Sveriges nationella center för artificiell intelligens öppnar nod i Stockholm – nya partners och utökad finansiering aviseras

Idag etablerar AI Innovation of Sweden en nod i Stockholm. Under öppningsceremonin i Stadshuset aviserades flera nya partners och ett utökat finansiellt åtagande från statliga innovationsmyndigheten Vinnova.

Ibrahim Baylan, näringsminister. Bild: Ola Hedin

Behovet av att accelerera AI-tillämpningen i Sverige är stort. Enligt myndigheten för digital förvaltning beräknas till exempel värdet av att använda AI i offentlig sektor till 140 miljarder kronor per år. Etableringen av noden låter AI Innovation of Sweden dra nytta av Stockholms unika ekosystem av start-ups, stora företag, myndigheter och utbildningsinstitutioner. Syftet är att starta nya projekt av nationellt intresse och att accelerera tillämpningen av AI i Sverige. Noden ska även bidra till att attrahera internationella talanger till Sverige och Stockholm.

I samband med etableringen i Stockholm aviserar centret 11 nya partners som är på väg in. Dessa inkluderar aktörer med mycket stark regional förankring men även nationella och verkligt globala företag:

Google Sverige
Handelshögskolan i Stockholm
Karolinska Institutet
KTH
Länsförsäkringar
Region Stockholm
Scania
Stockholm Business Region
Stockholms stad
Stockholms Universitet

AI Innovation of Sweden delfinansieras av Sveriges innovationsmyndighet Vinnova som nu har beslutat att göra ett långsiktigt åtagande för AI Innovation of Sweden genom att finansiera satsningen med 100 miljoner kronor under perioden 2020-2024.

– Digitaliseringen går allt snabbare och påverkar såväl jobb, företag och samhälle. Artificiell Intelligens kan effektivisera processer, bearbeta stora mängder data och till exempel förbättra transporter eller skynda på diagnosticering inom hälso- och sjukvården. Vi behöver ta tillvara på digitaliseringens möjligheter, för det behöver vi arbeta tillsammans mellan näringsliv, akademi och det offentliga för att öka vår kunskap och samtidigt se till att aldrig glömma individen för att behålla vår svenska förändringsvilja, säger Ibrahim Baylan, näringsminister.

– AI Innovation of Sweden har en avgörande roll för att kraftsamla hela Sverige och driva på arbetet med AI-baserad innovation som löser samhällsutmaningar och bidrar till svensk konkurrenskraft. Satsningen ska accelerera utvecklingen inom områden där vi kan vara internationellt ledande, säger Darja Isaksson, generaldirektör för Vinnova.

– Med etableringen av noden i Stockholm, nya partners och Vinnovas utökade finansiella åtagande kan vi växla upp vår aktivitet och vara en ännu starkare motor i det svenska eko-systemet. Genom att accelerera AI-tillämpningen i vårt land kan vi skapa stora vinster för svensk konkurrenskraft och samhällsutveckling, säger Martin Svensson, co-director, AI Innovation of Sweden.

Node-manager blir Petra Dalunde som senast kommer från rollen som COO på Urban ICT Arena i Kista Science City.

Sara Khatemi, pressekreterare för näringsminister Ibrahim Baylan.
Daniel Holmberg, pressekreterare för Darja Isaksson, GD Vinnova.
Tel: 08-473 31 00
Mikael Ljungblom, pressekreterare för Martin Svensson, Co-Director, AI Innovation of Sweden.

Bakgrund
AI Innovation of Sweden är Sveriges nationella center för artificiell intelligens. Målet är att accelerera tillämpningen av AI genom att möjliggöra delande av data, sprida och tillhandahålla kunskap och driva projekt av nationellt intresse. Huvudkomponenterna i AI Innovation of Sweden är de regionala noderna, projektportföljen, den nationella datafabriken, samt engagemanget från partners. Datafabriken skapar möjlighet för partners att frivilligt dela sin unika data med andra partners och driva projekt för AI-utveckling i Sverige. AI Innovation of Sweden samlar ca 70 partners från näringsliv, offentlig sektor, akademi och forskningsinstitut.

I dagsläget pågår ett tiotal olika projekt i samverkan med flera av centrets partners. Projekten täcker områden som datadriven sjukvård, språkbehandlingsmodeller för svenska myndigheter och användning av satellit- och vägdata.

Inklusive projektmedel uppgår satsningen idag till över 100 miljoner kronor per år. Förutom noden i Storstockholm finns idag noder i Örebro, Göteborg och södra Sverige. Förstudier pågår för att öppna noder i norra Sverige och Linköping.

Ibrahim Baylan, näringsminister. Bild: Ola Hedin
Darja Isaksson, generaldirektör Vinnova. Bild: Ola Hedin
AI Innovation of Sweden presenterade Stockholm-nodens team, Mats Hansson, Mikael Ljungblom, Petra DaLunde, Agneta Jacobson och Daniel Gillblad. Bild: Ola Hedin

AI Innovation of Sweden är en nationell kraftsamling som accelererar innovations- och forskningsarbete för tillämpning av AI, med det övergripande målet att långsiktigt stärka svensk industris konkurrenskraft och den svenska välfärden. Genom att tillhandahålla mötesplatser, nätverk, projektresurser, data och domänkunskap möjliggör, initierar och driver AI Innovation of Sweden projekt inom applicerad AI.

AI Innovation of Sweden finansieras av Vinnova och Västra Götalandsregionen samt partners från industri, offentlig sektor, forskningsinstitut och akademi. Formell värd för satsningen är Lindholmen Science Park AB.

Kraftsamling ska ta bort hinder för framtidens transporter30.11.2020 08:49:31 CET | Pressmeddelande

Plötsligt kommer elscootrarna till stan. Många anammar det nya transportsättet med glädje, samtidigt som missnöjet växer över scootrar som skräpar längs trottoarer och cykelbanor. Men kommunerna saknar praktiska och juridiska redskap att arbeta proaktivt för att styra utvecklingen och det är oklart hur de ska samarbeta med olika aktörer. Den sortens hinder och utmaningar ska identifieras i ett nytt Drive Sweden-projekt där Trafikverket och kommunerna Linköping, Lund, Stockholm och Göteborg samarbetar.

Sverige spänner AI-musklerna för omvärlden: Samlar eliten på global konferens med världens största matchmakingevent16.11.2020 14:48:19 CET | Pressmeddelande

Sverige ligger i framkant vad gäller innovation och tar nu ett ännu större grepp och stoltserar internationellt med kompetensen inom AI. Med start den 17 november samlas den svenska och internationella AI-eliten för det globala eventet Sweden Innovation Days som anordnas av AI Sweden – Sveriges nationella AI-center, Energimyndigheten, Ignite Sweden, SISP - Swedish Incubators & Science Parks, och Vinnova - Sveriges innovationsmyndighet. Syftet är att visa upp Sverige som ett ledande techland och skapa nya kontaktytor, för att attrahera internationell talang och investeringar.