Tanja Rasmusson ny näringspolitisk chef på Sveriges Byggindustrier

Den 1 september 2018 tillträder Tanja Rasmusson befattningen som näringspolitisk chef på Sveriges Byggindustrier. Tanja Rasmusson kommer närmast från en tjänst som enhetschef på Kommerskollegium och har tidigare bland annat varit statssekreterare vid Utrikesdepartementet.

- De närmaste åren ska vi rusta Sverige för 11 miljoner invånare, både vad gäller bostäder och infrastruktur. Därför är de näringspolitiska frågorna inom byggsektorn avgörande för Sveriges framtid. Tanja Rasmusson har stor erfarenhet från offentlig- och privat sektor samt medlemsorganisationer och därtill stora insikter i hur den politiska världen fungerar. Det gör att vi är väldigt glada att kunna välkomna Tanja som ny näringspolitisk chef för Sveriges Byggindustrier, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

- Sveriges Byggindustrier är en viktig organisation, för både medlemmar och samhälle. Jag ser mycket fram emot att få arbeta med ett redan starkt team och vidareutveckla organisationens roll och styrka, säger Tanja Rasmusson.

Tanja Rasmusson är Jur. kand. och satt ting mellan 1997-1999 vid Ludvika tingsrätt. Under 2000 började hon vid Moderaternas riksdagskansli som handläggare för civil-, konstitutions- och justitieutskotten. När Alliansen vann valet 2006 blev hon politiskt sakkunnig hos dåvarande justitieministern Beatrice Ask. Under åren fram till 2012 var hon även stabschef vid Arbetsmarknadsdepartementet och Försvarsdepartementet innan hon 2012 började arbeta med Regulatory Affairs för Philip Morris. Tanja Rasmusson återvände till regeringskansliet 2013, först i en roll som politiskt sakkunnig och sedan som statssekreterare vid Utrikesdepartementet. Efter valet började hon 2015 arbeta vid Kommerskollegium, vilket är hennes nuvarande roll, och där hon är enhetschef.

Tanja Rasmusson har en gedigen erfarenhet av strategisk kommunikation, omvärldsbevakning och påverkansarbete och motiveras av att kunna skapa medlemsnytta kring viktiga frågor där organisationen Sveriges Byggindustrier kan vara länken mellan olika intressen. Tanja har ett brett nätverk både inom politiken och samhället i övrigt.

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.