Sverigedemokraterna utsatt för hackerattack av främmande makt

Sverigedemokraterna har, enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), blivit utsatt för en hackerattack av främmande makt. Målet var att göra intrång i partiets mejlservrar.

Mot bakgrund av larmet från MSB har partiet skickat in en anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), samt anlitat ett IT-säkhetsbolag för att skyndsamt utreda det potentiella skadeläget.

Efter att IT-säkerhetsbolaget gått igenom partiets rigorösa IT-säkerhet och dess loggar kan de konstatera flertalet misslyckade intrångsförsök under den senaste månaden. Det är dock konstaterat att partiet är utsatt för ett kvalificerat IT-brott med syfte att få tillgång till partiets mejlservrar samt lösenordsdatabas.

Vi har inte kunnat se något informationsläckage, däremot har det inkommit rapporter om att partiföreträdare på hög nivå fått sina konton på sociala medier hackade. Vi har också indentifierat omfattande och synkroniserade DDOS-attacker mot partiets hemsida i syfte att destabilisera vår plattform och hindra partiets informationsspridning.

Sverigedemokraternas presschef, Oskar Cavalli-Björkman, kommenterar:

- Efter att vi uppmärksammades på detta agerade vi omedelbart för att reda ut om någon obehörig aktör fått tillgång till våra servrar, vilket vi tyvärr inte kan utesluta efter den säkerhetsanalys som gjorts. Det är givetvis mycket allvarligt om våra medlemmars mejladresser eller sociala medier-konton har kapats.

- Det vi kommer att göra nu är att skicka ut interna uppmaningar till samtliga medlemmar att uppdatera sina lösenord så snart som möjligt. Vi kommer också att se över våra rutiner och stärka upp vår IT-säkerhet ytterligare för att förhindra framtida intrångsförsök.

Andreas Norlén nomineras till riksdagens talman25.9.2022 16:45:00 CEST | Pressmeddelande

Talmannen är riksdagens främsta representant. Ämbetets vikt och betydelse innebär att det är viktigt att personen som innehar det är kunnig och brett respekterad. Mot den bakgrunden väljer Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Liberalerna att nominera Andreas Norlén till riksdagens talman. Norlén har under sin tid som talman visat att han besitter de erforderliga personliga egenskaper och kvalifikationer som uppdraget kräver. Norlén har samtidigt blivit brett respekterad och åtnjuter ett stort förtroende både i och utanför riksdagen. Vidare är Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Liberalerna ense om att nominera Julia Kronlid (SD) till riksdagens andre vice talman. Kronlid är en respekterad riksdagsledamot med lång erfarenhet, bland annat som ledamot av utrikesnämnden. De fyra partierna är ense om att i valet av vice talmän ska proportionalitetsprincipen tillämpas, vilket skulle ge de tre stora partierna i riksdagen en rättvis representation i talma

Sverigedemokraternas valfilm - Sverige ska bli bra igen2.9.2022 15:00:43 CEST | Pressmeddelande

Sverige ska bli bra igen. För att veta hur det ska ske måste man reda ut vad vi har varit, är och kommer att bli. För oss är Sverige svenska trollskogar, ängar och gnistrande snö. Sverige är landet som gjorde pizzan bättre och som hjälpte världen att komma varandra närmre. Motorn i vårt land är den svenska fliten, uppfinningsrikedomen, stoltheten och tryggheten i att vi hjälps åt, tillsammans, i ur och skur. Sverigedemokraterna är partiet för den svenska fliten. Vi är partiet för idéer, vilja och mod. Partiet för ett Sverige som vågar vara sig självt igen. För ett Sverige som återigen känns som hemma. Vi är partiet för ett bra Sverige. Rösta SD för att det ska ske, nu eller fram till den 11 september. Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein: - De som ser denna film tror jag kommer att nicka med och känna igen sig, med visst vemod, men framförallt med stolthet och glädje. Hela filmen finns på youtube och hittas här: https://www.youtube.com/watch?v=9yseFnoQb4c&ab_chann