Sveriges Byggindustrier: Nej till investeringsstöd

Regeringen höjer investeringsstödet för hyresrätter. Enligt bostadsminister Peter Eriksson (MP) blir resultatet fler bostäder i storstäderna. Men byggindustrin är fortsatt kritisk till subventioner.

- Trösklarna till den första bostaden är för höga. De blir inte lägre av att staten kastar pengar över byggföretagen. Den dysfunktionella bostadsmarknaden kräver i stället riktade stöd till kapitalsvaga grupper, säger Björn Wellhagen, näringspolitisk chef, Sveriges Byggindustrier.

Sedan investeringsstödet på 11,3 miljarder kronor infördes för fyra år sedan har 10 000 lägenheter byggts. Samtidigt finns inget klart samband mellan nyproduktion och subventioner.

- Många av bostäderna hade byggts ändå. En mer social bostadspolitik vore att utöka och förstatliga hyresgarantin. Då skulle fler fastighetsägare våga hyra ut bostäder till hushåll som då och då behöver ekonomiskt stöd, säger Björn Wellhagen.

Regeringens förslag innebär att grundstödet höjs med 500 kronor per kvadratmeter boarea - från 6 600 kr till 7 100 kr - i Stockholmsregionen. I kommuner nära Stockholm, i Göteborgs- och Malmöregionerna höjs stödet från 5 300 kr till 5 800 kr. I övriga kommuner höjs det högsta möjliga stödet med 1 000 kr per kvadratmeter BOA, från 3 800 kronor till 4 800 kronor

Sveriges Byggindustriers konjunkturprognos: Lägst antal påbörjade bostäder sedan 20143.4.2019 06:15:00 CESTPressmeddelande

Nästa år faller antalet påbörjade bostäder i flerbostads- och småhus till under 40 000 för första gången sedan 2014. Det visar Sveriges Byggindustriers senaste konjunkturprognos. - Högkonjunkturen är över. Politik, näringsliv och fackliga organisationer måste samla sig för att återställa tempot i samhällsbygget, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Första spadtaget för byggbranschens Säkerhetspark26.3.2019 14:24:30 CETPressmeddelande

På tisdagen tog representanter från näringsliv, myndighet och regering första spadtaget för byggbranschens gemensamma Säkerhetspark vid Arlanda flygplats i Stockholm. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra byggarbetsplatser får aldrig ta paus. Vår vision är noll olyckor. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

Pressinbjudan: Första spadtaget för byggbranschens Säkerhetspark vid Arlanda flygplats25.3.2019 13:20:35 CETPressmeddelande

På tisdag 26 mars klockan 10:00 tar Sveriges Byggindustrier första spadtaget för en branschgemensam Säkerhetspark vid Arlanda flygplats. Säkerhetsparken är en fysisk träningsanläggning för att träna dem som arbetar i byggbranschen på säkerhet. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra byggarbetsplatser får aldrig ta paus. Vår vision är noll olyckor. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.