Sveriges Hamnar har tecknat ett nytt Hamn- och Stuveriavtal med Svenska Transportarbetareförbundet

Ett nytt Hamn- och Stuveriavtal har träffats i dag den 28 november mellan Sveriges Hamnar (ett förbund inom Transportföretagen) och Svenska Transportarbetareförbundet. Avtalet, som omfattar cirka 3000 hamnanställda, ger kostnadsökningar på 5,4 procent under en avtalsperiod på 29 månader.

Det nya Hamn- och Stuveriavtalet gäller från och med den 1 december 2020 till och med den 30 april 2023 med två lönerevisionstillfällen, ett tillfälle den 1 december 2020 och ett tillfälle den 1 maj 2022.

”Hamnarna spelar en avgörande roll för transport- och logistikkedjan och för hela Sveriges ekonomi eftersom drygt 90 procent av all export och import går på sjön. Att vi har träffat ett nytt Hamn- och Stuveriavtal som landat på märket och att avtalet sträcker sig över en lång avtalsperiod innebär att hamnarna får arbetsro och förutsättningar att kunna utvecklas”, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

I förhandlingarna har parterna enats om att genomföra de förändringar om försäkringar som Svenskt Näringsliv träffade överenskommelse om med LO och PTK den 7 april 2020. Överenskommelsen innebär bland annat att den lägsta åldern för intjänande av avtalspension SAF-LO successivt sänks till 22 år. Sänkningen betyder att den tecknade avtalspensionen från den 1 januari 2021 tjänas in från 24 års ålder, från den 1 januari 2022 från 23 års ålder och från den 1 januari 2023 från 22 års ålder. Kostnaden för detta har räknats av från löneökningarna vid de båda lönerevisionerna med 0,05 procent respektive 0,08 procent.

Transportföretagen är transportnäringens och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation. Vi samlar 9 700 medlemsföretag med cirka 221 500 anställda.

Stora möjligheter att få jobb i motorbranschen – över 6 000 personer behövs till 2026!19.2.2024 10:01:49 CET | Pressmeddelande

Det fortsätter att vara svårt att rekrytera personal inom motorbranschen. Svårast är det i Västra Götalands, Värmlands och Gotlands län enligt Transportföretagens rapport Tempen på motorbranschen. Värst är det i Västra Götalands län där hela 95 procent av företagen upplever det svårt vid rekrytering av personal. I Värmland och på Gotland är motsvarande siffror 80 procent.