborg.

– Äntligen börjar begreppet nyhetsmedier sätta sig i branschen som en benämning för kanalvalet nyhetskontext, oavsett om vi snackar digitalt eller print. Men i rapporten nöjde vi oss inte med att stanna där, utan vi har också brutit ner effekten på digital display och print separat. Det visar ju sig att båda kanalerna ger bra pang för pengen till annonsören, säger Martin Irborg.

För mer information om rapporten ”Effekten av nyhetsmedia”, vänligen kontakta:

Schibsted
Annie Lidesjö Ståhl, Director Global Insight, Schibsted Marketing Services. Tel: 076-798 72 25. E-post: annie.lidesjo.stahl@schibsted.com
Bonnier News
Christian Alvesson, Marknad- och försäljningschef, Citypaketet. Tel: 070-383 00 91. E-post: christian.alvesson@citypaketet.se 
Stampen Media
Anna Wiking, Company Secretary. Tel: 070-710 48 00. E-post: anna.wiking@stampen.com
Mediekompaniet
Ricki Rebecka Petrini, Director of Brand Communication. Tel: 073-125 16 02. E-post: ricki.petrini@mediekompaniet.com 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye