Sveriges skolelever får fri tillgång till SvD:s journalistik

Nyheter är en viktig del av skolans läroplan. Enligt läroplanen ska eleverna lära sig källkritik, men tillgången till kvalitetssäkrad journalistik har i och med digitala betalningsmodeller i många fall begränsats.
– SvD:s vision om ett öppet och demokratiskt samhälle börjar i skolan. Vi vill att fri och oberoende journalistik ska vara en naturlig del i undervisningen och tillgängligt för eleverna. Det här är ett sätt för oss att bidra till det, säger SvD:s chefredaktör Anna Careborg.
2015 lanserade Svenska Dagbladet tidningen SvD Junior med syfte att göra relevanta nyheter för barn och förklara världen på ett sätt som barn kan förstå. Nu tar tidningen nästa steg och tillgängliggör SvD:s kvalitetsjournalistik för elever i grundskola och gymnasium.
Från och med nu kan lärare registrera sig på SvD Skola och ge sina elever gratis tillgång till Svenska Dagbladet. SvD Skola är helt kostnadsfritt för skolorna, lärarna och eleverna. Eftersom arbetet med kvalitetsjournalistik är förenat med kostnader, finansieras satsningen istället genom sponsorskap.
– Vi vill med SvD Skola stödja både lärare och elever i undervisningen, inte bara när det gäller att följa med i nyhetsflödet, utan också för att få flera perspektiv och rusta elever att fatta självständiga och välgrundade beslut, säger Anna Careborg.
De senaste månaderna har ett 100-tal lärare testat SvD Skola, en av dem är Katarina Schiöler vid Midsommarkransens gymnasium. Hon värdesätter att kunna ge sina elever tillgång till journalistik från etablerade och trovärdiga nyhetsmedier.
Många av hennes elever som inte har tillgång till en dagstidning hemma får sina nyheter från gratismedier eller från sociala medier, ofta via influencers som de följer.
– Att som gymnasieelev ha tillgång till en riktig tidning under tre år av sitt liv är jättebra. Det är otroligt viktigt för att få en allsidig information, säger Katarina Schiöler.
Skolpersonal som vill ge sina elever tillgång till SvD:s journalistik skapar engångskoder i systemet. Eleverna kommer med dem åt hela SvD.se oavsett om de befinner sig i skolan eller i hemmet.
Utöver den löpande nyhetsbevakningen kan olika format – som det dagliga nyhetsbrevet SvD Morgonrapport eller det rika historiska tidningsarkivet med alla SvD-tidningar från 1884 – bli viktiga pedagogiska verktyg i undervisningen.
SvD Skola fungerar redan i dag fullt ut för användarna, men över tid kommer tjänsten att utvecklas med nya användbara funktioner för skolans värld i dialog med lärarna.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Rimpi, redaktionschef, Svenska Dagbladet. Tel: 070-634 58 04.E-post: maria.rimpi@svd.se.
OIa Henriksson, projektledare, SvD Skola. Tel: 070-635 93 80. E-post: ola.henriksson@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
