Tanja Rasmusson ny näringspolitisk chef på Sveriges Byggindustrier

Den 1 september 2018 tillträder Tanja Rasmusson befattningen som näringspolitisk chef på Sveriges Byggindustrier. Tanja Rasmusson kommer närmast från en tjänst som enhetschef på Kommerskollegium och har tidigare bland annat varit statssekreterare vid Utrikesdepartementet.

- De närmaste åren ska vi rusta Sverige för 11 miljoner invånare, både vad gäller bostäder och infrastruktur. Därför är de näringspolitiska frågorna inom byggsektorn avgörande för Sveriges framtid. Tanja Rasmusson har stor erfarenhet från offentlig- och privat sektor samt medlemsorganisationer och därtill stora insikter i hur den politiska världen fungerar. Det gör att vi är väldigt glada att kunna välkomna Tanja som ny näringspolitisk chef för Sveriges Byggindustrier, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

- Sveriges Byggindustrier är en viktig organisation, för både medlemmar och samhälle. Jag ser mycket fram emot att få arbeta med ett redan starkt team och vidareutveckla organisationens roll och styrka, säger Tanja Rasmusson.

Tanja Rasmusson är Jur. kand. och satt ting mellan 1997-1999 vid Ludvika tingsrätt. Under 2000 började hon vid Moderaternas riksdagskansli som handläggare för civil-, konstitutions- och justitieutskotten. När Alliansen vann valet 2006 blev hon politiskt sakkunnig hos dåvarande justitieministern Beatrice Ask. Under åren fram till 2012 var hon även stabschef vid Arbetsmarknadsdepartementet och Försvarsdepartementet innan hon 2012 började arbeta med Regulatory Affairs för Philip Morris. Tanja Rasmusson återvände till regeringskansliet 2013, först i en roll som politiskt sakkunnig och sedan som statssekreterare vid Utrikesdepartementet. Efter valet började hon 2015 arbeta vid Kommerskollegium, vilket är hennes nuvarande roll, och där hon är enhetschef.

Tanja Rasmusson har en gedigen erfarenhet av strategisk kommunikation, omvärldsbevakning och påverkansarbete och motiveras av att kunna skapa medlemsnytta kring viktiga frågor där organisationen Sveriges Byggindustrier kan vara länken mellan olika intressen. Tanja har ett brett nätverk både inom politiken och samhället i övrigt.

Bolund och Eneroth ges nyckelroller när Sverige ska rustas för 11 miljoner invånare21.1.2019 14:58:23Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar Per Bolund som idag utsetts till ny bostadsminister. - Att bostadsministern nu flyttar in på Finansdepartementet innebär att bostadsfrågan får större tyngd. Det är bra. Men ska byggandet ta fart igen krävs en fungerande finansiering. Bolunds förändrade portfölj leder förhoppningsvis till en översyn och förändring av de införda kreditrestriktionerna samt att det görs undantag för förstagångsköpare, säger Catharina Elmsäter-Svärd, VD för Sveriges Byggindustrier.

Det krävs mer och modigare reformer18.1.2019 09:59:50Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar statsminister Stefan Löfven till regeringsbildningen. Men den bostadspolitiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna är otillräcklig. - Inga av förslagen sänker trösklarna in till bostadsmarknaden för den som saknar kontakter, kötid och kapital. Det krävs mer och modigare reformer. Höj bolånetaket för förstagångsköpare, inför ett subventionerat bospar för unga och gör en kraftfull sänkning av reavinstskatten för ökad rörlighet, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier: Rätt att trappa av investeringsstödet13.12.2018 12:00:00Pressmeddelande

Riksdagens beslut att släppa fram Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019 innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av. Sveriges Byggindustrier välkomnar beskedet. - Byggsubventioner stör marknaden och skapar osäkerhet. Fördelningspolitiskt har det inte heller haft önskvärd effekt. Boende i husen har en disponibel inkomst väl över hyresgäster i både de aktuella kommunerna och riket som helhet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.