Team Sweden Para uttaget - första någonsin i svensk parabowling

Svenska Bowlingförbundet har startat ett Team Sweden Para. Åtta spelare är uttagna i det historiska första teamet. – Det här kommer lyfta hela bowling-Sverige, säger förbundskapten Maria K. Årberg.
Spelarna i Team Sweden Para.

Följande spelare är uttagna i Team Sweden Para 2023/2024:

Maria Billgren, BK Skoj, Tollarp
Anna Johansson, Götene BK
Sabina Nilsson, Team Baltzar BC, Motala
Lisa Nordström Green, BK Tegnér, Säffle

Alexander Engström, Volvo FK, Köping
Eddie Engström, FF Österlen
Larry Johansson, BK Bowlinggänget, Klippan
Robin Ljungkvist, Götene BK

Spelarna som är uttagna kommer att representera Sverige vid internationella paratävlingar (med undantag för Special Olympics World Games där uttagningsprocessen är annorlunda). De uttagna spelarna i Team Sweden Para har sina platser till juni 2024.

Förbundskaptener för teamet är Maria K. Årberg och Mikael Engström.
– Det känns så kul att vi äntligen har ett Team Sweden Para på plats. Det här kommer sporra många paraspelare att kämpa för att ta en plats vid kommande uttagningar. Förhoppningsvis kommer fler och fler klubbar komma igång med paraverksamhet tack vare detta och det kommer stärka hela bowling-Sverige, säger Maria K. Årberg.

Larry Johansson från BK Bowlinggänget är en av de uttagna.
– Det känns superbra och jag är väldigt stolt över att ha kommit med i teamet. Det är stort att vi nu har ett Team Sweden och det är verkligen ett uppsving för parabowlingen.

Helgen den 20-22 januari hade teamet ett första träningsläger i Helsingborg. Det var ett späckat program som bestod av flera bowlingpass, fysträning, teori och kostföreläsning.

Sabina Nilsson i Team Sweden tyckte att det var ett väldigt givande läger.
– Det var ett härligt läger och ett riktigt bra upplägg. Föreläsningen var lärorik och jag tar med mig hur viktigt det är med alla målen under dagen. Jag har haft svårt att äta frukost tidigare men är mer noga med det nu.

Larry Johansson:
– Det var ett grymt läger. Vi är ett gott gäng som klickar bra med tränarna. Man lär sig något nytt hela tiden. Jag har varit aktiv i bowlingen i 16 år men det känns som att jag lärt mig mer på sluttampen än vad jag gjort under hela min bowlingresa tidigare.
På söndagen överraskades spelarna med att få spela match mot spelare blandat från Spader Dam och IS Göta.
– Det var väldigt inspirerande att få möta dem och jag tror inte att vi kämpat så hårt tillsammans tidigare, säger Larry Johansson.
Det gav resultat och Team Sweden Para vann matchen.
– Matchen var det roligaste på hela lägret. Spelet gick väldigt bra och jag slog även personbästa med 956 över fyra serier, säger Sabina Nilsson.

Just nu jobbar landslagsledningen på att få till en landskamp i vår och i höst ser det ut att bli en tävlingsresa till Asien. I april väntar även para-SM för gänget som spelas i Örebro helgerna 15-16 och 22-23 april.

Johanna Svenungsson, Svenska Bowlingförbundets verksamhetsutvecklare inom parabowling, menar att Team Sweden Para höjer nivån på svensk parabowling på flera sätt.
– Det betyder mycket att spelarna i teamet får träna tillsammans och mäta sig med andra på samma nivå. Det skapar även en målbild för många bowlare och jag tror att fler kommer att träna mer för att också kunna nå en landslagsplats. Med teamet skapar vi goda förebilder och spelarna blir ansiktet utåt för svensk parabowling, säger Johanna Svenungsson.

Spelarna i Team Sweden Para.