Ta tillbaka första maj

Sedan slutet av 1800-talet har vi haft demonstrationståg på första maj och tusentals personer brukar samlas. Men i år är allting annorlunda när firandet blir digitalt. Då kan vi också ta tillfället i akt och titta på hur första maj har förändrats, från att vara arbetarrörelsens dag till att bli ett mindre Almedalen.

- Jag tycker att första maj mer och mer har blivit en dag som används av olika politiska partier för att driva sina egna frågor. Det kanske inte alltid gynnar oss arbetare i första hand, säger Tomas Kullberg, ordförande Byggnads Stockholm-Gotland.

Alla Byggnads medlemmar röstar inte på samma parti, men tillsammans har vi gemenskapen i att tillhöra samma fackförening och genom den samma arbetarrörelse. Och där behöver vi hålla ihop.

- LO har en ledande position för att hålla ihop arbetarrörelsens familj, för det krävs en stark ledare som tar oss enade in i framtiden. LO måste ta tillbaka första maj till arbetarrörelsen, säger Tomas Kullberg.

Ordförande, Byggnads Stockholm-Gotland

Byggnads Stockholm-Gotland är det trygga fackförbundet för byggnadsarbetare och byggnadslärlingar. Vi är cirka 16 000 stolta yrkesarbetare som jobbar inom ett trettiotal olika yrkesgrupper i allt från stora internationella företag till små familjeföretag.