Sveriges fjärde ESA BIC hamnar i Lund på Ideon Science Park

Nu är det klart att Sveriges fjärde ESA BIC (European Space Agency Business Incubaton Centre Sweden) hamnar i Lund och mer exakt på Ideon Science Park. Inkubatorn Ideon Innovation, en del av Ideon Science Park, har väl etablerade samarbeten med näringslivet, Lunds universitet, Lunds kommun och övriga innovationsaktörer i regionen och därför har Lund valts som en självklar plats för rymdinkubatorn ESA BIC.

Maria Lindblom, Business Coach
Project Manager och Anders Nilsson, VD på Ideon Innovation
Maria Lindblom, Business Coach & Project Manager och Anders Nilsson, VD på Ideon Innovation

Initiativet till den första svenska rymdinkubatorn togs av Rymdstyrelsen och ESA, European Space Agency och idag finns det totalt fyra rymdinkubatorer i Sverige. Förutom den i Lund på Ideon är de övriga tre i Uppsala på UIC, i Trollhättan på Innovatum samt i Luleå där även hela ESA BIC Sweden drivs av Arctic Business. ESA BIC Sweden med samtliga fyra siter har uppdraget att hjälpa tidiga bolag som har rymdkoppling med nätverk, support och finansiering för att nå ut i rymden eller nå nya tillämpningsområden på jorden.

-        Det är väldigt roligt att Lund kompletterar ESA BIC Sweden som en av totalt fyra rymdinkubatorer i det nationella nätverket. Södra Sverige får nu också en rymdinkubator och detta är ett viktigt steg för att kunna stötta och lyfta fram företag med rymdkoppling i hela Sverige. Jag ser Lund och övriga rymdinkubatorer som en styrka för den svenska framtida utvecklingen inom rymdområdet, säger Anna Rathsman Generaldirektör för Rymdstyrelsen.

– Det finns historiskt ett bra flöde till vår inkubator via Lunds universitet och vi rör oss i en miljö av nätverk och relationer med storbolag som på många sätt kan stötta start-ups inom rymdbraschen. ESA BIC blir ett viktigt tillskott i vårt erbjudande och vi ser detta som en viktig del i hela den regionala stödstrukturen för innovation. Vår ambition är att ta ett regionalt ansvar för södra Sverige och se till så att bolag inom rymdtech känner till möjligheterna med ESA BIC, det kan vi göra genom nära samarbeten med andra inkubatorer. Vi hoppas kunna få fler entreprenörer och bolag att växa med möjligheterna inom ESA BIC, säger Anders Nilsson VD Ideon Innovation.

– Att den fjärde inkubatorn i Sverige placeras på Ideon innebär att vi blir delaktiga i ett europeiskt samarbete och att vi med bolag från Lund med omnejd kan leverera på en nationell och europeisk rymdagenda, vilket är otroligt spännande säger Maria Lindblom, verksamhetsansvarig ESA BIC Sweden Ideon och fortsätter. – Start-ups med rymdkoppling eller bolag som är nyfikna på satsningen är välkomna att kontakta mig. Nästa omgång att söka till programmet är redan den 13 september.

Anders Bengtsson på Lunds kommun, är glad:

– Vi har arbetat länge för att etablera Lund som en självklar plats för rymdindustrin och etableringen av ESA BIC i Lund visar att vi är på rätt väg och att vårt långsiktiga arbete gett resultat.

– ESA BIC med en nod i Lund är en viktig del i det långsiktiga arbete som vi ser för att stärka förutsättningarna för innovation inom helt nya områden och koppla upp Lund och Skåne med rymdindustrin framåt fortsätter Anders Bengtsson.

– Otroligt roligt att vi kan landa in ESA BIC på Ideon Science Park i Lund. Det ska bli riktigt spännande att följa utvecklingen inom rymdteknik och hitta nya innovationer för hållbara lösningar till våra stora utmaningar vi ser i samhället inom tex energi och material. Vi har alla förutsättningar med tanke på den forskning och entreprenörsanda som finns i Lund. Säger Lotta Wessfeldt, tillförordnad VD Ideon Science Park.

Maria Lindblom, Business Coach
Project Manager och Anders Nilsson, VD på Ideon Innovation

Ideon stipentiet 2021 går till Recilio - digitalt stöd för mental hälsa och motståndskraftiga organisationer1.6.2021 14:44:59 CEST | Pressmeddelande

Vinnare av 2021 års Ideon Stipendium på 25 000 SEK är startupföretaget Recilio på inkubatorn Ideon innovation. Grundarna Lisa Granath, CEO, Ida Wikholm, COO, Eugen Groh, HOS, samt deras diversifierade team visar höga ambitioner och starka entreprenörsegenskaper och har gjort stora framsteg på inkubatorn Ideon Innovation. Stipendiet är till minne av Ideon Societeten, en stiftelse som nu är nedlagd, men som bestod av viktiga personer för Ideons uppstart 1983.

Ideon Science Park engages 30 growth leaders to support Scaleups29.4.2021 14:43:38 CEST | Press release

Ideon Science Park is investing in the growth of Skåne (South of Sweden) though a well proven concept that leads to an average of 25% growth for the companies having participated in the program. Since last fall Ideon Science Park has an agreement with Navigator Scaleup that won an award as the best accelerator program in EU. Ideon is the south node in a national investment supported by Sparbankernas Riksförbund, a national bank foundation. 9 out of 10 company are started in the pilot phase and 30 experiences growth leaders have been engaged to contribute with their competence. Ideon Science Park is now looking for the 10th company - there is one place left saved for a female founder of a scaleup company. The project is being financed by Region Skåne and Wihlborgs Real Estates.

Dessa 30 tillväxtledare hjälper 10 skånska scaleups att växa7.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ideon Science Park satsar på att öka tillväxten i Skåne genom ett beprövat koncept som leder till 25% tillväxt i snitt efter programmet. Sedan i höstas har Ideon Science Park avtal med Navigator Scaleup, som vunnit EU pris som bästa acceleratorprogram. Ideon utgör dess sydligaste nod i en nationell satsning stöttat av Sparbankernas Riksförbund. 9 bolag av 10 i en pilotfas har startats och 30 erfarna tillväxtledare har engagerat sig för att hjälpa till med sin kompetens. Nu letar Ideon Science Park efter det tionde bolaget - det finns en plats kvar för ett ägarlett bolag med kvinnlig grundare. Projektet finansieras av Region Skåne och Wihlborgs fastigheter.