Sverige på plats 15 av 50 i studie om länders hantering av hälsokriser
Studien är gjord av Anholt Ipsos under juli och augusti 2020. Respondenterna har bedömt hur 50 länder hanterar hälsokriser och hur trygga de känner sig med att besöka dessa länder inom det närmaste året samt fem år framöver. För att ranka länderna används ett så kallat ”net score”, det värde man får när man drar bort andelen negativa respondenter från andelen positiva.
Studien visar att bland annat att:
- Benägenheten att besöka ett land under de närmaste åren beror på hur väl landet hanterat coronapandemin
- Sverige placerar sig på plats 15 av 50 länder i bedömningen av hur vi hanterar hälsokriser och på plats 10 när det gäller hur trygg man är att besöka landet
- 40% av respondenterna har en positiv syn på Sveriges hantering av hälsokriser, 43% är neutrala och ca 17% är negativa
- 47 % av de svenska respondenterna är positivt inställda till Sveriges hantering av hälsokriser
De länder som bedöms hantera hälsokriser bäst är Tyskland, Kanada, Nya Zeeland, Schweiz och Japan. Längst ner på listan över de 50 länderna återfinns Mexiko, Nigeria, Indien, Brasilien och slutligen USA.
Sverige hamnar på plats 15 av de 50 länderna. 40 % av de tillfrågade har en positiv syn på Sveriges hantering av hälsokriser. Motsvarande siffra för Tyskland är 53 % och för USA 25 %. De personer som är mest positiva till Sveriges hantering kommer från Indien, Egypten och Kina. I Japan, Italien, Tyskland och Frankrike hittar vi de som är minst positiva.
– Studien speglar den bild av Sveriges coronastrategi som vi sett i den omfattande internationella medierapporteringen. Sverige har uppfattats som ett land som har valt en annorlunda väg och meningarna om strategin har gått i sär. Att döma av svaren från Tyskland, Italien och Frankrike skulle det kunna finnas ett samband mellan rapporteringen i media om Sverige och pandemin och hur Sverige uppfattas av gemene man. Å andra sidan är USA, Storbritannien och Ryssland, där medierapporteringen också varit frekvent, förhållandevis positiva till vår hantering av hälsokriser, säger Sofia Bard chef på enheten för Sverigebildsanalys.
Det finns en koppling mellan hur respondenterna anser att ett land hanterar hälsokriser och hur trygga de känner sig med att resa till landet. Här placerar sig Sverige på plats 10. De respondenter som känner sig mest trygga med att besöka Sverige finns i Kina (63%), Indien (63%) och Egypten (57%). Detta är också exempel på länder som är positiva till hur Sverige hanterar hälsokriser. I Tyskland och Frankrike uppger cirka 30% att de känner sig trygga med att besöka Sverige.
Även svenska respondenter har fått svara på hur de ser på Sveriges hantering av hälsokriser. Närmare hälften av dessa (47 %) är positivt inställda, medan 27 % uppger att de är neutrala och 26 % är negativa.
I oktober/november publicerar SI resultaten från 2020 års Anholt Ipsos Nation Brands Index i sin helhet.
– Bilden av ett land skapas av många faktorer och bilden av Sverige är i grunden väldigt positiv. Vi rankas traditionellt sett mycket högt när det gäller exempelvis samhällsstyre, befolkning och klimatfrågor. Hittills har vi sett att Sveriges nationsvarumärke är stabilt och förändras långsamt. Huruvida den här delstudien är en indikation på att uppfattningen om olika länder kommer att förändras till följd av pandemin återstår att se, säger Sofia Bard.
Om Nation Brands Index
Marknadsundersökningsföretaget The Anholt Ipsos Nation Brands Index (NBI) är en årlig studie som sedan 2010 mäter styrkan i 50 länders nationsvarumärken. Studien bygger på enkätundersökningar med 20 000 personer från sammanlagt 20 länder – däribland Sverige – som svarar på frågor om hur de uppfattar 50 länder utifrån sex kategorier: Export, Samhällsstyre, Kultur, Befolkning, Turism och Immigration/investeringar. Sverige har länge innehaft plats 10 av de 50 länder som ingår i studien, sedan 2018 rankas Sverige som nummer 9.
Nyckelord
Kontakter
Tulle DurlingPress Officer Swedish and international media
Tel:08 410 186 72tulle.durling@si.seOm
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
Sara-Vide Ericsons konst visas i stor separatutställning i Paris10.10.2023 11:35:19 CEST | Pressmeddelande
Sara-Vide Ericson är en av sin generations mest inflytelserika konstnärer. Höstens utställning på Svenska institutet Paris är hennes första separatutställning utanför Norden och består av ett tjugotal nya målningar skapade specifikt för Svenska institutet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum