Sverige behåller topp-tio-placering i 2021 års Nation Brands Index
Sverige placerar sig återigen på plats 9 i Nation Brands Index. Den årliga undersökningen bedömer uppfattningen av 60 olika länder och bygger på resultaten från 60 000 respondenter i 20 länder.
Likt tidigare år är det fortsatt framför allt uppfattningen av det svenska samhällstyret som är den drivande faktorn bakom den goda bilden av Sverige. Sveriges samhällsstyre uppfattas som ärligt och kompetent och att svenska medborgares rättigheter respekteras. Sveriges ställningstagande i olika internationella frågor har också bidragit till placeringen i undersökningen. Sverige uppfattas arbeta för en mer fredlig och säker värld och för att minska fattigdom globalt. Framför allt upplevs Sverige som engagerat i frågor om att skydda miljö och klimat. Inom den kategorin hamnar Sverige på plats 1 tillsammans med Schweiz.
Anholt-Ipsos Nation Brand Index (NBI) genomförs årligen av undersökningsföretaget Ipsos. Under augusti har 60 000 respondenter från 20 panelländer besvarat sammanlagt frågor om 60 länder. Undersökningen belyser nationsvarumärken inom de sex kategorierna Export, Samhällsstyre, Kultur, Befolkning, Turism och Immigration/investeringar.
NBI 2021 visar bland annat att:
- Sverige rankas högst av respondenter i Tyskland och Ryssland (båda plats 3), följt av Kanada (plats 4) Frankrike (plats 5), Kina (plats 6) och Turkiet (plats 7)
- Lägst rankas Sverige av respondenter i Indien, Saudiarabien och Sydafrika (plats 13)
- Tyskland bibehåller förstaplatsen som det starkaste nationsvarumärket, följt av Kanada (plats 2) och Japan (plats 3)
– Att vi återigen hamnar i tio-i-topp visar att varumärket Sverige är stabilt över tid. Särskilt intressant är det att Sverige nu rankar högst, tillsammans med Schweiz, på frågan om vilka som uppfattas bidra mest till att skydda miljö och klimat. Klimatomställningen är en viktig framtidsfråga för hela världen och genom den här undersökningen kan vi se att Sverige har ett högt anseende inom hållbar utveckling och en grön industriomställning, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet
Kontakter
Hanna HesslingPressansvarig/Press Officer
Tel:0706 88 87 28hanna.hessling@si.seBilder

Om
Svenska institutet är en statlig myndighet som verkar för att öka omvärldens intresse och förtroende för Sverige. Genom strategisk kommunikation och utbyte inom kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv främjar vi samarbete och långsiktiga relationer med andra länder. www.si.se.
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Så uppfattas Sverige av EU-länderna, ny rapport från Svenska institutet 17.6.2022 13:56:22 CEST | Pressmeddelande
Inför Sveriges kommande ordförandeskap i EU första halvåret 2023 har Svenska institutet (SI) tagit fram en rapport som har undersökt bilden av Sverige i samtliga EU-länder. SI har även undersökt kännedomen om EU och dess institutioner i medlemsländerna.
Sara Arrhenius ny direktör för Svenska institutet i Paris7.4.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
I januari 2023 tillträder Sara Arrhenius tjänsten som direktör för Svenska institutet i Paris, som är del av Svenska institutet och Sveriges enda kulturhus utomlands. Hon blir därmed även kulturråd vid svenska ambassaden i Paris.
Så uppfattades Sverige utomlands 2021 – årsrapport från Svenska institutet23.2.2022 09:54:17 CET | Pressmeddelande
Svenska institutet presenterar idag 2021 års rapport om bilden av Sverige utomlands. Året präglades till stor del av coronapandemin och hanteringen av den. Dock har inte rapporteringen om den svenska pandemihanteringen varit lika omfattande som 2020. Rapporteringen speglade mer varierade ämnen, till exempel idrott, inrikesfrågor som kriminalitet och säkerhetsfrågor samt politiska händelser. Rapporten konstaterar att bilden av Sverige i utlandet är fortsatt stabil och i regel positiv.
Sveriges styrkor som kunskapsnation lyfts i Dubai13.12.2021 13:57:50 CET | Pressmeddelande
Under ”Knowledge & Learning Week” 12–18 december ansvarar Svenska institutet för programmet i den svenska paviljongen på Expo 2020 i Dubai. SI samlar då aktörer inom högre utbildning, forskning och innovation för att presentera en bred bild av Sveriges erbjudande som Kunskapsnation. Syftet är att öka kunskapen och väcka intresse hos internationella företag, talanger och studenter att verka i Sverige.
Så ser utländska marknader på Sverige 2.12.2021 13:29:01 CET | Pressmeddelande
Svenska institutet (SI) har i uppdrag att analysera omvärldens bild av Sverige. Idag presenteras en rapport där uppfattningen om Sverige hos representanter för näringslivet i Danmark, Norge, Finland, Frankrike, Storbritannien, Tyskland och USA har undersökts.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum