Sveriges skolelever får fri tillgång till SvD:s journalistik

Svenska Dagbladet låser nu upp tidningen för Sveriges skolelever. Med SvD Skola får lärare och elever fri tillgång till hela Svenska Dagbladets kvalitetsjournalistik och möjlighet att använda den i undervisningen. Allt från den dagliga Morgonrapporten till SvD:s historiska arkiv görs nu tillgängligt.
Nu tar Svenska Dagbladet ännu ett steg och låser upp SvD:s kvalitetsjournalistik, inklusive det historiska arkivet och SvD Morgonrapport, för elever i grundskola och gymnasium.

Nyheter är en viktig del av skolans läroplan. Enligt läroplanen ska eleverna lära sig källkritik, men tillgången till kvalitetssäkrad journalistik har i och med digitala betalningsmodeller i många fall begränsats.

– SvD:s vision om ett öppet och demokratiskt samhälle börjar i skolan. Vi vill att fri och oberoende journalistik ska vara en naturlig del i undervisningen och tillgängligt för eleverna. Det här är ett sätt för oss att bidra till det, säger SvD:s chefredaktör Anna Careborg.

2015 lanserade Svenska Dagbladet tidningen SvD Junior med syfte att göra relevanta nyheter för barn och förklara världen på ett sätt som barn kan förstå. Nu tar tidningen nästa steg och tillgängliggör SvD:s kvalitetsjournalistik för elever i grundskola och gymnasium.

Från och med nu kan lärare registrera sig på SvD Skola och ge sina elever gratis tillgång till Svenska Dagbladet. SvD Skola är helt kostnadsfritt för skolorna, lärarna och eleverna. Eftersom arbetet med kvalitetsjournalistik är förenat med kostnader, finansieras satsningen istället genom sponsorskap.

– Vi vill med SvD Skola stödja både lärare och elever i undervisningen, inte bara när det gäller att följa med i nyhetsflödet, utan också för att få flera perspektiv och rusta elever att fatta självständiga och välgrundade beslut, säger Anna Careborg.

De senaste månaderna har ett 100-tal lärare testat SvD Skola, en av dem är Katarina Schiöler vid Midsommarkransens gymnasium. Hon värdesätter att kunna ge sina elever tillgång till journalistik från etablerade och trovärdiga nyhetsmedier.

Många av hennes elever som inte har tillgång till en dagstidning hemma får sina nyheter från gratismedier eller från sociala medier, ofta via influencers som de följer.

– Att som gymnasieelev ha tillgång till en riktig tidning under tre år av sitt liv är jättebra. Det är otroligt viktigt för att få en allsidig information, säger Katarina Schiöler.

Skolpersonal som vill ge sina elever tillgång till SvD:s journalistik skapar engångskoder i systemet. Eleverna kommer med dem åt hela SvD.se oavsett om de befinner sig i skolan eller i hemmet.

Utöver den löpande nyhetsbevakningen kan olika format – som det dagliga nyhetsbrevet SvD Morgonrapport eller det rika historiska tidningsarkivet med alla SvD-tidningar från 1884 – bli viktiga pedagogiska verktyg i undervisningen.

SvD Skola fungerar redan i dag fullt ut för användarna, men över tid kommer tjänsten att utvecklas med nya användbara funktioner för skolans värld i dialog med lärarna.

Maria Rimpi, redaktionschef, Svenska Dagbladet. Tel: 070-634 58 04.E-post: maria.rimpi@svd.se.
OIa Henriksson, projektledare, SvD Skola. Tel: 070-635 93 80. E-post: ola.henriksson@schibsted.com.