Sveriges bästa studentstad

Stockholm är Sveriges bästa studentstad. Efter att studentum.se testat Sveriges studentstäder utifrån parametrar som formar studentliv visar det sig att Stockholm hamnar högst upp på listan. Göteborg kniper andraplatsen medan Västerås rankas som Sveriges tredje bästa studentstad.

För att få en uppfattning om vilka parametrar som var allra viktigast gjordes en undersökning bland studentum.se:s besökare med 1 155 svarande. Respondenterna fick välja de tre viktigaste parametrarna som spelar roll i valet av studentstad och resultat användes sedan i rankningen av städerna.

Städerna har fått poäng utifrån nio olika parametrar som ligger till grund för hur bra ens studentupplevelse blir i staden och Stockholm drar nytta av sin storlek. Beatrice Brettmar, site manager på studentum.se, förklarar:
– Stockholm får höga poäng i många av de parametrar som kommer gratis när man är en storstad. Karriärsmöjligheter, möjligheter till extrajobb, kommunikationer, möjlighet till praktik är alla såna parametrar där Stockholm får riktigt höga poäng. Det som kanske förvånade oss lite var att Stockholm också fick höga poäng på det vi valt att kalla “Studentlivet”. Stockholm erbjuder flest universitet och högskolor i hela landet och därmed även flest studentkårer.  Kårerna berikar studentens tid med erbjudanden och möjligheter att både engagera sig eller dra nytta av det engagemang som finns.

Stockholms universitets studentkårs ordförande, Sofia Holmdahl, berättar vad en givande studietid betyder:
– Stockholm är en otrolig studentstad och vi studentkårer arbetar kontinuerligt och aktivt med att skapa en studietid i världsklass för studenterna. Vi erbjuder förutsättningarna för studenters inflytande, medverkan och gemenskap och det är vi bäst på. Stockholm är en stor stad och det blir extra viktigt att skapa sammanhållning vid lärosätena. Att skapa en givande studietid handlar om att ge möjligheter att engagera sig och det gör vi Stockholmskårer fantastiskt bra.

Göteborg, som rankas som Sveriges näst bästa studentstad följer samma spår. Storstadsmöjligheterna ger Göteborgs studenter en fördel gentemot många andra städer. Möjligheten att kunna studera på master- eller forskarnivå är störst i Göteborg och Stockholm. Västerås, som placerar sig på tredje plats på listan, visar sig har bäst kommunikationer för att kunna ta sig till och från universitetet och hamnar högt upp på rankingen gällande hur lätt det är att få en studentbostad. Västerås får också poäng utifrån kommunens satsningar på sport och fritid samt kultur och evenemang.

För att se hela rankingen, klicka här.