Sveriges Byggindustrier: Nej till investeringsstöd

Regeringen höjer investeringsstödet för hyresrätter. Enligt bostadsminister Peter Eriksson (MP) blir resultatet fler bostäder i storstäderna. Men byggindustrin är fortsatt kritisk till subventioner.

- Trösklarna till den första bostaden är för höga. De blir inte lägre av att staten kastar pengar över byggföretagen. Den dysfunktionella bostadsmarknaden kräver i stället riktade stöd till kapitalsvaga grupper, säger Björn Wellhagen, näringspolitisk chef, Sveriges Byggindustrier.

Sedan investeringsstödet på 11,3 miljarder kronor infördes för fyra år sedan har 10 000 lägenheter byggts. Samtidigt finns inget klart samband mellan nyproduktion och subventioner.

- Många av bostäderna hade byggts ändå. En mer social bostadspolitik vore att utöka och förstatliga hyresgarantin. Då skulle fler fastighetsägare våga hyra ut bostäder till hushåll som då och då behöver ekonomiskt stöd, säger Björn Wellhagen.

Regeringens förslag innebär att grundstödet höjs med 500 kronor per kvadratmeter boarea - från 6 600 kr till 7 100 kr - i Stockholmsregionen. I kommuner nära Stockholm, i Göteborgs- och Malmöregionerna höjs stödet från 5 300 kr till 5 800 kr. I övriga kommuner höjs det högsta möjliga stödet med 1 000 kr per kvadratmeter BOA, från 3 800 kronor till 4 800 kronor

Sveriges Byggindustrier: En tredjedel av marknaden för nyproducerade bostäder borta på två år24.10.2018 06:00Pressmeddelande

2019 påbörjas 42 500 bostäder – ett tapp med 21 500 sedan konjunkturtoppen 2017. Det spår Sveriges Byggindustrier i höstens konjunkturprognos. - Vi har varnat för det här. Bolånetak och skärpta amorteringskrav har kraftigt begränsat andelen hushåll som kan finansiera en bostad. En tredjedel av marknaden för nyproduktion har försvunnit på två år. Det sjunkande bostadsbyggandet kommer få spridningseffekter i övriga ekonomin, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.