Svenska nyhetsmedier visar på hög annonseffekt i rapport från GroupM
Nordens största ROI-databas ligger som grund till rapporten ”Effekten av nyhetsmedia” som släpps denna vecka. I studien har man tittat på annonsörers effekt i kontexten nyhetsmedia, print och digitalt, för att sedan jämföra resultatet med andra medieslag.

– Nyhetsmedia är ett bra val oavsett prioritering, då det är starkt drivande av såväl försäljning som varumärkesuppbyggnad, och ett medieslag som ofta fungerar bra i kombination med andra medier, säger Andreas Nordfors, Marketing Science Director på GroupM.
Studien är inte bara unik i sitt slag utan det är dessutom första gången som svensk nyhetsmedias fyra största aktörer – Bonnier, Schibsted, Stampen och Mediekompaniet – samarbetat kring ett insiktsprojekt av den här storleken.
– Vi på GroupM har Nordens största ROI-databas och det här är första gången som en metastudie genomförs för att påvisa effekten av nyhetsmedia såväl i print som digitalt. Genom att dessutom ta perspektivet både kring försäljnings- och varumärkeseffekt skapas en unik helhetssyn av den fulla impact som nyhetsmedia kan ha på en annonsörs affär, säger Andreas Nordfors.
Bland studiens många utmärkande slutsatser framgår det att nyhetsmedia som kanalval har en viktig roll att spela för annonsörer som vill påvisa effekt. Studien visar på starka synergier mellan nyhetsmedia och performance-medier. Annonsörer som investerar i nyhetsmedia har i genomsnitt 70% högre ROI för sin sökordsannonsering, 30% högre ROI för sin online video-annonsering (till exempel Youtube) och 32% högre ROI för sina medieinvesteringar i social.
– Det är ju bara att titta på senaste årens ”Last-click”-perspektiv som sällan ger en rättvis bild av annonsörens effekt. I dessa fall får ju onekligen aktörer som Google och Facebook för mycket kredd eftersom man är den sista plattformen som målgruppen kommer ifrån innan man hamnar hos varumärket, säger Andreas Edehorn, försäljningschef Stampen Media.
”Effekten av nyhetsmedia” presenteras i sin helhet för första gången på Mediedagen 19 september i Stockholm. Rapporten, som introduceras av Andreas Nordfors från GroupM, följs upp av en panel på scen bestående av tre av Sveriges mest tongivande marknadschefer.
Under hösten kommer Bonnier, Schibsted, Stampen och Mediekompaniet bjuda in medieköpare och marknadsförare till gemensamma seminarier.
– Med rapporten tar vi mediehus nästa steg för att tillsammans visa på effekten av nyhetsmedier med en enad röst. Vi vill även göra en förflyttning från att prata i silos om analogt och digitalt, till att istället mäta effekten av nyhetsmedia som kategori, säger Joakim Flodin, vd och Director of Schibsted Marketing Services.
Den bilden av att möta marknaden som en gemensam röst delas av Mediekompaniets försäljningsdirektör Martin Irborg.
– Äntligen börjar begreppet nyhetsmedier sätta sig i branschen som en benämning för kanalvalet nyhetskontext, oavsett om vi snackar digitalt eller print. Men i rapporten nöjde vi oss inte med att stanna där, utan vi har också brutit ner effekten på digital display och print separat. Det visar ju sig att båda kanalerna ger bra pang för pengen till annonsören, säger Martin Irborg.
För mer information om rapporten ”Effekten av nyhetsmedia”, vänligen kontakta:
Schibsted
Annie Lidesjö Ståhl, Director Global Insight, Schibsted Marketing Services. Tel: 076-798 72 25. E-post: annie.lidesjo.stahl@schibsted.com
Bonnier News
Christian Alvesson, Marknad- och försäljningschef, Citypaketet. Tel: 070-383 00 91. E-post: christian.alvesson@citypaketet.se
Stampen Media
Anna Wiking, Company Secretary. Tel: 070-710 48 00. E-post: anna.wiking@stampen.com
Mediekompaniet
Ricki Rebecka Petrini, Director of Brand Communication. Tel: 073-125 16 02. E-post: ricki.petrini@mediekompaniet.com
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Väder engagerar - Klart tar vädersnacket till en ny nivå 23.2.2021 11:22:28 CET | Pressmeddelande
Klyschigt kallprat eller viktig samhällsinformation. Svenskarna älskar att prata väder. En undersökning som Klart har gjort visar att sex av tio svenskar pratar om vädret en eller flera gånger om dagen. Så här i perioden mellan vinter och vår, pågående sportlov och en pandemi som får många att vistas utomhus mer än vanligt, är vädret mer aktuellt än någonsin.
Premiär! Omni Ekonomi tar över aktieprogrammet och succén #Uppesittarkväll22.2.2021 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Omni Ekonomi tar över och sänder #Uppesittarkväll med start nu på onsdag. Precis som tidigare kommer programmet att sändas kvällen före löning varje månad med aktieprofilerna Albin Kjellberg och Nicklas Andersson som programledare. "Det känns naturligt att Omni Ekonomi tar över programmet. Vi är ju destinationen för alla som älskar aktier och sparande", säger Henrik Danielsson, redaktör på Omni Ekonomi och nu även redaktör för #Uppesittarkväll.
Ny SvD-podd: Dagens story tar med lyssnaren bakom kulisserna19.2.2021 08:44:30 CET | Pressmeddelande
I dag släpps första avsnittet av Dagens story – Svenska Dagbladets nya dagliga nyhetspodd. Konceptet har tagits fram efter ett omfattande researcharbete för att svara mot vad SvD:s målgrupp vill ha. Podden sätter de viktigaste nyhetshändelserna i fokus och tar lyssnaren med bakom kulisserna.
Westerstad och de Gregorio i nya roller för framtidens kulturjournalistik17.2.2021 08:45:00 CET | Pressmeddelande
SvD Kultur gör förändringar på redaktionen för att skapa framtidens kulturjournalistik. Josefin de Gregorio (f.d. Holmström) rekryteras som redaktör med ansvar för hela nyhetsflödet – både kulturnyheter och kulturdebatt – och Elsa Westerstad får en ny roll som idé- och samtidsredaktör.
Aftonbladets nya klimatsatsning: Liverapportering varje dag16.2.2021 08:45:00 CET | Pressmeddelande
Liverapport varje dag – om klimatet. Nu utökar Aftonbladet bevakningen av världens viktigaste fråga. ”Det förtjänar en daglig plats på Sveriges största nyhetssajt”, säger redaktionschef Karin Schmidt.
Schibsted News Media passerar två miljarder fjärde kvartalet12.2.2021 07:05:09 CET | Pressmeddelande
En positiv digital intäktsutveckling tillsammans med god kostnadskontroll bidrog till att omsättningen för Schibsteds nyhetsmedier växte med fem procent och landade på över två miljarder norska kronor, med en vinstmarginal på 14 procent, under det fjärde kvartalet 2020.
Prisjakt och Schibsted köper produkttestbolaget Advized11.2.2021 13:17:56 CET | Pressmeddelande
I maj förra året investerade Schibsted i Advized, en plattform för produkttester, recensioner och köpråd. Nu står det klart att mediekoncernen, för jämförelsetjänsten Prisjakts räkning, förvärvar samtliga andelar i bolaget. Advized har haft en fantastisk tillväxt sedan vår investering förra året. Det känns därför helt självklart att ta nästa steg och välkomna Advized till Prisjaktfamiljen, säger Peter Greberg, VD på Prisjakt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum