Tamnavulin – en raket på whiskyhimlen

Den första juni lanseras en tredje Tamnavulin Single Malt Whisky på samtliga Systembolagsbutiker. Den är slutlagrad på spanska vinfat som tidigare innehållit Grenache. I april 2020 var varumärket Tamnavulin det mest sålda i maltwhiskysegmentet. Systembolagets artikelnumer är 58101 och den kostar 299 kronor.

Tamnavulin såg dagens ljus i Sverige första gången i mars 2019 när Double Cask släpptes. I december samma år lanserades även Sherry Cask som nu finns i samtliga Systembolagsbutiker. I april 2020 var varumärket Tamnavulin det mest sålda i skotska maltwhiskysegmentet <18 YO. Nu lanseras en tredje som lagrats på amerikanska ekfat och spanska rödvinsfat tidigare innehållandes Grenache.

Det första du märker är en doftande fusion av nyklippta blommor, karamelliserande apelsiner och marsipan med nyanser av vanilj. Här finner du smaker som börjar med vit choklad och röda bär följt av kolaäpple, persika och kaffe. Avslutningen är fräscht, långt och elegant.

Tamnavulins historia började 1966 när destilleriet Tomnavoulin, Skottland, öppnades. Dörrarna stängdes 1995 men öppnades igen 2007 efter en större renovering av destilleriet. Sedan dess har de skapat exceptionell single malt whisky med en riktig Speyside-karaktär.

Gaeliska namnet Tamnavulin betyder "kvarn på kullen", uppkallad efter den historiska tidigare kardningskvarnen som ligger på platsen för destilleriet. Vattnet som används kommer från naturliga undervattenskällor.

Tamnavulin Speyside Single Malt Whisky Wine Cask Edition Spanish Grenache lanseras första juni på samtliga systembolagsbutiker artikelnummer är 58101 och kostar 299 kronor.

För mer information vänligen kontakta, Rickard Edman, Produktchef Spring Wine & Spirits, rickard.edman@springwine.se

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Pasqua, Codorníu, Barefoot Wines, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi, McPherson, Plantation Rum, Tamnavulin och Shackleton.

Xaymaca från Plantation utsedd till världens bästa rom19.5.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

San Francisco World Spirits Competition är en av de mest ansedda dryckestävlingarna i världen. Nyligen provade ledande expertis flera tusentals drycker i denna spritvärldens Champions League-final. Vinnare och ”Best in Show” i klassen mörk rom blev smakbomben Xaymaca Special Dry från Plantation. Spring Wine & Spirits har glädjen att lansera Xaymaca den 3 juni i Systembolagets beställningssortiment där den kommer att kosta 499 kronor och har artikelnummer 81609