Sveriges Byggindustrier: Rätt att trappa av investeringsstödet

Riksdagens beslut att släppa fram Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019 innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av. Sveriges Byggindustrier välkomnar beskedet. - Byggsubventioner stör marknaden och skapar osäkerhet. Fördelningspolitiskt har det inte heller haft önskvärd effekt. Boende i husen har en disponibel inkomst väl över hyresgäster i både de aktuella kommunerna och riket som helhet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Däremot sätter ett avvecklat investeringsstöd ännu mer fokus på behovet av breda blocköverskridande bostadssamtal och långsiktiga spelregler för bostadsbyggandet.

- Det behövs en bostadspolitik med fler riktade stöd på individnivå. Det gäller alltifrån en översyn av bostadsbidragen till ett subventionerat bospar för unga vuxna, säger Anna Broman.

Budgeten för investeringsstödet har legat på 11,3 miljarder kronor 2016-2019. Det beslut som fattats kring investeringsstödet innebär att stödet successivt trappas av. Exakt utformning av avtrappningen kommer att hanteras av Boverket.

Bolund och Eneroth ges nyckelroller när Sverige ska rustas för 11 miljoner invånare21.1.2019 14:58:23 CETPressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar Per Bolund som idag utsetts till ny bostadsminister. - Att bostadsministern nu flyttar in på Finansdepartementet innebär att bostadsfrågan får större tyngd. Det är bra. Men ska byggandet ta fart igen krävs en fungerande finansiering. Bolunds förändrade portfölj leder förhoppningsvis till en översyn och förändring av de införda kreditrestriktionerna samt att det görs undantag för förstagångsköpare, säger Catharina Elmsäter-Svärd, VD för Sveriges Byggindustrier.