Sverige glänste i premiären av Polish Cup

Sveriges U19-herrar har fått en flygande start på Polish Cup. Öppningsmatchen i turneringen vann blågult med 19-1 mot Danmark. Bästa målskytt blev Sakarias Ulriksson som svarade för sex fullträffar. ”Vi kommer ut starkt idag och sätter pressen väldigt bra”, säger Sakarias Ulriksson efter slutsignal.
Foto: Svensk Innebandy

Det var Sverige som förde taktpinnen i mötet mot Danmark. Blågult öppnade målskyttet redan efter 83 sekunder och fortsatte därefter att trycka på offensivt matchen igenom.

Slutresultatet 19-1 talade sitt tydliga språk och Sverige fick därmed en smakstart på Polish Cup.

– Jag tycker att vi kommer ut starkt idag och sätter pressen väldigt bra. Det är skönt att vi gör mycket mål framåt, säger sexmålskytten Sakarias Ulriksson som fortsätter att berätta om dagens poängskörd.

– Jag kom in i det bra och fick mycket skottlägen. En skön förstamatch.

Inför matchen hade Sverige pratat mycket om lagets presspel och även spelvändningar, något som Ulriksson menar föll väl ut under matchens gång.

– Det viktiga var väl presspelet som vi har fokus på och att det ska sitta. Sen även spelvändningar och jag tycker att vi gör det väldigt bra.

Efter slutsignal var förbundskapten Jonathan Brolin mycket nöjd med det som Sverige hade visat upp på planen.

– Vi är på jakt nästan hela matchen och vi försöker varva lite hur hög vår presslinje är. Man ser att killarna nästan blir rastlösa när vi ska vara lägre och vänta in. Helt plötsligt är de uppe bakom offensivt mål och kör på igen. Jag tycker att det är lite roligt att det har kommit till det, vi har jobbat mycket för att nå dit och jag tycker att det här var ett bra bevis idag.

Finns det något från dagens match som du är extra nöjd med?

– Jag tycker att vi tog bra steg i hur vi spelade upp bollen och hur vi bygger upp spelet från bakplan. Jag tycker att vi har krånglat lite där och framförallt i Uppsala senast hade vi lite strul med det. Där har vi jobbat lite med att få till det på ett bättre sätt här. Jag tycker att vi tog ett steg i rätt riktning idag.

Sveriges nästa match i Polish Cup spelas imorgon, torsdag, klockan 16.00. Då ställs blågult mot Schweiz.

Sverige-Danmark 19-1 (5-0, 8-0, 6-1)

1-0 (01.23) Kim Guilotte
2-0 (02.57) Sakarias Ulriksson (Kim Guilotte)
3-0 (08.00) Gabriel Kohonen (Jonathan Berglund)