Sverige tar sig an blixtsnabbt Japan ikväll

Det går undan när Japan spelar basket, det fick världstvåorna Australien erfara när Japan vann med 13 poäng i det asiatiska förkvalet. Sverige behöver göra en av sina bästa matcher någonsin för att rå på kvällens motstånd, rankade 10 världen.

Sverige-Japan kl 18:05

Oostende, Belgien

TV: SVT Kunskapskanalen, SVT Play, Viasat Sport Extra, Viaplay

Japan

FIBA världsranking: 10

Placering i senaste mästerskap: 9:a i VM 2018

Hur de kom till OS-kvalet: Direktkvalificerade som värdnation

Facit mot Sverige genom tiderna: 1 vinst, 2 förluster

De stora namnen som är där: Asami Yoshida,

De stora namnen som inte är där: Yuka Osaki, Yuki Miyazawa

Styrkor: Bredd, skytte, rutin.

Svagheter: Returtagning, motivation.

Japans uppvärmningsturnering

Som värd för Olympiska Spelen 2020 är Japan automatiskt kvalificerade och matcherna i kvalturneringen i Belgien är i slutändandan betydelselösa för Japan. Med det sagt: Som rankade nummer tio i världen utgör japanskorna ett formidabelt motstånd. De har vunnit de fyra senaste Asiatiska Mästerskapen, slutade nia i VM 2018 och kommer denna sommaren att delta i sitt tredje raka OS.

Att Japan redan är klara för OS är absolut ingen garanti för att de kommer ta det lugnt i den kommande kvalturneringen — tvärtom. I det asiatiska förkvalet, som spelades i november, vann Japan alla sina tre matcher. En av de matcherna var en 13-poängsvinst över Australien, rankade som nummer 2 i världen.

Spelar i högt tempo — men kontrollerat

Japan spelar i ett högt tempo, skjuter gärna och ofta, och deras amerikanske coach Tom Hovasse ser till att spelet aldrig blir statiskt och stillastånde varken i anfall eller försvar. Nästan alla spel startar genom Asami Yoshida, Japans ledare och bästa spelkreatör, men styrkan i deras landslag är snarare att vem som helst på plan kan avsluta.

Trots ett vrålhögt passningstemp i anfallet ger Japan inte bort bollen gratis. I det asiatiska förkvalet snittade de bara sex turnovers per match. Istället för att slå riskfyllda passningar skjuter de hellre i förstaläget, vilket fungerar bra med så många kvalitetsskyttar som de har.

I Belgien saknar Japan dock Yuki Miyazawa, som snittade över 18 poäng i både förkvalet till OS och VM 2018. Men kvar finns Kiho Miyashita (sköt sanslösa 70 procent på trepoängare över tre matcher i förkvalet) och Saki Hayashi, som båda två kan skjuta långbollar på löpande band.

Ingen gratismatch

Japan är kortare än Sverige och har traditionellt haft det tufft med returtagning. Det Japan saknar i storlek under korgen kompenserar de med fiffiga dubblingar och kvicka händer. Vinsten mot Australien i november gav dem stort självförtroende och nu vill de visa att det inte var en slump. Japansk basket är inte allt för ofta på läpparna i det svenska basketlandskapet, men det är ingen grund för underskattning.

Sveriges mål under de fyra dagarna i Belgien är att hamna framför antingen Belgien eller Kanada i tabellen, och en vinst mot Japan kan göra den saken mycket lättare. Alla Japans resultat räknas nämligen. Om det svenska landslaget vill visa att de hör hemma bland världens allra bästa lag är Japan ett alldeles utmärkt eldprov.

Uppkast i den olympiska kvalturneringen är kl 18:05. Matchen ser du på SVT Kunskapskanalen, SVT Play, Viaplay eller Viasat Sport Extra.

Presskonferens efter match:

Ladda ner appen "Basketlandslagen Game Day" för att få all information om matchen samlad samt för att kuna följa live score. Finns där appar finns.

Skribent: Johannes Grufstedt

Europas bäste spelare till Globen13.2.2020 19:09:14 CETPressmeddelande

Mest poäng i en enskild match i Euroleagues historia. I år satte amerikanen Shane Larkin ett fantastiskt poängrekord för Anadolu Efes med sina 49 poäng mot Bayern München. Den sjätte februari signerade Turkiets president Erdogan hans ansökan om turkiskt medborgarskap och han ska nu spela mot Sverige i Globen den 24 februari. - Det är världens bästa spelare utanför NBA, säger Sveriges landslagschef Fredrik Joulamo.

OS-kval: Inbjudan till pressträffar i Oostende, Belgien31.1.2020 12:00:00 CETPressmeddelande

Under damlandslagets OS-kvalet i Belgien kommer media självklart få tillgång till spelare och coacher. Efter varje träning finns tio eller fem minuters mediatid i hallen där träningen äger rum och efter match finns alla spelare och coacher tillgängliga i Mixed Zone. Ni är dessutom välkomna till spelarhotellet vid två tillfällen – här planeras även in eventuellt önskade telefonintervjuer.