Sveriges Hamnar varslar om lockout mot Hamnarbetarförbundet
Nu vidtar Sveriges Hamnar motåtgärder efter att Svenska Hamnarbetarförbundet den 27 juni varslade om stridsåtgärder.
Sveriges Hamnar varslar om så kallad spegellockout omfattande samtliga medlemmar i Svenska Hamnarbetarförbundet och dess avdelningar vid följande tidpunkter och företag:
- Helsingborgs Hamn AB, 556024–0979, från och med den 6 juli 2023 kl. 09.30 till och med den 11 juli kl. 23.59
- Gothenburg Ro/Ro Terminal AB, från och med den 6 juli 2023 kl. 09.30 till och med den 11 juli kl. 23.59
Spegellockouten innebär att berörda medlemmar i Svenska Hamnarbetarförbundet är utestängda från arbete utan lön samt är förbjudna att uppehålla sig på mark eller i byggnader som tillhör arbetsgivaren.
- Syftet med åtgärderna är att förmå motparten att upphöra med sina stridsåtgärder, säger Johan Grauers, förhandlingschef Sveriges Hamnar.
Bakgrund
- Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet har under våren 2023 förhandlat om kollektivavtal mellan organisationerna. Sveriges Hamnar har erbjudit Svenska Hamnarbetarförbundet ett kollektivavtal som är likalydande det Hamn- och Stuveriavtal som Sveriges Hamnar har ingått med Svenska Transportarbetareförbundet (ett s.k. andrahandsavtal), precis som Svenska Hamnarbetarförbundet har tecknat två gånger tidigare, säger Johan Grauers, förhandlingschef vid Sveriges Hamnar.
Det liggande förslaget avvisades av Hamnarbetarförbundet och parterna har därefter genomgått frivillig medling då medlarna presenterade ett bud till nytt andrahandsavtal som är likalydande med Hamn- och Stuveriavtalet. Sveriges Hamnar tackade ja till medlarnas bud, men Hamnarbetarförbundet valde att tacka nej.
- Sveriges Hamnar har den 27 juni 2023 mottagit varsel om stridsåtgärder från Hamnarbetarförbundet som är utformade för att skapa maximal ekonomisk skada hos hamnbolagen och deras kunder. Stridsåtgärderna kan även leda till omfattande påverkan för samhället i stort och riskerar den svenska modellen för kollektivavtal, som både fack och arbetsgivare står bakom, säger Johan Grauers.
- Hamnarbetarförbundets stridsåtgärder handlar om att tränga undan det redan existerande avtalet med Transportarbetarförbundet. Det är beklagligt att HF, när de inte får som de vill, vägrar acceptera medlarnas bud. Det alla i hamnarna nu behöver är lugn och ro samt fokus på verksamheten, avslutar Johan Grauers.
Fakta:
Spegellockout
Om arbetsgivare använder lockout är det ofta så kallad spegellockout som innebär att arbetsgivaren lockoutar de arbetstagare som facket har tagit ut i strejk. Det är en åtgärd som inte trappar upp konflikten.
Läs mer om varsel och konflikt på Svenskt Näringslivs webbplats:
Kontakter
Mattias HolmqvistPressansvarig
Tel:072-224 58 55mattias.holmqvist@transportforetagen.seFölj Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Elektrifieringen av transportsektorn ska bli mer effektiv11.1.2025 09:55:38 CET | Pressmeddelande
Utredningen Mot en effektiv elektrifiering av transportsektorn har lämnat sitt slutbetänkande till infrastrukturminister Andreas Carlson. Utredningen innehåller flera förslag som syftar till att underlätta elektrifieringen av transportsektorn.
Fler ska gå arbetsmarknadsutbildningar 20253.1.2025 10:19:36 CET | Pressmeddelande
Det nya året inleds med besked från regeringen att fler arbetssökande ska gå arbetsmarknadsutbildningar. Detta är det något som Transportföretagen länge arbetat för och välkomnar.
Efter ny studiemodell: Allt fler klarar branschens yrkesprov16.12.2024 10:53:58 CET | Pressmeddelande
De senaste åren har en ny modell kring yrkesprovet genomförts inom de fordonstekniska utbildningarna. Detta har lett till kraftigt förbättrade resultat på yrkesproven och fler elever godkända. I synnerhet är det inom lastbilsdelen av provet som resultaten förbättrats - på fyra år har de ökat inom samtliga av yrkesprovets elva delmoment.
Rapport: Arlandas svaga utveckling kostar Sverige miljarder29.11.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande
Upp emot 300 miljarder kronor har Arlandas svaga utveckling kostat Sverige de senaste tjugo åren. Om trenden fortsätter kan den totala samhällsekonomiska förlusten bli så stor som 1 700 miljarder fram till 2050. Det visar en analys som WSP har gjort på uppdrag av Transportföretagen.
Ökat antal utlandspaket när svenskar e-handlar12.11.2024 10:28:38 CET | Pressmeddelande
Svenskar fortsätter e-handla alltmer från utlandet, visar Paketindex för årets tredje kvartal. Nu efterfrågas bättre möjligheter för kunder att välja hållbara transporter från e-handelns plattformar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum