Swedish Regional Airline BRA launches Environment Class

BRA ENVIRONMENTAL CLASS is not a traditional class with boarding before everyone else, the opportunity to bring huge bags at no cost. It is simply about making it even easier for everyone to make a greener choice when booking the flight.

Flying in BRA Miljö Class costs SEK 300 in addition to the ticket price and is bookable as of Wednesday March 13.

"With BRA Miljö Class we want to try to get more people to choose a greener alternative, so that together we contribute to the goal of a fossil-free domestic flight in 2030," says Ulrika Matsgård, who is commercial manager of BRA.

- It is the emissions that need to be reduced, not the travel. Through our new investments, we want to help reduce the climate footprint from flying,” says Ulrika Matsgård.

This is the BRA Environment Class:

Biofuel - We fly with biofuel to reduce fossil carbon dioxide emissions. The advantage of biofuels compared to ordinary aviation fuel is that there is no net increase in carbon dioxide in the atmosphere.

Climate compensation - In cooperation with a large and well-known partner, we climate compensate for emissions of our flights. For the best quality choice, BRA has chosen a Gold Standard certified project. When we climate compensate, we invest in projects that reduce carbon dioxide emissions elsewhere at least to the same level as our emissions.

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger till Berlin från Växjö och till Lyon från Göteborg. Med sina 2,2 miljoner årliga passagerare, främst affärsresenärer, har BRA en svensk marknadsandel av inrikesflyget om cirka 30 procent och 40 procent på de linjer BRA trafikerar. Enligt Svenskt KvalitetsIndex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. Från 1 april klimatkompenserar BRA för alla utsläpp som orsakas av bolaget. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle vid bokning. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj. www.flygbra.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Utsläpp av växthusgaser från inrikesflyg fortsätter minska: ned 22 % 1999-201720.3.2019 14:19:42 CETPressmeddelande

Idag lämnas fler färdplaner för fossilfrihet till regeringen genom Fossilfritt Sverige. Förra året överräckte inrikesflygbolaget BRA, med en marknadsandel om cirka 30 procent, in flygbranschens plan. Enligt Naturvårdsverkets årsstatistik av växthusgasutsläpp är trenden tydlig för inrikesflyg – de minskar stadigt. Från 1999 till 2017 är minskningen från inrikes flyg 22,3 procent. 2017 var utsläpp från inrikes flyg 553 tusen ton CO2-ekvivalenter. Som jämförelse kan inrikesflygets utsläpp, ställas jämte svensk vägtrafik som år 2017 låg på 15497 tusen ton CO2-ekvivalenter.

Automatic 100 % climate compensation for all booked flights as from 1st of April 2019 – at no extra charge7.3.2019 13:29:49 CETPressmeddelande

Breaking news from the Swedish regional airline Braathens Regional Airlines Automatic 100 % climate compensation for all booked flights as from 1st of April 2019 – at no extra charge Only a year ago, the Swedish regional airline, Braathens Regional Airlines, launched the opportunity for every traveler to choose fossil-free biofuel when booking their tickets. Braathens Regional Airlines now takes the next step: To climate compensate all emissions from their flights, without any additional cost or effort for the traveler.