Sveriges skolelever får fri tillgång till SvD:s journalistik
Nyheter är en viktig del av skolans läroplan. Enligt läroplanen ska eleverna lära sig källkritik, men tillgången till kvalitetssäkrad journalistik har i och med digitala betalningsmodeller i många fall begränsats.
– SvD:s vision om ett öppet och demokratiskt samhälle börjar i skolan. Vi vill att fri och oberoende journalistik ska vara en naturlig del i undervisningen och tillgängligt för eleverna. Det här är ett sätt för oss att bidra till det, säger SvD:s chefredaktör Anna Careborg.
2015 lanserade Svenska Dagbladet tidningen SvD Junior med syfte att göra relevanta nyheter för barn och förklara världen på ett sätt som barn kan förstå. Nu tar tidningen nästa steg och tillgängliggör SvD:s kvalitetsjournalistik för elever i grundskola och gymnasium.
Från och med nu kan lärare registrera sig på SvD Skola och ge sina elever gratis tillgång till Svenska Dagbladet. SvD Skola är helt kostnadsfritt för skolorna, lärarna och eleverna. Eftersom arbetet med kvalitetsjournalistik är förenat med kostnader, finansieras satsningen istället genom sponsorskap.
– Vi vill med SvD Skola stödja både lärare och elever i undervisningen, inte bara när det gäller att följa med i nyhetsflödet, utan också för att få flera perspektiv och rusta elever att fatta självständiga och välgrundade beslut, säger Anna Careborg.
De senaste månaderna har ett 100-tal lärare testat SvD Skola, en av dem är Katarina Schiöler vid Midsommarkransens gymnasium. Hon värdesätter att kunna ge sina elever tillgång till journalistik från etablerade och trovärdiga nyhetsmedier.
Många av hennes elever som inte har tillgång till en dagstidning hemma får sina nyheter från gratismedier eller från sociala medier, ofta via influencers som de följer.
– Att som gymnasieelev ha tillgång till en riktig tidning under tre år av sitt liv är jättebra. Det är otroligt viktigt för att få en allsidig information, säger Katarina Schiöler.
Skolpersonal som vill ge sina elever tillgång till SvD:s journalistik skapar engångskoder i systemet. Eleverna kommer med dem åt hela SvD.se oavsett om de befinner sig i skolan eller i hemmet.
Utöver den löpande nyhetsbevakningen kan olika format – som det dagliga nyhetsbrevet SvD Morgonrapport eller det rika historiska tidningsarkivet med alla SvD-tidningar från 1884 – bli viktiga pedagogiska verktyg i undervisningen.
SvD Skola fungerar redan i dag fullt ut för användarna, men över tid kommer tjänsten att utvecklas med nya användbara funktioner för skolans värld i dialog med lärarna.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Rimpi, redaktionschef, Svenska Dagbladet. Tel: 070-634 58 04.E-post: maria.rimpi@svd.se.
OIa Henriksson, projektledare, SvD Skola. Tel: 070-635 93 80. E-post: ola.henriksson@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum