Sverige behåller topp-tio-placering i 2021 års Nation Brands Index
Likt tidigare år är det fortsatt framför allt uppfattningen av det svenska samhällstyret som är den drivande faktorn bakom den goda bilden av Sverige. Sveriges samhällsstyre uppfattas som ärligt och kompetent och att svenska medborgares rättigheter respekteras. Sveriges ställningstagande i olika internationella frågor har också bidragit till placeringen i undersökningen. Sverige uppfattas arbeta för en mer fredlig och säker värld och för att minska fattigdom globalt. Framför allt upplevs Sverige som engagerat i frågor om att skydda miljö och klimat. Inom den kategorin hamnar Sverige på plats 1 tillsammans med Schweiz.
Anholt-Ipsos Nation Brand Index (NBI) genomförs årligen av undersökningsföretaget Ipsos. Under augusti har 60 000 respondenter från 20 panelländer besvarat sammanlagt frågor om 60 länder. Undersökningen belyser nationsvarumärken inom de sex kategorierna Export, Samhällsstyre, Kultur, Befolkning, Turism och Immigration/investeringar.
NBI 2021 visar bland annat att:
- Sverige rankas högst av respondenter i Tyskland och Ryssland (båda plats 3), följt av Kanada (plats 4) Frankrike (plats 5), Kina (plats 6) och Turkiet (plats 7)
- Lägst rankas Sverige av respondenter i Indien, Saudiarabien och Sydafrika (plats 13)
- Tyskland bibehåller förstaplatsen som det starkaste nationsvarumärket, följt av Kanada (plats 2) och Japan (plats 3)
– Att vi återigen hamnar i tio-i-topp visar att varumärket Sverige är stabilt över tid. Särskilt intressant är det att Sverige nu rankar högst, tillsammans med Schweiz, på frågan om vilka som uppfattas bidra mest till att skydda miljö och klimat. Klimatomställningen är en viktig framtidsfråga för hela världen och genom den här undersökningen kan vi se att Sverige har ett högt anseende inom hållbar utveckling och en grön industriomställning, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet
Kontakter
Hanna HesslingPressansvarig/Press Officer
Tel:0706 88 87 28hanna.hessling@si.seBilder

Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Sverige behåller topposition i global rankning – starkt internationellt anseende enligt Nation Brands Index 202517.10.2025 07:58:19 CEST | Pressmeddelande
Sveriges internationella anseende står sig starkt. I årets upplaga av Anholt Nation Brands Index (NBI), ett index som undersöker världens främsta nationsvarumärken rankas Sverige på plats 9 av 50 länder – en fortsatt topposition som en världens mest respekterade nationer.
Ny nationell satsning med näringsliv och offentliga aktörer ska attrahera internationell spetskompetens29.9.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
För att möta det växande behovet av kvalificerad arbetskraft instiftar Svenska institutet i dag nätverket Team Sweden Talent Attraction med en rådgivande grupp med representanter från näringsliv, regioner och myndigheter. Syftet är att stärka Sveriges position som karriärdestination för internationella talanger och därmed öka vår globala konkurrenskraft.
SI i Almedalen 202523.6.2025 11:22:47 CEST | Pressmeddelande
Talangattraktion och den nya strategin för en starkare Sverigebild i utlandet är fokus för SIs seminarier i Almedalen 2025.
GreenIron tilldelas Pioneer Prize 202514.5.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
I dag, under Sveriges nationella dag på världsutställningen Expo 2025 i Osaka, tillkännagavs vinnaren av det nyinstiftade innovationspriset Pioneer Prize – the beauty of Swedish innovation.
Svensk tech fortsätter trotsa lågkonjunkturen6.5.2025 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trots fortsatt global ekonomisk osäkerhet visar svenska startups fortsatt styrka – och investeringsviljan består. Under 2024 reste svenska startups sammanlagt 2,4 miljarder euro i riskkapital, och Sverige fortsätter att ligga i topp för riskkapitalinvesteringar per capita i Europa. Idag lanseras den nya rapporten State of the Swedish Tech Ecosystem 2025, framtagen av Dealroom tillsammans med Business Sweden, Energimyndigheten, Svenska institutet, Tillväxtverket, Vinnova och SISP.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
