Tänk på att ta paus när du är ute och kör i sommar

Många reser långa sträckor på vägarna under sommaren. Då är det extra viktigt att stanna då och då för att åkturen ska bli trafiksäker. Med trafiksäkerhetskampanjen Ta Paus uppmanar MHF alla sommartrafikanter att ta regelbundna raster på resan. MHF:s funktionärer står under sommaren på Sveriges rastplatser och informerar om säkerhet i trafiken.

Foto: AdobeStock

MHF (Motorförarnas Helnykterhetsförbund) är en ideell trafiksäkerhetsorganisation som arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri.

Med trafiksäkerhetskampanjen Ta Paus uppmuntrar MHF förare att ta regelbundna pauser under resan och informerar om trafiksäkerhet. MHF:s funktionärer står på rastplatser runtom i Sverige under juli och augusti.

Ofta bjuder MHF:arna besökarna på fika och delar ut informationsmaterial om faror och distraktioner i trafiken som trötthet, alkohol och droger, trafikfarliga mediciner samt mobilanvändande.

Förutom att prata om att ta rast, informerar medlemmarna även om MHF och arbetet för nykter och säker trafik. Det finns också möjlighet för trafikanterna att bli medlem eller på annat sätt stötta MHF i arbetet för en säkrare trafik.

I sommar står MHF:arna på ett 50-tal rastplatser runtom i Sverige. Så chansen är stor att du träffar MHF:are om du stannar på en rastplats i sommar.

I en femtedel av alla trafikolyckor är trötthet en bidragande orsak visar forskning från VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut). Samtidigt är det svårt att bevisa att trötthet ligger bakom en trafikolycka, men det är helt klart en riskfaktor.

MHF vill med kampanjen Ta Paus förmå semesterfirarna att göra ett välbehövligt avbrott i trafiken. Det kan rädda liv. Det finns forskning som tyder på att allt för många olyckor beror på att föraren har somnat bakom ratten.

Med hjälp av Trafikverket som äger de flesta rastplatserna, kan vi på MHF bidra till en säkrare trafik.

MHF önskar dig en trevlig resa i sommartrafiken!

Foto: AdobeStock

Bli inte blåst efter kräftskivan – hälften av alla alkomätare visar fel resultat4.8.2022 11:29:50 CEST | Pressmeddelande

Det är många som har köpt sig en alkomätare för att få ett svar på när man kan köra igen efter att ha druckit alkohol, speciellt nu i kräftskivetider. Det är därför mycket oroande att Tomas Jonsson, Sveriges ledande expert på alkoholmätarteknisk utrustning och VD på MHF Testlab som är ett av tre i världen ackrediterade testcenter av alkoholmätare, i TV4 Nyhetsmorgon kunde visa att hälften av mätarna inte fungerande. Flera stora teknikåterförsäljare säljer mätare som visar ett alldeles för lågt alkoholinnehåll i utandningsluften och på så sätt kan lura användaren till att köra även om denna i lagens mening faktiskt kan dömas för grovt rattfylleri. – Tyvärr finns det fortfarande ett antal mätare på den svenska marknaden som är totalt odugliga för att mäta promillehalt och faktiskt kan lura användaren att begå lagbrott, säger Tomas Jonsson. Ett konkret råd från Tomas Jonsson är att man innan inköp kollar att alkoholmätaren uppfyller den internationella standarden för den här typen av prod