Sveriges Byggindustrier: Nej till investeringsstöd

Regeringen höjer investeringsstödet för hyresrätter. Enligt bostadsminister Peter Eriksson (MP) blir resultatet fler bostäder i storstäderna. Men byggindustrin är fortsatt kritisk till subventioner.

- Trösklarna till den första bostaden är för höga. De blir inte lägre av att staten kastar pengar över byggföretagen. Den dysfunktionella bostadsmarknaden kräver i stället riktade stöd till kapitalsvaga grupper, säger Björn Wellhagen, näringspolitisk chef, Sveriges Byggindustrier.

Sedan investeringsstödet på 11,3 miljarder kronor infördes för fyra år sedan har 10 000 lägenheter byggts. Samtidigt finns inget klart samband mellan nyproduktion och subventioner.

- Många av bostäderna hade byggts ändå. En mer social bostadspolitik vore att utöka och förstatliga hyresgarantin. Då skulle fler fastighetsägare våga hyra ut bostäder till hushåll som då och då behöver ekonomiskt stöd, säger Björn Wellhagen.

Regeringens förslag innebär att grundstödet höjs med 500 kronor per kvadratmeter boarea - från 6 600 kr till 7 100 kr - i Stockholmsregionen. I kommuner nära Stockholm, i Göteborgs- och Malmöregionerna höjs stödet från 5 300 kr till 5 800 kr. I övriga kommuner höjs det högsta möjliga stödet med 1 000 kr per kvadratmeter BOA, från 3 800 kronor till 4 800 kronor

Regeringens bostadspolitik förs med dubbla tungor16.4.2018 10:01Pressmeddelande

Regeringens vårproposition visar att Sveriges ekonomi växer. Det minskade bostadsbyggandet är dock en varningsklocka, konstaterar Sveriges Byggindustrier. - Bostadspolitiken förs med dubbla tungor. Å ena sidan säger bostadsminister Peter Eriksson (MP) sig vilja öka bygga mer. Å andra sidan försvarar finansminister Magdalena Andersson (S) kreditrestriktioner som till exempel skärpta amorteringskrav, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.