Sweco Sverige AB

Sweco pilotprojekt: klimatbesparing på 97 procent för återvunnet stål

Dela

För drygt ett år sedan påbörjades samarbetet mellan Sweco, Tibnor och DEKRA, för att undersöka potentialen i att återanvända stålprofiler från rivningsprojekt. Nu har det första återbrukade stålet sålts och monterats, och resultatet är positivt: en klimatbesparing på 97 procent, samtidigt som priset inte överstiger det för nytt stål.

Malmös gamla svävarterminal blev den första byggnaden att bidra med stålprofiler som monterades ned, fraktades till lager, kvalitetskontrollerades och såldes vidare. När stålet hade landat på hyllan, redo för ny försäljning, kunde man konstatera att klimatbesparingen blev hela 97 procent, jämfört med att köpa nytt stål.

- Vi har lagt en viktig pusselbit för att gå mot en cirkulär ekonomi och minska byggsektorns utsläpp. Nu hoppas vi att det här blir vardag, att det blir lika självklart för den som river en byggnad att sälja tillbaka sitt begagnade stål till stålförsäljaren som det är att lämna sina kläder till second hand, säger Emma Danielsson, hållbarhetschef Energy & industry och uppdragsledare på Sweco, och en av initiativtagarna till projektet.

En farhåga som fanns innan projektets start var att det inte skulle bli tillräckligt lönsamt att återbruka, men siffrorna från pilotprojektet visade att slutpriset blev detsamma som för nya balkar.

- Vi är väldigt nöjda med resultatet. Vårt mål var att undersöka modellen och få igång processen, och det har vi lyckats med. Nu kan man för första gången köpa återbrukat stål på samma plats där man kan köpa nytt stål. Balkarna från Svävarterminalen var först ut, men fler rivningsprojekt är på väg in, säger Emma Danielsson.

Det lyckade resultatet innebär att Tibnor går vidare med att sälja återbrukat stål från rivningsprojekt även fortsättningsvis. Samtidigt har Sweco anpassat sina ritningar och konstruktioner så att den som bygger lättare ska kunna använda de olika varianter av återbrukade stålprofiler som finns tillgängliga.

Stålbalkarna blir en del i Stockholms avloppsvattenrening

Stålbalkarnas nya ägare blev Stockholm Vatten och Avfall, som har använt materialet i arbetet att göra Henriksdals reningsverk i Stockholm till ett av världens mest moderna.

- Det är alltid fantastiskt när vi kan återanvända material och minska vårt klimatavtryck. Jag tror att det här är en nisch som utvecklas ännu mer och sättas i större system på marknaden, säger Magnus Biderheim projektledare för Stockholms framtida avloppsrening hos Stockholm Vatten och Avfall.

- Vi behöver nya ögon och sätta samman helt skilda teknikområden och fortsätta dela erfarenheter med varandra. Det här är ett område där nyutbildade kan mer än många av oss som jobbat länge i branschen. Varje kilo återvunnet stål är en vinst för vår planet, säger Magnus.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Rörstöd Henriksdals reningsverk, Stockholm. Sweco
Rörstöd Henriksdals reningsverk, Stockholm. Sweco
Ladda ned bild
Rörstöd Henriksdals reningsverk, Stockholm. Sweco
Rörstöd Henriksdals reningsverk, Stockholm. Sweco
Ladda ned bild
Rörstöd Henriksdals reningsverk, Stockholm. Sweco
Rörstöd Henriksdals reningsverk, Stockholm. Sweco
Ladda ned bild
Rörstöd Henriksdals reningsverk, Stockholm. Sweco
Rörstöd Henriksdals reningsverk, Stockholm. Sweco
Ladda ned bild
Rörstöd Henriksdals reningsverk, Stockholm. Sweco
Rörstöd Henriksdals reningsverk, Stockholm. Sweco
Ladda ned bild

Följ Sweco Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Sweco Sverige AB

Ny Sweco-rapport: Stålindustrin tar täten i den gröna omställningen24.4.2024 07:25:00 CEST | Pressmeddelande

En ny rapport från Sweco beskriver framstegen för den europeiska industrin i arbetet med att uppnå nettonollutsläpp i hela förädlingsprocessen. Stålindustrin går i täten, med Sverige som ett ledande exempel, följt av cementindustrin. Även kemikalieindustrin och transportbranschen är på väg mot nettonollutsläpp. Rapporten lyfter dels hur faktorer som geopolitik, regelverk och teknisk utveckling driver denna omställning, dels möjligheter och risker att beakta när ny teknik som vätgas, avskiljning och lagring av koldioxid (CCS) och elektrobränsle testas i industriell skala.

Sweco bidrar i utvecklingen av Tomteboda – för att stärka Stockholms framtida tågkapacitet21.3.2024 07:50:00 CET | Pressmeddelande

Sweco har fått i uppdrag av Trafikverket att ta fram förslag för utveckling av Tomteboda. Syftet är att modernisera bangården för att möta dagens och framtida behov, och samtidigt avlasta Stockholms Centralstation. Detta kommer att möjliggöra för fler och längre tåg på Stockholm C och skapa plats för upp till 80 procent fler resenärer. Ordervärdet bedöms av Sweco till cirka 40 miljoner SEK.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye