Tanja Rasmusson ny näringspolitisk chef på Sveriges Byggindustrier

Den 1 september 2018 tillträder Tanja Rasmusson befattningen som näringspolitisk chef på Sveriges Byggindustrier. Tanja Rasmusson kommer närmast från en tjänst som enhetschef på Kommerskollegium och har tidigare bland annat varit statssekreterare vid Utrikesdepartementet.

- De närmaste åren ska vi rusta Sverige för 11 miljoner invånare, både vad gäller bostäder och infrastruktur. Därför är de näringspolitiska frågorna inom byggsektorn avgörande för Sveriges framtid. Tanja Rasmusson har stor erfarenhet från offentlig- och privat sektor samt medlemsorganisationer och därtill stora insikter i hur den politiska världen fungerar. Det gör att vi är väldigt glada att kunna välkomna Tanja som ny näringspolitisk chef för Sveriges Byggindustrier, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

- Sveriges Byggindustrier är en viktig organisation, för både medlemmar och samhälle. Jag ser mycket fram emot att få arbeta med ett redan starkt team och vidareutveckla organisationens roll och styrka, säger Tanja Rasmusson.

Tanja Rasmusson är Jur. kand. och satt ting mellan 1997-1999 vid Ludvika tingsrätt. Under 2000 började hon vid Moderaternas riksdagskansli som handläggare för civil-, konstitutions- och justitieutskotten. När Alliansen vann valet 2006 blev hon politiskt sakkunnig hos dåvarande justitieministern Beatrice Ask. Under åren fram till 2012 var hon även stabschef vid Arbetsmarknadsdepartementet och Försvarsdepartementet innan hon 2012 började arbeta med Regulatory Affairs för Philip Morris. Tanja Rasmusson återvände till regeringskansliet 2013, först i en roll som politiskt sakkunnig och sedan som statssekreterare vid Utrikesdepartementet. Efter valet började hon 2015 arbeta vid Kommerskollegium, vilket är hennes nuvarande roll, och där hon är enhetschef.

Tanja Rasmusson har en gedigen erfarenhet av strategisk kommunikation, omvärldsbevakning och påverkansarbete och motiveras av att kunna skapa medlemsnytta kring viktiga frågor där organisationen Sveriges Byggindustrier kan vara länken mellan olika intressen. Tanja har ett brett nätverk både inom politiken och samhället i övrigt.

Sveriges Byggindustrier: Rätt att trappa av investeringsstödet13.12.2018 12:00Pressmeddelande

Riksdagens beslut att släppa fram Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019 innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av. Sveriges Byggindustrier välkomnar beskedet. - Byggsubventioner stör marknaden och skapar osäkerhet. Fördelningspolitiskt har det inte heller haft önskvärd effekt. Boende i husen har en disponibel inkomst väl över hyresgäster i både de aktuella kommunerna och riket som helhet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier: En tredjedel av marknaden för nyproducerade bostäder borta på två år24.10.2018 06:00Pressmeddelande

2019 påbörjas 42 500 bostäder – ett tapp med 21 500 sedan konjunkturtoppen 2017. Det spår Sveriges Byggindustrier i höstens konjunkturprognos. - Vi har varnat för det här. Bolånetak och skärpta amorteringskrav har kraftigt begränsat andelen hushåll som kan finansiera en bostad. En tredjedel av marknaden för nyproduktion har försvunnit på två år. Det sjunkande bostadsbyggandet kommer få spridningseffekter i övriga ekonomin, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.