Sverige VM-laddar mot Serbien i Lund och Halmstad

I januari spelar det svenska herrlandslaget VM på hemmaplan och nu står det klart att Serbien kommer att stå för motståndet två gånger om i förberedelserna. Den 6 januari möts lagen i Lund och tre dagar senare är det dags för VM-genrepet i Halmstad, där Sverige kommer att bo och träna under uppladdningen.
Foto: Christoffer Borg Mattisson/Handbollslandslaget

Första gången den här säsongen som de svenska europamästarna samlas är vecka 41 då Tyskland står för motståndet i Mannheim den 13 oktober och regerande världsmästaren Danmark i Göteborg den 16 oktober i EHF Euro Cup, turneringen för de fyra direktkvalificerade lagen till EM 2024. Andra gången landslaget samlas är den 2 januari då VM-truppen möts i Halmstad i nio dagar innan det är dags att åka till Göteborg där VM-gruppspelet avgörs för svensk del.

Under uppladdningen kommer Sverige att spela två landskamper, båda mot Serbien. Den första spelas i Sparbanken Skåne Arena i Lund den fredagen den 6 januari och måndagen den 9 januari är det sedan dags att göra upp i Halmstad.

Sverige och Serbien har möts fem gånger tidigare genom åren och med tre svenska segrar och två serbiska som resultat. Senaste mötet var i EM i Split 2018 när Sverige vann med 30–25 på vägen till EM-silvret.

– Serbien är en tuff motståndare som när de får till det kan pressa alla motståndare. De var inte långt efter varken Frankrike eller Kroatien i EM senast till exempel och har potential att göra ett fint VM i januari. I valet av motståndare var det viktigt för oss att ställas mot ett lag som kommer att sätta oss på prov inför VM, som är säsongens stora höjdpunkt, säger den svenska förbundskaptenen Glenn Solberg

I samband med genrepet i Halmstad den 9 januari kommer tidigare förbundskaptenen Bengt Johansson, som avled i våras, att hedras.

– Vi känner alla till ”Bengans" betydelse för handbollen och att nu kunna komma till hans Halmstad och spela en landskamp känns som ett fint hedrande av honom, säger Stefan Lövgren, vd för Svenska Handbollslandslaget AB.

– Handbollen har alltid varit viktig för Halmstad och Halmstad har alltid varit viktigt för svensk handboll. Vi ser mycket fram emot att få välkomna landslaget till idrottsstaden Halmstad och uppskattar extra mycket möjligheten att gemensamt få hedra minnet av en av Sveriges och Halmstads absolut största handbollsprofiler, Bengt ”Bengan” Johansson, säger Jonas Bergman, kommunstyrelsens ordförande (M) i Halmstad.

Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lund:

– Vi älskar att få se de svenska landslagen komma till handbollsstaden Lund. Efter att både ungdomslandslaget och damlandslaget varit här under förra året är det härligt att välkomna tillbaka herrlandslaget med flera tidigare Lundaspelare.

Biljetterna till landskamperna mot Serbien i Lund och Halmstad släpps den 21 oktober via Handbollslandslaget.se/biljetter.

KOMMANDE LANDSKAMPER

13 oktober: Tyskland (EHF Euro Cup, 19.00, SAP Arena, Mannheim)
16 oktober: Danmark (EHF Euro Cup, 16.00, Scandinavium, Göteborg)

6 januari: Serbien (16.00, Sparbanken Skåne Arena, Lund)
9 januari: Serbien (18.10, Halmstad Arena)

12 januari: Brasilien (VM, gruppspel, Scandinavium, Göteborg)
14 januari: Kap Verde (VM, gruppspel, Scandinavium, Göteborg)
16 januari: Uruguay (VM, gruppspel, Scandinavium, Göteborg)

Foto: Christoffer Borg Mattisson/Handbollslandslaget

Sverige är en av världens främsta handbollsnationer med 25 medaljer på seniorsidan i OS, VM och EM. I de senaste nio mästerskapen för damerna och herrarna har Sverige slutat bland de fem bästa i samtliga.

Sverige arrangerar regelbundet internationella mästerskap, senast under 2023 då både herrarnas och damernas VM avgjordes i Sverige. 2026 arrangeras herrarnas EM och 2028 damernas EM av Sverige, Danmark och Norge.

Herrarnas trupp till mötena med USA och Tyskland16.4.2024 12:15:00 CEST | Pressmeddelande

Det är sista samlingen innan OS-truppen ska presenteras – i dag har förbundskaptenen Glenn Solberg presenterat de 18 spelare som han tar med hem till Norge i maj. Veckan avslutas sedan med en landskamp mot Tyskland i Växjö den 12 maj. – Jag ser fram emot en härlig vecka där vi förutom utvecklande träningar och matcher även kommer att göra andra saker som gör oss starkare som lag, säger Solberg.