Sveriges styrkor som kunskapsnation lyfts i Dubai
Genom att vara på plats i Dubai kan Sverige marknadsföras som en föregångare när det gäller ekonomisk-, social- och miljömässig hållbarhet. Under mottot Pioneer the Possible ska Sverige ta täten i den globala omställningen för en hållbar tillväxt och som grogrund för morgondagens lösningar.
Madeleine Sjöstedt är generaldirektör för Svenska institutet:
- För att klara de stora utmaningar samhället står inför behöver Sverige vara konkurrenskraftigt internationellt, inte minst inom utbildning och forskning. En viktig del handlar om att berätta om vad vårt land kan erbjuda. Expo 2020 är ett unikt tillfälle att visa upp oss för världen, menar Madeleine Sjöstedt.
Den 15 december är det Sveriges nationella dag på Expo 2020 då extra uppmärksamhet riktas mot den svenska paviljongen. SI planerar ett stort firande av svensk innovationskraft, kunskap och utbildning tillsammans med deltagande företag och organisationer i samarbete med Business Sweden och Karl Adam Bonniers Stiftelse och med svenskt deltagande på hög nivå. Den officiella delegationen leds av H.M. Konungen. Deltar gör också utrikeshandelsminister Anna Hallberg och en näringslivsdelegation. De svenska artisterna Molly Sandén och Cirkus Cirkör uppträder på den stora Al Wasl-scenen inför de 190 andra deltagande länderna.
Fler exempel på evenemang under veckan:
- Linköpings universitet deltar med ett visualiseringsprojekt som ger besökare en resa genom rymden,
- Ignite Sweden och SI genomför ett seminarium om forskningsresultat och kommersialisering av dessa.
- I Tekla workshop bjuder SI och Kungliga Tekniska högskolan in lokala flickor till att lära sig mer om AI.
Ta del av programmet Under Knowledge & Learning Week på Expo 2020 12-18 december på expo2020.se/knowledgeweek
Den 1 oktober 2021 slog portarna upp till världsutställningen Expo 2020 i Dubai, där uppemot 190 länder deltar under temat ”Connecting Minds – Creating the Future”. Sverige medverkar i syfte att stärka bilden av Sverige i utlandet, visa upp konkurrenskraften hos svenska företag och stärka Sveriges attraktionskraft för turism och investeringar.
Bilder
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
Sara-Vide Ericsons konst visas i stor separatutställning i Paris10.10.2023 11:35:19 CEST | Pressmeddelande
Sara-Vide Ericson är en av sin generations mest inflytelserika konstnärer. Höstens utställning på Svenska institutet Paris är hennes första separatutställning utanför Norden och består av ett tjugotal nya målningar skapade specifikt för Svenska institutet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum