Sveriges Hamnar har tecknat ett nytt Hamn- och Stuveriavtal med Svenska Transportarbetareförbundet

Ett nytt Hamn- och Stuveriavtal har träffats i dag den 28 november mellan Sveriges Hamnar (ett förbund inom Transportföretagen) och Svenska Transportarbetareförbundet. Avtalet, som omfattar cirka 3000 hamnanställda, ger kostnadsökningar på 5,4 procent under en avtalsperiod på 29 månader.

Det nya Hamn- och Stuveriavtalet gäller från och med den 1 december 2020 till och med den 30 april 2023 med två lönerevisionstillfällen, ett tillfälle den 1 december 2020 och ett tillfälle den 1 maj 2022.

”Hamnarna spelar en avgörande roll för transport- och logistikkedjan och för hela Sveriges ekonomi eftersom drygt 90 procent av all export och import går på sjön. Att vi har träffat ett nytt Hamn- och Stuveriavtal som landat på märket och att avtalet sträcker sig över en lång avtalsperiod innebär att hamnarna får arbetsro och förutsättningar att kunna utvecklas”, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

I förhandlingarna har parterna enats om att genomföra de förändringar om försäkringar som Svenskt Näringsliv träffade överenskommelse om med LO och PTK den 7 april 2020. Överenskommelsen innebär bland annat att den lägsta åldern för intjänande av avtalspension SAF-LO successivt sänks till 22 år. Sänkningen betyder att den tecknade avtalspensionen från den 1 januari 2021 tjänas in från 24 års ålder, från den 1 januari 2022 från 23 års ålder och från den 1 januari 2023 från 22 års ålder. Kostnaden för detta har räknats av från löneökningarna vid de båda lönerevisionerna med 0,05 procent respektive 0,08 procent.

Transportföretagen är transportnäringens och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation. Vi samlar 9 700 medlemsföretag med cirka 221 500 anställda.

Munskydd i kollektivtrafiken30.12.2020 14:42:12 CETPressmeddelande

De nya rekommendationerna från Folkhälsomyndigheterna idag innehåller bland annat anvisningar om munskydd i den allmänna kollektivtrafiken. Folkhälsomyndigheten skriver på sin webbplats att det är den enskilde resenärens ansvar att se till att man har munskydd vid resor med obokad plats i kollektivtrafiken, något som välkomnas av Sveriges Bussföretag. Däremot är organisationen kritisk till att de företag som bedriver kollektivtrafik förväntas tillhandahålla munskydd för till resenärer som inte har ett eget.

Ett nytt Miljöarbetareavtal har träffats mellan Biltrafikens Arbetsgivareförbund och Svenska Transportarbetareförbundet5.12.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Fredagen den 4 december tecknade Biltrafikens Arbetsgivareförbund (ett förbund inom Transportföretagen) ett nytt Miljöarbetareavtal med Svenska Transportarbetareförbundet, ett kollektivavtal för medlemsföretag och deras anställda i renhållningsbranschen. Avtalet omfattar cirka 5 300 anställda, ger löneökningar på 5,4 procent och sträcker sig över en avtalsperiod på 29 månader.

Säkerhetsföretag behövs för kvinnors trygghet1.12.2020 14:38:52 CETPressmeddelande

Säkerhetsföretagens konjunkturbarometer för november visar att hälften av säkerhetsföretagen bedömer att antalet anställda kommer att öka kommande tre månader. Samtidigt kan väktare och ordningsvakter vara ett viktigt komplement för att bryta den snabbt växande otryggheten bland kvinnor. Exempelvis är andelen kvinnor som ändrat sina livsvanor till följd av brott numera högre i Uppsala än i det socialt utsatta området Rinkeby, vilket understryker hur avgörande det lokala trygghetsarbetet är.