Svenska institutet

Sverige behåller topp-tio-placering i 2021 års Nation Brands Index

Dela
Sverige placerar sig återigen på plats 9 i Nation Brands Index. Den årliga undersökningen bedömer uppfattningen av 60 olika länder och bygger på resultaten från 60 000 respondenter i 20 länder.

Likt tidigare år är det fortsatt framför allt uppfattningen av det svenska samhällstyret som är den drivande faktorn bakom den goda bilden av Sverige. Sveriges samhällsstyre uppfattas som ärligt och kompetent och att svenska medborgares rättigheter respekteras. Sveriges ställningstagande i olika internationella frågor har också bidragit till placeringen i undersökningenSverige uppfattas arbeta för en mer fredlig och säker värld och för att minska fattigdom globalt. Framför allt upplevs Sverige som engagerat i frågor om att skydda miljö och klimat. Inom den kategorin hamnar Sverige på plats 1 tillsammans med Schweiz.  

Anholt-Ipsos Nation Brand Index (NBI) genomförs årligen av undersökningsföretaget Ipsos. Under augusti har 60 000 respondenter från 20 panelländer besvarat sammanlagt frågor om 60 länder. Undersökningen belyser nationsvarumärken inom de sex kategorierna Export, Samhällsstyre, Kultur, Befolkning, Turism och Immigration/investeringar. 

NBI 2021 visar bland annat att:   

  • Sverige rankas högst av respondenter i Tyskland och Ryssland (båda plats 3), följt av Kanada (plats 4) Frankrike (plats 5), Kina (plats 6) och Turkiet (plats 7) 

  • Lägst rankas Sverige av respondenter i Indien, Saudiarabien och Sydafrika (plats 13) 

  • Tyskland bibehåller förstaplatsen som det starkaste nationsvarumärket, följt av Kanada (plats 2) och Japan (plats 3) 

 –  Att vi återigen hamnar i tio-i-topp visar att varumärket Sverige är stabilt över tid. Särskilt intressant är det att Sverige nu rankar högst, tillsammans med Schweiz, på frågan om vilka som uppfattas bidra mest till att skydda miljö och klimat. Klimatomställningen är en viktig framtidsfråga för hela världen och genom den här undersökningen kan vi se att Sverige har ett högt anseende inom hållbar utveckling och en grön industriomställning, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet 

Läs rapporten i sin helhet här. 

Kontakter

Bilder

Generaldirektör Madeleine Sjöstedt
Generaldirektör Madeleine Sjöstedt
Ladda ned bild

Om

Svenska institutet
Svenska institutet
Virkesvägen 2
120 30 Stockholm

08-4537800https://si.se/

Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se

Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se

Följ Svenska institutet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet

Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande

Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye